استفاده نکردن دوباره از روغن ها برای سرخ کردن مواد غذایی

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۲۰:۱۷:۳۹
کد خبر: ۸۴۲۴۶۳
استفاده نکردن دوباره از روغن ها برای سرخ کردن مواد غذایی
روغن های مورد استفاده برای سرخ کردن مواد غذایی که به طور مداوم در معرض دمای بالا، اکسیژن و آب مواد غذایی هستند، دستخوش واکنش هایی می شوند که ترکیبات نامطلوب و مضر برای سلامتی تولید می کند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، مسوول بخش سم شناسی آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی دانشگاه با بیان این مطلب گفت: در طول فرآیند سرخ کردن مواد غذایی، واکنش های شیمیایی مختلف از جمله «اکسیداسیون»، «هیدرولیزاسیون» و «پلیمریزاسیون» رخ می دهد.
دکتر «انیسه زارعی» تاکید کرد: استفاده مکرر از روغن برای سرخ کردن، باعث تولید مواد سمی از جمله «هیدروپراکسیدها»، «آلدهیدها»، «اپوکسیدها»، «دیمرها»، «اکسی کلسترول ها»، اسیدهای چرب ترانس می شود و بروز بیماری های مختلف از جمله تصلب شرائین و بیماری عروق کرونر قلب را به همراه دارد.
او ادامه داد: آزمون هایی که برای بررسی سلامت این گونه روغن ها انجام می گیرد، شامل عدد پراکسید، پایداری اکسیداتیو و اندازه گیری اسیدهای چرب است.
دکتر زارعی توصیه کرد: روغن های سرخ کردنی به دلیل داشتن نقطه دود بالا (تحمل شرایط دمایی بالا) و اسیدهای چرب غیر اشباع کمتر، مناسب ترین روغن برای سرخ کردن مواد غذایی است
نظر شما