رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

بیماریابی و شناسایی موارد ناشناخته؛ مهم ترین چالش در زمینه بیماری ایدز

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۱۱:۲۶:۱۲
کد خبر: ۷۸۲۳۲۱
بیماریابی و شناسایی موارد ناشناخته؛ مهم ترین چالش در زمینه بیماری ایدز
رئیس دانشگاه در پیامی به مناسبت هفته ملی ایدز، بیماریابی و شناسایی موارد ناشناخته را مهم ترین چالش در زمینه این بیماری برشمرد.
به گزارش  خبرگزاری برنا از فارس، دکتر «علی بهادر» با بیان اینکه برای این هفته شعار «برای آگاهی از سلامتی خود، من هم آزمایش HIV می دهم» انتخاب شده است، بر اهمیت به کارگیری روش های مناسب برای ارتقای سطح بیماریابی و کنترل عفونت اچ آی وی، تاکید کرد.
در متن این پیام، آمده است:
هر ساله میلیون ها انسان در سرتاسر جهان به HIV مبتلا می‌شوند و صدها هزار نفر، از بیماری های ناشی از HIV جان خود را از دست می دهند، اما اثرات گسترشHIV تنها در مرگ و میر افراد خلاصه نمی شود. HIV بر تمام جوانب زندگی از قبیل اقتصاد، فرهنگ، سیاست و مذهب اثر گذاشته است.
بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به ۳۷ میلیون نفر در دنیا با اچ آی وی/ایدز زندگی می کنند. بر اساس همین گزارش ها تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی، نزدیک به یک میلیون مرگ ناشی از اچ آی وی رخ داده است. این در حالیست که در کشور ما نیز بر اساس گزارش مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، نزدیک به ۳۸ هزار نفر مبتلا به اچ آی وی/ایدز شناسایی، ثبت و گزارش شده است.
هدف نهایی در نظام مراقبت بیماری ایدز توسط سازمان جهانی بهداشت، کنترل اپیدمی ایدز تا سال ۲۰۳۰ میلادی تعیین شده است که در راستای دستیابی به این هدف، تمامی کشورهای جهان متعهد شده اند تا سال ۲۰۲۰ استراتژی جامع ۹۰ ۹۰ ۹۰ را دنبال کنند. در این زمینه انتظار می رود حدود ۹۰ درصد از مبتلایان در دنیا شناسایی شوند؛ ۹۰ درصد از موارد شناسایی شده تحت درمان ضد رتروویروس قرارگیرند و سطح ویروس ۹۰ درصد دریافت کننده های درمان ضد ویروسی به شکل چشمگیری کاهش یابد.
در کشور ما به نظر می رسد مهمترین چالش پیش رو بیماریابی و شناسایی موارد ناشناخته عفونت اچ آی وی باشد؛ گرچه به دنبال آن ارتقای پوشش درمان و درمان مناسب و به موقع بیماران از اهمیت بسزایی برخوردار است. با دستیابی به این اهداف می توان امیدوار بود که جهان به هدف کنترل اپیدمی ایدز در سال ۲۰۳۰ برسد.
با وجود انجام فعالیت های مختلف طی سال های گذشته، بررسی وضعیت موجود و گسترش همه جانبه فعالیت ها و به کارگیری روش های مناسب برای ارتقای سطح بیماریابی و کنترل عفونت اچ آی وی لازم به نظر می رسد.
در کنار پیگیری فعالیت های اجرایی، جلب حمایت سیاستگذاران از جمله مدیران ارشد دولتی، نمایندگان مجلس، روحانیون، مسوولان رسانه های همگانی به ویژه صدا و سیما و جلب مشارکت نهادهای مردمی و جامعه مدنی از مهمترین گام های مؤثر به شمار می آید.
همانگونه که تا امروز سازمان های مختلفی در این راستا تلاش های بسیاری کرده اند، سازمان های غیردولتی نیز می توانند در پیشبرد برنامه های پاسخ به همه گیری HIV و ایدز، یاری رسان جامعه باشند.
دانشگاه علوم پزشکی شیراز هر ساله همگام با خدمات مستمر نظام مراقبت بیماری ایدز در هفته اطلاع رسانی اچ آی وی/ ایدز، فعالیت هایی شامل اطلاع رسانی، اجرای برنامه های فرهنگی-آموزشی و نیز انجام مشاوره و آزمایش رایگان و محرمانه ایدز برای افرادی که تمایل به انجام این تست دارند را ارائه می دهد.
امسال نیز دانشگاه از هشتم لغایت چهاردهم آذرماه، این مناسبت را با شعار «برای آگاهی از سلامتی خود، من هم آزمایش HIV می دهم» با هدف معرفی خدمات پیشگیری و کنترل اچ آی وی در سطح دانشگاه و کاهش موارد انگ و تبعیض حاکم بر بیماری برگزار خواهد کرد.
با تشکر از زحمات ارزنده همه تلاشگران عرصه سلامت که در راستای پیشگیری و کنترل بیماری ها تلاش می کنند، توفیق آنان را از خداوند بزرگ در راستای دستیابی به اهداف، خواستارم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز