معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد :

نقش سلامت و ثبات خانواده در رشد فرهنگی و سلامت جسم و روان

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۱۲:۱۲:۴۰
کد خبر: ۸۹۰۲۸۴
نقش سلامت و ثبات خانواده در رشد فرهنگی و سلامت جسم و روان
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با گرامیداشت پنجم شهریور، روز خانواده؛ خانواده سالم و با ثبات را بهترین بستر رشد فرهنگی و سلامت جسم و روان خواند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر «عبدالرسول همتی» گفت: خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است.
وی افزود: خانواده، مناسب ترین نظام برای تأمین نیازهای روحی و معنوی بشر است و بهترین بستر را برای تأمین امنیت و آرامش روانی اعضا، پرورش نسل جدید، اجتماعی کردن فرزندان و برآورده ساختن نیازهای عاطفی افراد فراهم می آورد.
این مقام مسوول در دانشگاه هدف از گرامیداشت این روز را اهمیت به خانواده به عنوان اصلی ‌ترین رکن جامعه و برطرف کردن مواردی که در دنیای امروز این کانون گرم زندگی را تهدید می‌کند دانست.
دکتر همتی همچنین روز خانواده را فرصت مناسبی برای ارتقای سطح آگاهی عمومی در مورد مسائل مربوط به خانواده و بسط آن در جامعه برشمرد و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در خصوص تحکیم بنیان و پایداری خانواده ادامه داد: از جمله بندهای سیاست های کلی خانواده، می توان به بند ۱۰، شامل ساماندهی نظام مشاوره‌ای و آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و تسهیل دسترسی به آن بر اساس مبانی اسلامی ـ ایرانی در جهت استحکام خانواده و بند ۱۳ شامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده بویژه موضوع طلاق و جبران آسیب‌های ناشی از آن با شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده و فرهنگ‌سازی کراهت طلا اشاره کرد.
او ادامه داد: در بند ۱۵ این سیاست ها، اتخاذ روش‌ های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت‌ های جسمی و روحی و عاطفی از آنان و در بند ۱۶، ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای سلامت همه جانبه خانواده‌ ها به ویژه سلامت باروری و افزایش فرزندآوری در جهت برخورداری از جامعه جوان، سالم، پویا و بالنده مورد تاکید قرار گرفته است.
معاون بهداشت دانشگاه گفت: اجرای برنامه «آموزش های هنگام ازدواج» و «تداوم آموزش ها در سال های پس از شروع زندگی مشترک» در راستای افزایش رضایتمندی از زندگی زناشویی و ارتقای سلامت باروری و فرزندآوری به موقع و مناسب و همچنین افزایش تحکیم بنیان خانواده و کاهش مشکلات مرتبط با طلاق را از اهداف برنامه های اجرا شده در گروه باروری سالم و جمعیت معاونت بهداشت است.
دکتر همتی خانواده سالم و باثبات را بهترین بستر رشد فرهنگی و سلامت جسم و روان و مهم ترین عامل انتقال ارزش ها، پرورش عاطفی، کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای امنیت هر جامعه دانست و بر به ‌کارگیری یکپارچه ظرفیت‌های آموزشی، تربیتی و رسانه ‌ای برای تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی تاکید کرد.
نظر شما