راهکارهایی برای داشتن وزن مناسب و فشارخون متعادل

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۰۹:۲۹:۵۵
کد خبر: ۸۵۶۱۰۷
راهکارهایی برای داشتن وزن مناسب و فشارخون متعادل
چاقی یکی از علت های مهم مرگ و میر و ابتلا به بیماری های مزمن محسوب می شود و خوب است بدانیم خطر نسبی مرگ و میر در افراد چاق در مقایسه با افراد لاغر به طور تقریبی دو برابر است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه گفت: چاقی عامل مهمی برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، پرفشاری خون، دیابت، سکته مغزی، اختلال چربی خون و سرطان ها است و یافته ها نشان می دهد فشارخون بالا در افراد چاق دو تا شش برابر بیشتر از افرادی است که اضافه وزن ندارند.
«رضیه شناور» افزود: چاقی های مرکزی یعنی چاقی هایی که در قسمت شکم متمرکز است و در ایجاد فشارخون بالا اهمیت بیشتری دارد، با بالا رفتن وزن، بافت چربی نیز بیشتر می شود، این بافت برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و سایر مواد غذایی دارد که باید با جریان خون تأمین شود.
وی ادامه داد: هر چه نیاز به اکسیژن و مواد مغذی بیشتر شود، حجم خون و مقدار فشاری که روی سیستم گردش خون وارد می شود، افزایش می یابد و با بیشتر شدن حرکت خون در سیستم گردش خون، فشار بیشتری بر دیواره سرخرگ ها وارد می شود.
شناور برای کاهش فشارخون در افراد چاق توصیه کرد تا به وزن بدنی مطلوب برسند و آن را در محدوده BMI ۵/۱۸ تا ۹/۲۴ حفظ کنند.
این کارشناس ارشد تغذیه تاکید کرد: تغییرات سبک زندگی در افراد دچار اضافه وزن و چاق که سبب کاهش وزن می شود، تغییرات مهمی از جمله کاهش چربی خون، قند خون و HbA۱C را به همراه دارد.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه ضمن اشاره به اینکه کاهش بیشتر از پنج درصد از وزن، تاثیر موثری بر کاهش فشارخون دارد، گفت: برای کاهش وزن باید سبک زندگی خود را به گونه ای تغییر دهیم که باعث کاهش مقدار غذای مصرفی و همچنین افزایش سطح فعالیت ما شود.
شناور با توصیه به تعادل و تنوع در رژیم غذایی، ادامه داد: لازم است از همه گروه های غذایی مانند میوه ها، سبزی ها، غلات، لبنیات، گوشت ها، حبوبات و چربی ها و به طور متناسب در رژیم غذایی استفاده کنیم.
وی با تاکید بر خودداری از حذف وعده صبحانه، گفت: در حقیقت نخوردن صبحانه ساعتی بعد ما را گرسنه کرده و باعث ریزه خواری بیشتر و بدخوری در وعده ناهار و شام می شود، بنابراین برای خوردن یک صبحانه سالم وقت بگذاریم، یک صبحانه کامل شامل شیر کم چرب، غلات پر فیبر و میوه است.
شناور افزود: در طول روز لازم است مقادیر کافی آب یا دیگر نوشیدنی های فاقد کالری بنوشیم و به یاد داشته باشیم مصرف نوشیدنی های حاوی قند باید محدود شود.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه اضافه کرد: برای غذای اصلی و به ویژه میان وعده ها، مواد خوراکی کم کالری مانند سبزی، میوه و غلات با سبوس را انتخاب کنیم و سعی کنیم یک سوم از هر وعده را سبزی ها تشکیل دهد.
کاهش وزن با کاهش سرعت غذا خوردن
وی افزود: یکی دیگر از راهکارهای کاهش وزن این است که سرعت غذا خوردن خود را کم کنیم به نحوی که هر وعده خوردن ما باید دست کم ۱۵ دقیقه طول بکشد، برای رسیدن به این هدف به جای قاشق های معمولی، از قاشق های با حجم کم و یا چنگال استفاده کنیم، همچنین اگر در طول روز به دفعات احساس گرسنگی می کنیم، یک راهکار مناسب برای این امر، کاهش میزان وعده اصلی غذا، به جای مصرف چندین میان وعده کوچک در طول روز است.
شناور با بیان اینکه کاهش آهسته وزن بهترین راه برای کاهش وزن پایدار و بدون عارضه است، توصیه کرد: برای کاهش وزن، فعالیت بدنی خود را افزایش دهیم، مصرف مواد غذایی نشاسته ای مثل نان و برنج را کاهش دهیم و از رژیم های غذایی غنی از نظر میوه ها و سبزی های تازه استفاده کنیم.
توصیه دیگر این کارشناس ارشد تغذیه، صرف غذا در کمال آرامش و به دور از استرس و اضطراب، حذف نکردن غذاهای مورد علاقه و با حفظ تعادل بود.
وی یادآور شد: طعم یک عدد شیرینی خامه ای با طعم یک کیلوگرم شیرینی خامه ای تفاوتی ندارد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز