معجزه چند ماده غذایی در مقابله با سرطان

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۸:۳۳:۰۲
کد خبر: ۸۱۱۷۸۵
معجزه چند ماده غذایی در مقابله با سرطان
یافته های جدید، تاثیرات شگرف چند ماده غذایی را در از بین بردن سرطان نشان می دهد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه گفت: «فولات» ویتامین«ب» مهمی است که در کمک به محافظت از بدن در برابر سرطان‌های روده بزرگ (کولون)، راست ‌روده (رکتوم) و پستان می تواند مفید باشد، فولات به مقدار فراوان در مواد غذایی که به‌ عنوان صبحانه مصرف می‌ شود وجود دارد، ذرت غنی‌ شده و فرآورده های گندم سبوس نگرفته و همچنین آب پرتقال و خربزه و توت فرنگی‌، منابع مناسبی برای تأمین فولات هستند.
مهندس «رضیه شناور» افزود: همچنین مارچوبه و تخم مرغ، جگر مرغ، لوبیا، دانه آفتابگردان و سبزی های برگی سبز رنگ مانند اسفناج، منابع خوب دیگری برای تأمین فولات هستند.
وی ادامه داد: خوردن «گوجه فرنگی» را در برخی از مطالعات با کاهش خطر چند نوع سرطان، از جمله سرطان پروستات، ربط داده‌ اند، اما مشخص نیست که این ویژگی به ‌خاطر وجود «لیکوپن» (رنگدانه‌ای که رنگ قرمز گوجه فرنگی ناشی از آن است) اتفاق می افتد یا ماده‌ای دیگر است.
این کارشناس ارشد تغذیه افزود: بررسی ‌ها حاکی از آن است که محصولات فرآوری شده گوجه فرنگی، مانند «افشره» و «سس» یا خمیر گوجه فرنگی، پتانسیل ضد سرطانی بودن گوجه فرنگی را افزایش می‌ دهد.
وی«چای»، به خصوص چای سبز را یکی دیگر از مواد ضد سرطان قوی معرفی کرد و گفت: در مطالعات آزمایشگاهی، چای سبز از ایجاد سرطان در سلول های روده بزرگ، کبد، پستان و پروستات جلوگیری کرده یا سرعت تشکیل این سرطان‌ها را کاهش داده و همچنین تأثیری مشابه بر بافت ریه و پوست داشته است، در برخی از مطالعات درازمدت ‌تر، مصرف چای را با کمتر شدن خطر سرطان ‌های مثانه، معده و لوزالمعده ربط داده‌اند.
این کارشناس ارشد تغذیه «انگور» و «افشره انگور» را از دیگر مواد ضد سرطان برشمرد.
به گفته مهندس شناور، «انگور» و به ویژه انگور ارغوانی و قرمز، حاوی «رزوراترول» هستند که رزوراترول ویژگی ‌های قوی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و در مطالعات آزمایشگاهی در پیشگیری از آغاز صدمه مربوط به فرآیند سرطان در سلول ها، موثر شناخته شده است.
این کارشناس ارشد تغذیه اظهار کرد: «لوبیا» حاوی چند ماده شیمیایی قوی است که از سلول‌ های بدن در برابر صدماتی محافظت می کند که این صدمات ممکن است به تشکیل سرطان منتهی شود، در آزمایش های پژوهشگران، این مواد رشد تومور را کند کردند و مانع از آن شدند که تومور موادی را رهاسازی کند که به سلول ‌های اطراف صدمه می‌ زند.
مهندس شناور افزود: سبزی های خانواده شب بو (یا کلم یا چلیپاییان)، شامل بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، نوعی کلم چینی به نام bok choy، و کلم پیچ است که با تفت دادن آنها همراه کمی روغن، می‌ توان غذایی عالی تهیه کرد و با افزودن سبزی های خانواده کلم به سالاد نیز می ‌توان سالادی به واقع خوشمزه آماده کرد، اما مهم ‌تر از همه اینکه امکان دارد اجزای موجود در این سبزی های به بدن کمک کند در برابر سرطان‌ هایی مانند سرطان‌ های روده بزرگ، پستان، ریه، و گردن رحم از خود محافظت کنیم.
وی در ادامه افزود: سبزی های برگ ‌دار به رنگ سبز تیره مانند برگ خردل، کاهو، کلم پیچ، کاسنی (اندیو)، اسفناج و چغندر برگی یا اسفناجی (chard)، دارای مقدار فراوانی فیبر غذایی، فولات، و کاروتنویید هستند، این مواد مغذی در محافظت از بدن در برابر سرطان‌ های دهان، حنجره، لوزالمعده، ریه، پوست، و معده مفید هستند.
مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه در ادامه معرفی مواد غذایی پیشگیری کننده از سرطان گفت: «کورکومین» جزء اصلی تشکیل‌ دهنده ادویه هندی به نام زردچوبه و ماده‌ای است که از ظرفیت ضدسرطانی بودن برخوردار است، در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده که کورکومین می‌ تواند تغییر شکل، تکثیر و حمله سلول ‌های سرطانی را در گروه متنوعی از سرطان ‌ها مهار کند.
وی بیان کرد: «توت فرنگی» و «تمشک» دارای ماده شیمیایی گیاهی به نام «الاژیک اسید» هستند که آنتی اکسیدانی قوی است و به‌ طور همزمان به چند روش با سرطان مبارزه می کند، از جمله اینکه مواد سرطانزای خاصی را غیرفعال می سازد و رشد سلول ‌های سرطانی را کند می کند.‌
مهندس شناور با اشاره به کاربرد «قره قاط» (Blueberry) در مبارزه با سرطان، گفت: آنتی اکسیدان ‌های قوی موجود در «سیاه گیله» یا «قره قاط» در پشتیبانی از سلامتی ما‌ از جمله در برابر سرطان، ارزش های گوناگونی دارد، آنتی اکسیدان‌ ها با خلاص کردن بدن از شر رادیکال‌ های آزاد، پیش از آنکه این رادیکال ‌های آزاد به سلول‌ ها صدمه ‌ای وارد کنند، با سرطان مبارزه می ‌کنند؛ همچنین برای افزایش میزان مصرف این توت مفید، باید استفاده از سیاه گیله را همراه با آرد جو دوسر (بلغور جو)، ذرت سرد، ماست و حتی سالاد، امتحان کرد.
نظر شما