رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس:

آسیب دیدگی زانو در وزشکاران شایع است/لزوم گسترش صنعت توریسم درمانی

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۱۶:۰۸:۵۴
کد خبر: ۸۲۴۸۳۲
آسیب دیدگی زانو در وزشکاران شایع است/لزوم گسترش صنعت توریسم درمانی
رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس گفت: بیش از ٧٠ درصد ورزشکارانی که امسال به هیات پزشکی ورزشی فارس مراجعه کرده‌اند از ناحیه زانو دچار آسیب شده بودند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر کاوه باشتی در نشست خبری با خبرنگاران اظهارداشت: کمیته بازگشت ورزشکاران به تمرین برای اولین بار در ایران توسط این هیات تشکیل شد و سال جدید به شکل گسترده‌تری فعالیت‌های خود را در مسیری تخصصی دنبال خواهد کرد.
ویی هدف از طراحی کمیته بازگشت به تمرین را کمک به ورزشکاران آسیب‌دیده‌ای که دوران درمان و نقاهت را پشت سرگذاشته‌اند، با هدف ورود به تمرینات ورزشی اعلام و اضافه کرد: در این کمیته مباحث تغذیه، روانشناسی و آنالیز بدنی ورزشکاران در دستور کار قرار دارد.
رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس تاکید کرد: یک ورزشکار آسیب دیده برای بازگشت به تمرین و میدان مسابقه، تنها به ترمیم نقطه آسیب دیده و درمان آسیب دیدگی و فیزیوتراپی ندارد بلکه باید از جنبه‌های مختلف بدنی، روانی و تغذیه‌ای آماده باشد. 
باشتی همچنین به برگزاری دوره آموزشی برای فیزیوتراپ‌های استان و آموزش‌های بازتوانی به آنها اشاره و خاطرنشان کرد که کلاس‌های آموزشی موجب می‌شود بیماران پروتکل‌های درمانی مشترک را دریافت کنند. 
لزوم گسترش صنعت توریسم درمانی
وی با بیان اینکه امسال ورزشکاران زیادی از کشورهای حوزه خلیج فارس برای درمان آسیب دیدگی ورزشی به شیراز سفر و خدماتی را دریافت کرده‌اند؛ افزود: هر ماه شاهد مراجعه تعدادی از ورزشکاران ملی ایران و سایر کشورها خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس، یا ورزشکاران ایرانی که در باشگاه‌های خارجی بازی می‌کنند، به شیراز هستیم که متقاضی دریافت خدمات درمانی هستند.
رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس درادامه از استاندار و نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا افزایش ظرفیت توریسم درمانی و راه‌اندازی پروازهای مستقیم از کشورها عربی به شیراز را در دستور کار قرار دهند و در این باره گفت: صنعت توریست از صنایع مهم اقتصادی به شمار می‌رود و انتظار نداریم که آن را از فارس بگیرند، چرا که این استان از قطب‌های قابل توجه در زمینه پزشکی و پزشکی ورزشی بوده و خواهد بود . 
ارائه سرویس‌های پزشکی ورزشی به ٢٠٧ هزار نفر 
باشتی به رشد ١٥ درصدی کمیته خدمات درمانی و ارائه سرویس‌های پزشکی ورزشی به ٢٠٧ هزار نفر در تاریخ هیات‌های پزشکی فارس اشاره و آن را بی‌نظیر خواند و گفت: نیاز به سازمان یافتگی ورزشکاران در هیات‌های پزشکی ورزشی داریم . 
.وی پرداخت ١١ میلیارد ریال به ورزشکاران فارس، تهیه نرم‌افزار خدمات درمانی و کاهش رسیدگی به پرونده‌ها به مدت یک روز را از اقدمات شاخص این هیات در سال ٩٧ ذکر و خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار به سایر استان‌ها هم ارائه شده است .
رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس با بیان اینکه بالغ بر ٢٧ هزار ساعت پوشش مسابقات ورزشی از ابتدای امسال داشتیم که با رشد ١٥ درصدی مواجه بوده است، گفت: با توجه به مسائل حقوقی که ممکن است در پوشش پزشکی ایجاد شود، لذا تنها از طریق مکاتبه با هیات و نه شفاهی پوشش ها انجام می‌شود .
باشتی ادامه داد: در کمیته تغذیه نیز امسال خرید به روز ترین تجهیزات برای ورزشکاران در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر این کمیته به روش کاملا علمی در حال ارائه خدمات است .
هیات پزشکی ورزشی متولی رسمی دوره های آموزشی پزشکی ورزشی
وی با تاکید بر اینکه هیات پزشکی ورزشی تنها متولی رسمی برگزاری دوره‌های آموزشی پزشکی و پزشکی ورزشی است، گفت: این دوره‌ها شامل ماساژ ورزشی، امدادگری، کمک‌های اولیه و ...است.
رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس با بیان اینکه قوانینی در دست تدوین برای تمدید پروانه ها و کارت های مربیگری است، هدف از این مهم را افزایش دانش و جلوگیری از آسیب‌ها عنوان کرد .
باشتی همچنین خرید و استقرار آمبولانس در محل برگزاری مسابقات را برعهده برگزار کننده دانست و تاکید کرد که هیات پزشکی ورزشی، عهده‌دار ارائه خدمات پزشکی به ورزشکاران است.
نظر شما