معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس:

برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در شیراز

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۱۰:۳۰:۳۱
کد خبر: ۸۸۵۰۲۷
برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در شیراز
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، امسال نیز همچون سال های گذشته، در شیراز برگزار می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از  فارس؛  مهدی رنجبر با اشاره به اینکه سی و دومین فیلم جشنواره کودک و نوجوان در استان های مختلف برگزار می شود، اظهارداشت: فارس بیشترین پخش فیلم کودک و نوجوان را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: در جریان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوانان، فیلم «قطار آن شب»، نوشته «احمد اکبرپور» به نمایش گذاشته می شود.
معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس با تاکید بر اینکه جشنواره اصلی از ۲۸ مرداد در اصفهان آغاز می شود و این جشنواره در استان ها ۳۱ مرداد شروع خواهد شد، اضافه کرد: خیلی از استان ها به فراخور داشته های خود در جشنواره شرکت کردند.
رنجبر با اشاره به اینکه فیلم ها در سانس های ۱۷ و ۱۹ در مجموعه سینمایی «هنر شهر آفتاب» به نمایش گذاشته می شود، افزود: شهرداری شیراز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و همچنین اداره کل آموزش و پرورش استان در اجرای جشنواره همکاری دارند.
وی از برگزاری یک کارگاه داوری پیش از ظهر چهارشنبه با حضور نوجوانان در تالار غزل خبر داد و با اشاره به اینکه غیر از داوری کلی در اصفهان، برخی از استان ها داوری به کودکان و نوجوانان سپرده اند، افزود: افراد انتخاب شده سر رشته در حوزه فیلم کودک و نوجوان دارند بدین خاطر برای نیل به این هدف یک ردیف کامل سینما به داوران کودک و نوجوان ارائه و فیلم ها در سالن ۲۵۰ نفری «زرد» مجموعه یادشده به نمایش گذاشته می شود.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تاکید بر اینکه ۵ روز پخش فیلم در نظر گرفته شده که در مجموع ۱۰ فیلم اکران می شود، افزود: فیلم ها کشورهای ایران، مکزیک، فرانسه، ایتالیا و... به نمایش گذاشته می شود.
رنجبر اضافه کرد: به شکل نمادین، امسال از داوران کودک و نوجوان برای داوری فیلم های بهره خواهیم برد. این کودکان و نوجوانان پیش از آغاز جشنواره در کارگاه های داوری فیلم، با چگونگی داوری فیلم ها از دیدگاه فیلم نامه، فیلم برداری، کارگردانی و ... آشنا می شوند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به تغییر ذائقه کودکان و نوجوانان می طلبد حوزه فیلم سازی برای این قشر از جامعه نیز اهتمام ویژه ای بورزد و با استفاده از کارشناسان اجتماعی و روانشناسان متخصص در زمینه کودکان و نوجوانان هم از دید محتوایی و هم از دید شکلی، فیلم های جذاب این مقطع سنی را تولید کنند.
معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس با اشاره به اینکه در یکی ۲ دهه گذشته فیلم کودک در فارس جایی نداشت، تصریح کرد: روند رو به رشد ساخت فیلم های کودک و نوجوانان را امروز شاهد هستیم چراکه جشنواره کودک و نوجوان علیرغم کاستی هایی که داشته است اما وجود آن بسیار به عرصه سینمای کودک، کمک می کند.
رنجبر هدف اصلی این جشنواره را معرفی فیلم های روز کودک و نوجوان به جامعه و مکان شناخت جشنواره های فیلم دیگر کشورها از این تولیدات دانست و گفت: زمانی که تولید آثار نمایش خانگی با تولید پرده سینما رقابت می کند، نشان از روند رو به رشد در سینما دارد، همین مسئله در سینمای کودک و نوجوانان فارس هم صدق می کند.
وی در مورد سرنوشت سینما غزل، گفت: با توجه به اینکه اکران آثار شبکه خانگی چند سالی است آغاز شده و ما با کارت عضویت و بدون فروش بلیت برای اکران فیلم خارجی برای حوزه مخاطبان خاص داشتیم و سینما غزل در طول ۱۰ سال است مبادرت به این کار کرده؛ سازمان سینمایی وزارت ارشاد فشار را بر این گذاشته که اکران فیلم های خارجی در این سینما با اخذ پروانه باشد.
معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد فارساز وجود شورایی برای صدور پروانه پخش فیلم های خارجی خبر داد که مجوز پخش این آثار را می دهد.
رنجبر اضافه کرد: شورای فوق خواستار رعایت حق مولف در اکران فیلم های خارجی شده، بنابر این در این میان برای اجرای این خواست روندی بوده که ما به صورت رایگان برای مخاطبان خاص در شیراز طی شده است.
وی فروش بلیت در سینما غزل را در جهت رتق و فتق امور و جبران هزینه های این سینما رد نکرد و گفت: اما اینکه تبلیغاتی در این جهت شود و مانند دیگر سینماها فعالیتی شود نبوده و به شکل یارانه ای درون انجمن فیلم کوتاه شیراز روی می داده است، اما اکنون که می خواهد به شیوه مجاز برسد، تعطیل نمی شود.
معاون سینمایی ارشاد فارس از اکران ۲ روز در هفته فیلم های خارجی در دوره جدید فعالیت سینما غزل خبر داد و گفت: با توجه به تصویب فیلم های در شورای مرکز رسیده و اکران شوند.
رنجبر در عین حال از ادامه اکران تولیدات فیلمسازان استان فارس در سینما غزل شیراز خبر داد و افزود: در پی این هستیم که با توجه به قانون کپی رایت، حق مولف آثار خارجی رعایت شود در حالیکه بسیاری از سینماها این را رعایت می کنند.
وی ادامه فعالیت سینما غزل را با حضور انجمن فیلم کوتاه شیراز مورد تاکید قرار داد و گفت: تفاهم نامه ای میان انجمن و سازمان سینمایی منعقد می کند تا فیلم هایی که شورای مورد نظر تایید می کند به اکران برسند.
نظر شما
پرونده ویژه