رئیس موزه هنرهای معاصر کشور:

هرچقدر درگیری افراد با یک جشنواره بیشتر شود موفقیت آن بیشتر است

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۱:۴۴:۰۷
کد خبر: ۸۱۴۰۳۲
هرچقدر درگیری افراد با یک جشنواره بیشتر شود موفقیت آن بیشتر است
رئیس موزه هنرهای معاصر کشور گفت:هرچقدر درگیری افراد با یک جشنواره بیشتر شود موفقیت آن بیشتر است.
به گزارش خبرگزاری برنااز فارس؛ احسان آقایی در حاشیه افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر که در نگارخانه وصال شیراز برگزار شد به موضوع برپایی همزمان نمایشگاه های جشنواره هنرهای تجسمی فجر پرداخت و گفت: تمرکز زدایی سبب خواهد شد تا یک جشنواره در نقاط بیشتر کشور برگزار گردد و هرچقدر درگیری افراد با یک جشنواره بیشتر شود موفقیت آن بیشتر است.
وی ادامه داد: هرچه بتوان جشنواره های هنری را در شهرهای دیگر هم برگزار کرد، از باب خوانش آثار بهتر است.
مدیر موزه هنرهای معاصر تهران گسترش جشنواره های هنری را موجب افزایش درک و دریافت هنری مردم دانست و افزود: همین که مردم با پوستر و بیلبورد جشنواره ای مواجه می شوند به طور ناخودآگاه با چیز جدیدی آشنایی پیدا می کنند؛ دیدن این اتفاقات تغییر رویکرد و نگرش به جشنواره ها را تغییر می دهد.
آقایی ارتقای شعور هنری مردم را دیگر محصول چنین رویدادهایی در شهرهای کشور عنوان کرد و درخصوص تاسیس طرح گسترش موزه هنرهای معاصر به دیگر نقاط کشور از جمله شیراز، گفت: بر اساس این طرح که از گذشته وجود داشته، مراکز استان ها باید موزه هنرهای معاصر داشته باشند؛ شیراز هم از این امر مستثنی نیست. شیراز از قطب های فرهنگی و هنری کشور به شمار می رود، از این رو به نظر می رسد علی رغم ضرورت تا کنون غفلت شده است، هرچند این امر اتفاقی دوسویه میان استان و مرکز می باشد اما نهادهای مسئول در استان باید پی گیر آن باشند.
وی افزایش حوزه گردشگری را یکی از مواهب تاسیس موزه هنرهای معاصر در شیراز ارزیابی کرد و گفت: بنابر این باید فضایی در دسترس همگان باشد، چنانچه استان بتواند زمینی اختصاص بدهد قطعاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند ساخت و ساز این موزه را در دستور کار قرار دهد.
رئیس موزه هنرهای معاصر کشور بودجه ملی را کمکی برای انجام چنین پروژه های استانی عنوان کرد و افزود: حتماً مرکز و وزارت ارشاد می تواند با بودجه کلانی به کمک ساخت و ساز این موزه بیاید، اما به شرطی که جانمایی فضا به خوبی انجام گیرد.
آقایی، نبود موزه ای در خصوص هنر معاصر را در شیراز تأسف برانگیز عنوان کرد و گفت: افسوس که شیراز با پیشینه فرهنگی و هنری که یکی از اضلاع کشور بشمار می رود، دارای چنین فضای نمایشگاهی نباشد.
کارشناس هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز گفت: زمین این موزه از سوی دانشگاه شیراز اختصاص یافته و یک مؤسسه بین المللی حاضر شده است با ٢٥ میلیون یورو برای سرمایه گذاری در این بخش حضور یابد.
کوشیار ضیایی در خصوص موزه هنرهای معاصر در شیراز گفت: در دوران گذشته موزه هنرهای معاصر در شیراز پیش بینی شده و حتی طراحی های آن نیز توسط یک معمار اتریشی انجام شده، نفشه ها و ماکت آن نیز مهیا شده بود. این موزه با آتیه ای بسار دورنگرانه در نظر گرفته شده و هدفی بسیار فراتر از استانی و ملی را در خود گنجانده بود که با تغییر مدیریت ها، موزه هنرهای معاصر شیراز نیز به بوته فراموشی سپرده شد. البته در چند سال اخیر با تلاش هنرمندان دلسوز و علاقمند، موضوع موزه مجدد مطرح شده حتی طوماری نیز در این زمینه تهیه شده است. طی چند سال اخیر دانشگاه شیراز نسبت به در اختیار قرار دادن زمین این موزه در مکان پیش بینی شده قبلی همراهی داشته و توافقاتی نیز در دیدارهای مقامات کشوری انجام گرفته است. هم اکنون برخی هنرمندان استان خود بصورتی فعالانه مراحل اجرایی شدن آن را پی گیری می کنند و با طراحان پیشین و برخی اسپانسرها نیز مذاکره داشته اند و برابر اطلاعات ما به موفقیت هایی نیز رسیده اند.
وی خاطرنشان کرد: هنرمندان استان در این زمینه بسیار پیشرو بوده و حتی بنیادنامه ای را با رویکردهای معاصر در عرصه هنرهای تجسمی و با عنوان انجمن هنرهای معاصر فارس با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس طی نشست هایی منظم و حدود ١٥٠ ساعت کار مطالعاتی مداوم تنظیم کرده اند. اما با توجه به نگاه نوین و آینده نگر گروه ١١نفره موسس آن، بررسی کنندگان را با چالش پاسخگویی مواجه کرده است.
این کارشناس هنرهای تجسمی افزود: واقعیت این است که در دوران کنونی اگر بخواهیم به موفقیت و پیشرفت میهن مان بیاندیشیم باید در نگاه های محدودکننده گذشته بازنگری کرده و قوانین و آیین نامه های مان را با محوریت فعال کردن و واگذاری مسولیت به بخش خصوصی و اهالی واقعی خود باز تولید نماییم.
ضیایی در خصوص جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز افزود: از سال گذشته رویکرد بخش تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درگیر کردن استان ها در اجرای آن بوده است. امسال نیز همین رویکرد دنبال شد اما با این تفاوت که امسال تمرکز اصلی برگزاری این جشنواره بصورت ملی و جمع آوری توانمندی های کشور و نمایش آن در ابعاد و برنامه های مختلف در پایتخت بود.
وی اضافه کرد: در فجر ٩٧ فعالیت استان ها در قالب دو نمایشگاه «چهارسوی هنر» و «چهل نمایشگاه چهل شهر» تعریف شده بود. «چهارسوی هنر» نمایشگاهی بود از آثار ٥٥ نگارخانه فعال کشور در باغ موزه قصر تهران که در آن۳۱ گالری از شهرستان و ۲۴ گالری از تهران بصورت مستقل و با محوریت کامل بخش خصوصی با ٤٥٠ اثر از۲۷۰ هنرمند عرضه و به نمایش گذاشته شد. این نگارخانه ها از ٦استان بزرگ کشور ازجمله تهران، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی،اصفهان و یزد بودند که آثار هنرمندان خود را به نمایش درآوردند. از فارس نیز ٨ نگارخانه آشنا، تاروپود، جم، سروناز، سی راه، نارنج، نیل، هنر شیراز آثار خود را ارایه کردند. اما در بخش دوم «چهل نمایشگاه چهل شهر» بود که در آن چهل اثر از آثار معاصر موجود در موزه هنرهای معاصر تهران با درنظر گرفتن این موضوع که ارسال اصل آثار همزمان به چهل شهر و موضوع امنیت ارسال و نگهداری خاص آثار امکان پذیر نبود، در اندازه های کوچک تر از اصلی به دلیل رعایت قوانین تکثیر در ٤٠شهر کشور به نمایش درآمد. در شیراز نیز این نمایشگاه در نگارخانه وصال به مدت یک هفته برپا شد.
اما استان فارس، امسال با رویکرد خاصی که از ابتدای دور جدید مدیریت جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس جهت فعال تر شدن هنرهای تجسمی در استان انتخاب کرد، همزمان با تهران آثار بخش طوبای زرین جشنواره هنرهای تجسمی ملی فجر را که بصورت مسابقه برگزار شده بود نیز در ٥ نگارخانه مختلف به نمایش درآورد.
در این بخش ٢٥٦ اثر قابل چاپ راه یافته به بخش مسابقه فجر در ٤ رشته: گرافیک(پوستر)، تصویرسازی، کاریکاتور و کارتون و عکس را در ٥ نگارخانه با همکاری و همراهی بخش خصوصی به نمایش گذاشته شد.
وی در خصوص نام نگارخانه ها و آثار به نمایش گذاشته شده در آنها افزود: امسال ستاد جشنواره در فارس با هدف حمایت و معرفی مراکز جدید که با اعلام آمادگی آنها نیز روبرو شد بخش عکس با ٦٧ اثر را در ٣ نگارخانه «سی راه» واقع در محله قدیمی سنگ سیاه و «رومی» واقع در میدان احسان، کوی وحدت، انتهای وحدت٣ و در سالن سوم «نگارخانه وصال» واقع در خیابان انقلاب(نادر سابق)، نبش خیابان ذوالانوار نمایش گذاشت. دیگر آثار نیز در بخش «پوستر» با ٣٩ اثر در سالن ١ نگارخانه وصال، تصویر سازی با ٧٠ اثر در سالن ٢ نگارخانه وصال، و «کاریکاتور و کارتون» نیز با ٨٠ اثر در نگارخانه های «مهستان» واقع در خیابان حافظ، روبروی مرکز اسناد و کتابخانه ملی و «سو» واقع در خیابان عفیف آباد، کوچه اول، پلاک ١٢٦ نمایش گذاشته شده است
ضیایی ضمن دعوت از علاقمندان جهت بازدید از این نمایشگاه ها، افزود آثار راه یافته به بخش مسابقه تجسمی فجر از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و تا ٩ اسفندماه از ساعت ١٧ تا ٢١ برقرار خواهند بود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز