چگونه فرزندانمان را در برابر اعتیاد مراقبت کنیم

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۱۸:۰۴:۵۸
کد خبر: ۸۶۵۹۳۰
چگونه فرزندانمان را در برابر اعتیاد مراقبت کنیم
آموزش مهارت های خانوادگی، تقویت حمایت های اجتماعی اعضای خانواده از یکدیگر و خانواده درمانی، از مؤثرترین برنامه های پیشگیری در برابر سوء مصرف مواد محسوب می شود.
 به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب با اشاره به روند رو به رشد مصرف مواد در میان نوجوانان و جوانان، گفت: ارتقای آگاهی والدین و فرزندان با خطرات احتمالی و عوامل محافظتی امری ضروری است.
«ندا محمدی» تضعیف خانواده را عامل احتمالی این روند فزاینده نام برد و افزود: اگر چه بر رویکردهای پیشگیرانه متمرکز بر آموزش مهارت های فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان تاکید شده است، اما نسبت به برنامه های متمرکز بر والدین و خانواده، اثرات محدودتری در پیشگیری یا کاهش مصرف مواد به جا می گذارد.
او در جمع مراقبان سلامت، رویکرد پیشگیری و توانمندسازی خانواده را موجب افزایش اثربخشی مداخلات پیشگیری دانست و ادامه داد: والدین نقش نیرومندی در تعیین گروه همسالان، شکل گیری نگرش ها، باورها و عملکردهای کودکان دارند.
محمدی آموزش مهارت های خانوادگی، تقویت حمایت های اجتماعی اعضای خانواده از یکدیگر و خانواده درمانی را از جمله موثرترین برنامه های پیشگیری در برابر مصرف مواد در سطح خانواده عنوان کرد و گفت: برای ایجاد محیطی امن و سازنده برای کودکان، ابتدا باید به آماده کردن یک محیط امن و مورد علاقه و سازنده برای یادگیری کودکان اقدام کرد، سپس با استفاده از انضباط قاطعانه، از خود و کودکان انتظاری واقع بینانه داشت.
او کیفیت حضور و ارتباط والدین با فرزندان را از کمیت آن، مهم تر دانست و افزود: خانواده از ارکان مهم حمایت عاطفی اعضای خانواده از یکدیگر است و مهم است که خانواده به هنگام سختی با پذیرش احساس و حمایت منطقی، فرزندان را به سوی رفتارهای سالم اجتماعی سوق داده و آنان را به خاطر اشتباهات طرد نکنند.
این کارشناس سلامت روانی اجتماعی اعتیاد، ادامه داد: برخورد و ارتباط مثبت والدین با فرزندان و افزایش میزان حمایت اجتماعی، اثر تنش ها و فشارهای روانی فرزندان را در شرایط بحرانی و گذار از مقاطع مختلف تحصیلی کنترل کرده و زمینه انحرافات رفتاری را کاهش می دهد.
محمدی همچنین بی تفاوتی والدین، کم اهمیت دانستن مشکلات فرزندان، تحقیر، توهین، سرزنش و مواردی از این قبیل را از جمله مواردی نام برد که باعث می شود فرزندان در لحظات بحرانی به سراغ والدین نیایند و برای درک بهتر به سمت دوستان و همسالان خود تمایل پیدا کنند.
او آموختن مهارت همدلی را از جمله مواردی نام برد که به والدین کمک می کند تا با به دست آوردن توانایی درک احساسات و دیدگاه های دیگران بتوانند فرزندان خود را به درستی درک کرده و بتوانند فضای گفتگو و اعتماد را فراهم کنند.
این کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب تاکید کرد: در این مرحله، والدین تازه می توانند انتظار داشته باشند در تصمیمات و رفتارهای فرزندان خود، قدرت اعمال نظر به دست آورند و در صورتی که فضای عاطفی سرد، طردکننده، سرزنش آمیز و فاقد صمیمیت در خانواده باشد، کیفیت رابطه والدین و فرزند به صورت قابل ملاحظه ای افت کرده و در این شرایط می توان انتظار داشت که محیط خانواده از یک محیط محافظت کننده به یک محیط خطرزا برای سلامت روانی و اجتماعی فرزندان تبدیل شود و زمینه انواع انحرافات رفتاری از جمله خطر گرایش به مصرف مواد را افزایش دهد.
این دوره آموزشی به همت واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، برای بیش از یکصد نفر از مراقبان سلامت دولتی و خصوصی، برگزار شد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز