چگونه می توان با تغذیه از ابتلا به بیماری پرفشاری خون پیشگیری کرد؟

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۰۹:۱۴:۵۸
کد خبر: ۸۵۵۶۳۷
چگونه می توان با تغذیه از ابتلا به بیماری پرفشاری خون پیشگیری کرد؟
عوامل تغذیه ای مختلفی در پیشگیری از فشارخون بالا موثر است که با رعایت این اصول تغذیه ای، ابتلا به فشارخون بالا به طور چشمگیری کاهش می یابد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه گفت: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، بالاترین میزان مصرف روزانه نمک پنج گرم (معادل یک قاشق چایخوری) اعلام شد، این در حالیست که میزان مصرف نمک در کشور دو تا سه برابر این مقدار برآورد شده است، محدود کردن میزان مصرف سدیم و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش می تواند باعث پیشگیری از این بیماری شود.
«مهدیه فرید» پیروی از الگوی رژیمی DASHشامل مصرف مقادیر بالایی از میوه ها و سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب، غلات کامل و سبوس دار، ماهی و مغزها و مقادیر پایین پروتئین حیوانی و قند و شکر را در این زمینه موثر دانست و افزود: به طور تقریبی حتی می تواند باعث کاهش فشارخون سیستولیک در محدوده ۲ تا ۸ میلی متر جیوه شود.
وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که چاقی و اضافه وزن با فشارخون بالا ارتباط مستقیم دارد، به نحوی که کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصد از وزن بدن، تاثیر موثری در پیشگیری از این بیماری دارد .
این کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه اضافه کرد: با اضافه کردن ریزمغذی هایی مانند پتاسیم، منیزیم، ویتامین c و کلسیم به رژیم غذایی خود، می توانیم از بالا رفتن فشارخون جلوگیری کنیم.
فرید برای دریافت مقادیر مناسب پتاسیم در برنامه غذایی روزانه و کاهش میزان فشارخون، استفاده از از میوه ها، سبزی ها و حبوبات را توصیه کرد و گفت: از میوه ها و سبزی های حاوی پتاسیم بالا، می توان به زردآلو، آب پرتقال، گریپ فروت، گوجه فرنگی، موز، سیب زمینی، کدو سبز و قارچ اشاره کرد.
این کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه گفت: انواع سبزی ها با برگ سبز تیره، مغزها از نوع خام و بی نمک، حبوبات، نان و غلات سبوس دار به علت داشتن مقادیر بالای منیزیم که گشاد کننده عروق است، در کاهش فشارخون موثر است.
فرید افزود: بالا بودن مقدار ویتامین c در خون، به معنای پایین بودن فشارخون است و برای دستیابی به مقادیر کافی ویتامین c، می توانیم از میوه ها و سبزی ها به عنوان میان وعده استفاده کنیم.
به گفته این کارشناس تغذیه، عنصر کلسیم نیز در کاهش فشارخون نقش دارد، به طوری که به بیرون راندن سدیم از بدن کمک می کند، بنابراین دریافت کافی کلسیم به کمک شیر و فرآورده های لبنی کم چرب توصیه می شود.
وی تاکید کرد: لازم است میزان نمکی را که هنگام پخت به غذا اضافه می کنیم، کاهش دهیم، نمکدان را از سر سفره خود حذف کنیم و برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک، از سبزی های معطر و تازه، سیر، لیمو ترش و آویشن استفاده کنیم.
فرید با بیان اینکه برچسب های غذایی را بخوانیم تا غذاهای کم نمک، به ویژه غذاهای آماده کم نمک را پیدا کنیم، گفت: برای تعیین میزان نمک در محصولات، نخست باید به برچسب روی محصول نگاه کنیم، جدولی بر روی محصولات غذایی به نام نشانگر رنگی تغذیه ای درج شده است که میزان هر ماده غذایی را سطح بندی کرده است، اگر رنگ این نشانگر برای نمک سبز باشد، یعنی میزان آن در محصول کم است و می توان با خیال راحت محصول را استفاده کرد، اگر به رنگ نارنجی باشد، یعنی مقدار نمک متوسط بوده و محصول باید با احتیاط مصرف شود و اگر قرمز باشد، به معنای مقادیر بالای نمک است که تا حد امکان از این محصول نباید استفاده کرد.
وی از مردم خواست تا مصرف محصولات حاوی نمک فراوان مثل فست فودها، انواع سس ها، کنسروها، خیارشور و انواع ترشی ها را به کمترین میزان برسانند.
نظر شما