مدیر عامل آبفای روستایی فارس:

بارندگی های اخیر ملاک وضعیت بحران آب نیست / تاسیس شرکت آب و فاضلاب روستایی گام ارزشمند انقلاب است

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۰۸:۵۴:۲۰
کد خبر: ۸۱۴۳۷۶
بارندگی های اخیر ملاک وضعیت بحران آب نیست / تاسیس شرکت آب و فاضلاب روستایی گام ارزشمند انقلاب است
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس گفت: بارندگی های کوتاه چند ماهه اخیر ملاک و معیار ارزیابی وضعیت آب استان نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، علی بوستانی در نشست خبری ارائه عملکرد و دستاوردهای در کسوت سقایی به روستاهای استان فارس، بیان کرد: در استان فارس 29 شهرستان داریم که تامین آب شرب روستاها و دفع فاضلاب روستاها بر عهده این شرکت است و جمعیتی بالغ بر 1 میلیون 450 هزار روستایی از خدمات این شرکت استفاده می کنند .

وی با بیان اینکه شاخص بهره مندی ما از میانگین کشوری بالاتر است افزود: بیش از 680 روستا از طریق تانکر از نعمت آب بهره مند می شوند و 425 هزار فقره انشعاب در استان فارس داریم و حدود 20 هزار کیلومتر خط انتقال و توزیع در حال است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس با بیان اینکه امروز نسبت به میانگین کشوری بارندگی استان فارس کمتر است، تاکید کرد: بارندگی های کوتاه چند ماهه اخیر  در استان فارس معیار ارزیابی وضعیت آب این استان نیست و آن را ملاکی برای عبور یا ماندگاری خشکسالی قرار ندهیم.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط حاکم بر استان و خشکسالی ها منابع تامین در حال کاهش است به طوریکه عمیق ترین چاه آبرسانی در کشور در دو شهرستان لار و جهرم با عمق 520 متر هستند که ناشی از کاهش سطح سفره های آب است.

بوستانی در خصوص قیمت آب هم گفت: قیمت تمام شده یک متر مکعب آب 1468 تومان است و قیمت فروش 320 تومان است و مابقی را دولت به شرکت آب و فاضلاب سوبسید می دهد.

بوستانی با بیان اینکه تشکیل شرکت آب و فاضلاب یکی از گام های مهم و ارزشمند انقلاب اسلامی است افزود: در دهه فجر 61 روستا با بیش از 10100 خانوار و با هزینه کرد اعتبار 256 میلیارد ریال از نعمت آب شرب بهره مند شدند و این روستاها روستاهایی بودند که محدودیت تامین آب داشتند.

بوستانی گفت: پیش از انقلاب در مجموع 514 روستا از نعمت اب شرب استفاده می کردند اما امروز 2710 روستا از نعمت آب شرب بهره مند هستند یعنی کمتر از بیست در صد از روستاها از نعمت آب شرب بهره مند بودند و مابقی بعد از انقلاب آبرسانی شده اند البته همان روستاهای قبل از انقلاب نیز به دلایل مختلف از جمله فرسودگی لوله ها مجددا آبرسانی شدند.

بوستانی با اشاره به واگذاری 86 دستگاه آب شیرین کن به بخش خصوصی برای نصب در روستاها گفت: حجم این دستگاه 5 و 10 و 30 متر مکعب در شبانه روز است که برای روستاهایی که آب شرب آشامیدنی ندارند در حد آب معدنی تامین آب خواهند کرد.

وی بیان کرد: آب آب انبارها در روستاها قابل شرب نیست اما با نصب این دستگاهها امکان مصرف آن به عنوان آب شرب مهیا می شود.

بوستانی تاکید کرد: آب آب انبارها بدون این دستگاهها فقط جهت مصارف غیر شرب قابل استفاده است و به  عنوان آب شرب توصیه نمی شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس بیان کرد: فاز دوم طرح جامع آب شرب روستاها در استان فارس برای اولین بار در کشور طراحی تدوین و اجرا شد.

وی ادامه داد: این برنامه دو بار در سال ویرایش می شود و در واقع طرح جامع به عنوان سند مرجع ما است.

بوستانی اظهار کرد: همچنین طرح دیگری با عنوان طرح جامع خدمات هوشمند مشترکین برای اولین بار در کشور عملیاتی شده که مدیریت زمان، سلامت اداری، تکریم ارباب رجوع و توجه به اقتصاد مقاومتی حاصل این طرح است و از این طریق کاغذ را حذف کردیم و قرائت و بایگانی دیگر وجود ندارد.

وی بیان کرد: تاسیس و راه اندازی مجمع خیرین آبرسان گام مهم دیگری است که هر چه جلوتر می رویم اهمیت آن بیش از پیش نمایان می شود.

بوستانی تصریح کرد: در 7 سال گذشته 41 فقره کسب رتبه در موشوعات مختلف توسط شرکت آب و فاضلاب استان فارس کسب شده است. 

 

نظر شما