فاز دوم خانه صنعت و جامعه در دانشگاه شیراز گشایش یافت

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۲۱:۰۹:۱۳
کد خبر: ۷۸۸۸۲۱
فاز دوم خانه صنعت و جامعه در دانشگاه شیراز گشایش یافت
فاز دوم خانه صنعت و جامعه با آغاز به کار دفاتر نمایندگی صنایع و سازمان‌های بزرگ ملی و استانی در دانشگاه شیراز گشایش یافت. فاز دوم خانه صنعت و جامعه در دانشگاه شیراز گشایش یافت.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، در آیینی که  با حضور مدیران عامل شرکت پالایش گاز فجر جم، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرکت فرآورده‌های نفتی منطقه فارس و لاستیک دنا برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های پژوهشی با دانشگاه شیراز و تحویل دفتر خانه صنعت و جامعه صورت گرفت، همگان بر ضرورت همکاری‌های 2 جانبه صنعت و دانشگاه تاکید کردند. 
قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز در این آیین با بیان اینکه در دنیای پُر تحول‌ امروز، دانش و نوآوری 2 رکن اساسی توسعه عرصه های اقتصادی و صنعتی است، گفت: اقتصاد بدون توجه به نوآوری شکوفا نخواهد شد. 
علیرضا افشانی فرد اظهار داشت: حضور پُر رنگ صنایع در بازارهای رقابتی جهانی باعث شده دانشگاه‌ها برای ایجاد نوآوری‌های جدید و نیز تربیت نیرویی برای راهبری این نوآوری‌ها وارد عمل شوند. 
وی اضافه کرد: امروز دانشگاه‌های کارآفرین افزون بر آموزش و پژوهش به صورت جدی به ارتقای قابلیت‌های دانش‌آموختگان با هدف تولید نوآوری ها و فناوری‌های جدید اهتمام دارند و از همه مهم‌تر رفع نیازهای جامعه را به عنوان تعهدی اجتماعی در نظر می‌گیرند. 
افشانی فرد با اشاره به اینکه ایجاد منابع مالی پایدار از طریق بخش دولتی برای دانشگاه‌ها موجب وابستگی شدید به منابع شکننده می‌شود، گفت: عموما بخش هایی از اعتبارات دولتی تحقق نمی یابد و این مساله باعث اشکال در برنامه‌های تحولی دانشگاها می‌شود از همین رو دانشگاه به صورتی اجتناب ناپذیر به همکاری با صنعت نیاز دارد. 
قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: بخش صنعت نیز به ارتباط با دانشگاه برای حضور پُر رنگ در عرصه های جهانی نیازمند است. 
وی با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه تا یک دهه پیش براساس ساختاری سنتی و دوستانه بوده تا ارتباطی استاندارد و مبتنی بر برنامه، اظهار داشت: با فعالیت هایی که در یک دهه اخیر انجام شده، هم افزایی خوبی با بخش‌های دولتی و غیر دولتی برقرار کردیم و امروز شاهد برداشته شدن گامی دیگر برای حل ارتباطات صنعت و دانشگاه هستیم.
مدیر امور فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه شیراز نیز در این نشست گفت: تاریخ توسعه صنعتی اثبات می‌کند، همکاری صنایع با دانشگاه‌ها باعث شکوفایی صنایع شده است.
سید فخرالدین افضلی افزود: با وجود اینکه افزایش رقابت بین شرکت‌ها و سازمان‌ها زمینه پدید آمدن تقاضاهای جدید را فراهم می‌کند اما با وجود اصل 44 قانون اساسی که بر خصوصی سازی تاکید می‌کند متاسفانه موفق نشدیم دستاورد‌های مطلوبی با کمرنگ شدن نقش دولت داشته باشیم. 
وی ادامه داد: با کاهش نقش دولت، ارتباط صنعت و دانشگاه نیز کمرنگ شد زیرا در مسایل دولتی بحث دولت‌فرمایی داریم اما در بحث ارتباط صنعت با دانشگاه، خویش‌ فرمایی نداریم.
وی، مهمترین موانع همکاری صنعت و دانشگاه را تقاضا محور نبودن طرح های تحقیقاتی و پایان‌نامه ها، کمبود انگیزش، نبود اعتماد متقابل صنعت و دانشگاه، عدم تربیت نیروی مناسب برای حوزه صنعت، پایین بودن بودجه پژوهشی دانشگاه‌‌ها، عدم احساس نیاز صنعت به تحقیقات، توجه به چاپ مقاله ها برای افزایش جایگاه هیات علمی و فرآیندهای اداری دانست.
**ایجاد آزادی عمل در ارتباط بین دانشگاهیان و صنعتگران ثمر بخش است 
افضلی بیان داشت: آنچه امروز در دنیا رواج دارد، فراهم ساختن آزادی عمل در ارتباط بین دانشگاهیان و صنعتگران است و تا زمانی که به این نقطه نرسیم هیچ یک از تلاش‌های ما آنگونه که باید برآیندی نخواهد داشت. 
مدیر امور فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هدف از ایجاد و گسترش فعالیت‌های خانه صنعت و جامعه، ارتباط دو سویه صنعت و دانشگاه و رفع موانع موجود در این زمینه است.
افضلی اضافه کرد: در اواخر سال 96 در فاز نخست فعالیت خانه صنعت و جامعه با 2 گروه صنایع دفاعی کشور و یک موسسه خیریه وارد تعامل شدیم و از این طریق در برخی مولفه ‌های موسسه صنایع دفاعی شاهد جهش‌های خوبی بوده‌ایم. 
مدیر عامل شرکت پالایش گاز فجر جم، نیز در این مراسم با بیان اینکه صنعت، خود دانشگاه بزرگی است، افزود: امروز صنایع باید ارتباط خود را با دانشگاه قوی تر کنند. 
عبدالصمد نجفی اظهار داشت: پژوهش در حوزه صنعت نفت و گاز نقشی ضروری ایفا می‌کند و در زمینه‌هایی همچون راهگشایی مشکلات فرآیندی، تولیدی، بازاریابی و دیگر مسایل لازم است. 
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک با دانشگاه‌های صنعتی شیراز، صنعتی شریف، خواجه نصیر و شیراز تاکید کرد: اگر صنعت ما بخواهد در رقابت جهانی گام بردارد، باید پژوهش را سرلوحه خود قرار دهد و در ارتباط با دانشگاه‌ها به روز باشد. 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس هم در این نشست بیان داشت: زیرساخت های ما در این استان به ویژه در حوزه تامین و افزایش امنیت سوخت رسانی با مشکل مواجه است. 
امیر بنی کریمی افزود: 5. 6 تا 7 درصد سوخت پالایشگاه شیراز در این استان مصرف می‌شود و بیش از هشت میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی را از استان های همجوار وارد می‌کنیم که این مساله در امر امنیت سوخت رسانی در شرایط ویژه و نیز حفظ محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. 
وی اضافه کرد: حضور و ارتباط صنعت در کنار دانشگاه برای رفع مشکلات یاد شده ضروری است. 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس با بیان اینکه این شرکت در سال‌های اخیر فعالیت های خوبی در حوزه دانش و فناوری داشته است، اظهار داشت: سیستم‌های جدید و به‌روز در زمینه فعالیت پژوهشی به ارتقای خدمات کمک کرده است که از جمله آنها می‌توان به ایجاد سامانه هوشمند سوخت در کشور اشاره کرد. 
بنی کریمی، یکی از سیاست های کلان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را در زمینه پژوهش و ارتقای خدمات عنوان کرد و ادامه داد: این شرکت در زمینه‌های مالی هیچ مشکلی ندارد و امیدواریم با بهره‌گیری از توانمندی دانشگاه شیراز بتوانیم شرایط را برای پژوهش در امور و نگارش مقاله های مرتبط فراهم کنیم. 
رئیس اداره پژوهش و توسعه نفت و گاز زاگرس جنوبی هم با بیان اینکه امروز تولید دانش و انتشار مقاله به تنهایی کافی نیست و باید حتما به تولید فناوری منتج شود، افزود: این شرکت بین سال‌های 86 تا 91، تعداد 15پروژه بزرگ را با همکاری دانشگاه شیراز به انجام رساند و تا سقف 30 میلیارد ریال برای این کار بودجه اختصاص داد. 
علی منتصری بیان داشت: در چند سال گذشته به دلایل مختلف، نظام نامه صنعت نفت در حال بازنگری بود و به همین سبب امکان همکاری در پروژه‌های بزرگ فراهم نشد و مباحث بودجه ای مانع تحقق این مهم شد. 
او اضافه کرد: امروز نیز با آن که نمی‌توانیم پروژه های بزرگی را رهبری کنیم اما پژوهش را تعطیل نکرده‌ایم و بر این باوریم که مشکلات نباید جامعه صنعت و دانشگاه را از تعامل و ارتباط با یکدیگر ناامید کند. 
محمود پرهیزکار، مدیر عامل شرکت لاستیک دنا هم گفت: این شرکت آماده است شرایط خوبی را برای بهره‌مندی از توانمندی دانشگاه شیراز مهیا سازد تا این مرکز علمی بتواند در زمینه راه اندازی ماشین آلات و استفاده از فناوری های روز امکانات لازم را فراهم کند. 
در ادامه این نشست، تفاهم‌نامه ‌هایی بین دانشگاه‌ شیراز و هر یک از این چهار شرکت با هدف گسترش فعالیت‌های پژوهشی منعقد شد و فاز دوم خانه صنعت و جامعه با تحویل دفاتر به این شرکت‌ها به صورت رسمی گشایش یافت. 
فاز نخست این دفتر، بیست و پنجم بهمن ماه سال 96 در ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز افتتاح شد. 
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز