رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی فارس:

بوروکراسی اداری پیچیده مانع توسعه کشت گلخانه ای در فارس است

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۸:۲۳:۱۸
کد خبر: ۸۱۶۳۵۳
بوروکراسی اداری پیچیده مانع توسعه کشت گلخانه ای در فارس است
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان فارس گفت: در حال حاضر بوروکراسی اداری (دیوان سالاری) پیچیده یکی از موانع سد راه توسعه کشت گلخانه‌ای در این استان قلمداد می شود که ضروری است این موانع هرچه زودتر برطرف شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، حسین رئیسی در نشست خبری در شیراز افزود: سطح زیر کشت گلخانه در فارس، ظرف چهار سال گذشته بیش از چهار برابر افزایش یافته یعنی از 125 هکتار به نزدیک 500 هکتار رسیده است.
وی ادامه داد: با توجه به هدف گذاری سازمان جهاد کشاورزی فارس مبنی بر توسعه کشت های گلخانه ای، باید سالانه حداقل یک هزار هکتار سطح زیر کشت گلخانه در این استان ایجاد شود.
رئیسی اظهار داشت: برای تحقق این هدف ضروری است صدور مجوزهای گلخانه و استفاده از ظرفیت‌های کارشناسان بخش خصوصی به عنوان مسئولان فنی و مشاوران، با شتاب بیشتری در دستور کار قرار گیرد و بوروکراسی‌های اداری در زمینه صدور مجوز گلخانه از پیش روی سازمان نظام مهندسی کشاورزی برداشته شود.
وی بیان کرد: هم اینک در مواردی صدور برخی مجوزهای احداث گلخانه از بعضی اداره های فارس حدود 6ماه به طول می انجامد.
او گفت: تغییر سطوح زیر کشت از روش سنتی به گلخانه نباید تغییر کاربری محسوب شود در صورتی که در حال حاضر اینگونه نیست و همین موضوع باعث هدر رفت زمان برای تغییر کاربری و صدور مجوزهای لازم برای ساخت گلخانه شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان فارس بیان داشت: هم اکنون اخذ استعلام های مورد نیاز از اداره های ذی ربط برای صدور مجوز احداث گلخانه، چهار مورد و برای احداث مراکز پرورش دام، طیور و شیلات 6 مورد است.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی در تیرماه 1380به وزارت جهاد کشاورزی ارجاع شد و این نهاد در مرداد ماه سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرد.
رئیسی افزود: این سازمان با دارا بودن افزون بر 240 هزار عضو در کشور و نزدیک به 16 هزار عضو حقیقی در استان فارس در زمینه نیروی انسانی در بخش کشاورزی از ظرفیت های بالایی برخوردار است.
به گفته وی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، به عنوان هدایت کننده و آموزش دهنده کارشناسان و دانش آموختگان دانشگاهی، نقش بسزایی در بالا بردن دانش و مهارت محوری آنان دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان فارس ادامه داد: در چارچوب فعالیت های مهارت محوری، بیش از20 هزار نفر روز، دوره آموزشی در مدت فعالیت این سازمان در این استان و 2 هزار و 100 نفر روز در سال 97 برگزار شده است.
رئیسی بیان کرد: همچنین با هدف اجرای اصل 44 قانون اساسی و برون سپاری یکسری از فعالیت ها در حوزه کشاورزی، از اواسط سال 1394 واگذاری کلیه صدور مجوزهای دام، طیور، شیلات، گلخانه و واحدهای گیاه پزشکی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان فارس واگذار شده است.
او افزود: با همین رویکرد از سال 94 تا کنون از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی این استان افزون بر پنج هزار و 700 مجوز در حوزه های مختلف کشاورزی صادر شده است. 
وی ادامه داد: همچنین در مدت مورد اشاره، بیش از 2 هزار و 500 پروانه اشتغال و 2 هزار و 100 پروانه رتبه بندی حقیقی و حقوقی از سوی این سازمان در فارس صادر شده که از این تعداد 420 پروانه اشتغال حقیقی و حقوقی و 110 پروانه صلاحیت رتبه بندی اعضا در سال 97 انجام شده است.
رئیسی بیان کرد: در مدت یاد شده (چهار سال گذشته) در قالب اجرای صدور مجوزها بیش از 2 هزار و 400 فرصت شغلی برای اعضای این سازمان ایجاد شده که از این میزان، نزدیک به 500 فرصت شغلی آن در سال 97 بوده است.
 
نظر شما