خطر اعتیاد به فضای مجازی جدی است

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۲۰:۰۳:۱۷
کد خبر: ۷۹۷۳۲۱
خطر اعتیاد به فضای مجازی جدی است
کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت :گوشی ‌های هوشمند، بازی ‌های اینترنتی و شبکه های اجتماعی، با تغییر در روش زندگی شرایط جدیدی برای ارتباط و فعالیت‌های اجتماعی فراهم کرده‌ است .
به گزارش  خبرگزاری برنا از فارس، ندا محمدی دسترسی آسان و سریع به اینترنت را دارای مزایای بسیاری دانست و گفت: با وجود تمام امکانات و مزایای این تکنولوژی ارتباطی، استفاده‌ نادرست از آن نیز با تبعاتی همراه است . 
محمدی، با بیان اینکه اعتیاد به عنوان رفتاری اجباری که منجر به اثرات منفی می شود، افزود: در اغلب اعتیادها، فرد احساس می کند مجبور به انجام فعالیتی خاص است که بیشتر تبدیل به یک عادت مضر شده و با فعالیت های مهم زندگی در محل کار، خانه و محل تحصیل تداخل پیدا می ‌کند . 
او اعتیاد به شبکه های اجتماعی را موجب تداخل در امور زندگی روزمره عنوان کرد و ادامه داد: کودکان و نوجوان برای یادگیری مهارت‌های تحصیلی و اجتماعی می‌ توانند از اینترنت بهره ببرند، اما ممکن است این دسترسی، آنها را در معرض اطلاعات ناخواسته یا ناامن قرار دهد، بنابراین تبعات منفی ایجاد شده در این گروه بیشتر است . 
محمدی، به قابلیت اجرای قوانین و حقوق کودکان در همه جای دنیا برای استفاده از اینترنت اشاره کرد و گفت: پزشکان هنوز اعتیاد به شبکه های اجتماعی را به عنوان یک بیماری و یا اختلال به رسمیت نشناخته اند، اما رفتارهای مرتبط با استفاده بیش از حد و نامتعارف از شبکه های اجتماعی به موضوع قابل بحث و جدی در میان پزشکان و روانشناسان تبدیل شده است . 
این کارشناس سلامت روان، به نشانه هایی همچون اضطراب، افسردگی و برخی اختلالات روانی در افرادی که زمان زیادی را صرف استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی می کنند، اشاره کرد و ادامه داد: با وجود اینکه استفاده درست از شبکه های اجتماعی باعث می شود مردم احساس بهتری نسبت به زندگی و ارتباط بیشتری با جامعه داشته باشند، اما موجب تضعیف روابط انسانی نیز می شود . 
محمدی، افزود: ثبت مدت زمان و تعداد دفعات استفاده از اینترنت و فضای مجازی، درمان علت زمینه ای استفاده غیر ضروری از اینترنت و برخورداری از گروه های حمایتی، از راه های جلوگیری از اعتیاد به اینترنت به شمار می رود، همچنین جایگزین کردن فعالیت های سالم و تفریحی به جای استفاده از اینترنت، صحبت کردن با افراد به جای فرستادن پیام، از دیگر راه ها محسوب می شود.
نظر شما
پرونده ویژه