روش بررسی وضعیت آب بدن

۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۰:۴۶:۱۸
کد خبر: ۸۱۳۰۴۸
روش بررسی وضعیت آب بدن
تعادل مناسب مایعات در ورزشکاران باعث حفظ خونرسانی به پوست و در نتیجه تنظیم دمای بدن از طریق تعریق می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: با بیان اینکه دریافت نکردن کافی مایعات باعث افزایش دمای بدن، احساس خستگی، درد و گرفتگی عضلانی، کاهش فشار خون، ضعف، سرگیجه، تهوع، استفراغ، گرما زدگی و کاهش هوشیاری شده و عملکرد ورزشکار را دچار اختلال می کند، ادامه داد: دریافت مایعات کافی قبل، حین و بعد از ورزش اهمیت بالایی دارد.
«فاطمه نوری پور» تاکید کرد: میزان مایعات موردنیاز در ورزشکاران بستگی به میزان تعریق، دما و رطوبت محیط، مدت و شدت ورزش دارد.
او توضیح داد: یک روش ساده برای پی بردن به وضعیت آب بدن، بررسی رنگ ادرار است؛ اگر ادرار اغلب بی رنگ یا زرد کم رنگ باشد، بدن در وضعیت خوبی از نظر میزان آب قرار دارد و ادرار زرد تیره، نشان دهنده کم آبی بدن است.
این کارشناس ارشد تغذیه گفت: یکی از راه های تنظیم مایعات دریافتی بدن تحریک حس تشنگی است، اما در شرایطی مانند مسابقات ورزشی که تعریق به میزان زیادی افزایش می یابد، احساس تشنگی با تاخیر ایجاد می شود و کنترل دمای بدن دچار اختلال می شود، در نتیجه این افراد نباید تنها در زمان تشنگی مایعات مصرف کنند، بلکه مصرف مایعات باید به طور مرتب باشد.
نوری پور توصیه کرد: فرد ورزشکار دو تا سه ساعت قبل از شروع ورزش، یک و نیم تا دو و نیم لیوان آب یا نوشیدنی ورزشی مصرف کند، حین ورزش نیز هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک بار حدود یک لیوان مایعات مصرف شود، مصرف مایعات بعد از ورزش به حدی باشد که وزن از دست رفته حین ورزش را جبران کند، همچنین ورزشکاران باید از مصرف الکل و نوشیدنی های دارای کافئین مانند نوشابه، چای و قهوه از چند ساعت قبل از ورزش پرهیز کنند، زیرا باعث افزایش دفع ادرار می شود.
او با بیان اینکه در بعضی از شرایط یا گروه های سنی میزان نیاز به مایعات افزایش می یابد، ادامه داد: به عنوان مثال کودکانی که در فعالیت های ورزشی شرکت می کنند باید بیش تر از میزانی که تشنگی آن ها بر طرف می شود مایعات مصرف کنند تا دچار کم آبی نشوند، در این کودکان مصرف مایعات باید به صورت مداوم باشد، همچنین به دلیل کاهش احساس تشنگی، سالمندان باید قبل از ورزش حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشند مایعات کافی مصرف کنند.
این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی یادآور شد: نیاز به مایعات در ورزشکارانی که در ارتفاعات بالا ورزش می کنند بیشتر است.
نوری پور با اشاره به اینکه علاوه بر دریافت مایعات کافی، وجود سدیم در محلول های مصرفی نیز اهمیت دارد و این مورد به ویژه در ورزش هایی که بیش از دو ساعت به طول می انجامد ضروری است، تاکید کرد: مصرف آب به تنهایی بدون سدیم باعث افزایش دفع ادرار و کاهش تمایل به مصرف آب می شود، بنابراین افزودن میزان بسیار کمی نمک به محلول مورد استفاده یا مصرف نوشیدنی های ورزشی که دارای سدیم هستند توصیه می شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز