سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز :

قبرهای گورستان «دارالسلام» شناسنامه‌دار می شود

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۱۱:۲۵:۰۹
کد خبر: ۹۰۹۸۴۶
قبرهای گورستان «دارالسلام» شناسنامه‌دار می شود
سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت:قبرهای گورستان «دارالسلام» شناسنامه‌دار می شود
به گزارش خبرگزاری برناازفارس،، علی نیری با بیان اینکه شیراز یک شهر موزه‌ای بزرگ است، گفت: انواع گردشگری تاریخی، فرهنگی، مذهبی، اکوتوریسم و غیره به جز گردشگری ساحلی در شیراز وجود دارد که همین سبب شده تا سالانه تعداد زیادی گردشگری داخلی و خارجی متقاضی بازدید از این شهر باشند.
وی افزود: یک سایت گردشگری پنهان به نام «دارالسلام» در شیراز وجود دارد که ضروری است تا به آن پرداخته شود، گورستان تاریخی «دارالسلام» به دلیل داشتن پیشینه تاریخی می‌تواند به ظرفیتی قوی در صنعت گردشگری تبدیل شود.
سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه این گورستان، سراسر دانش، فرهنگ و آموزش در حوزه هنر و تاریخ است، عنوان کرد: نقوش، سنگ قبرها، معماری تراشه‌ها، ادبیات نوشتاری در قبرها و دیگر قسمت‌های این گورستان هرکدام دارای ارزش است.
نیری با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری گورستان تاریخی «دارالسلام» شیراز از برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی در این زمینه خبر داد و گفت: مشاهیر بزرگی و چهره‌های شاخصی در این قبرستان دفن هستند که علاوه بر سایر جاذبه‌های این گورستان، می‌تواند سبب جذب گردشگر شود.
این مقام مسئول  بیان کرد: در سلسله نشست‌های تخصصی سعی کردیم تا از زوایا و ابعاد مختلف این گورستان را تحلیل کنیم و در اولین سری از این نشست‌ها پژوهشگران، شیراز شناسان، راهنمایان گردشگری، اساتید و دانشجویان و فعالان حوزه گردشگری حضور یافتند که البته این نشست‌ها به منزله یک کارگاه آموزشی برای آشنایی با این آرامستان برگزار می‌شود.
وی تاکید کرد: هدف این نشست‌ها دریافت نظرات و پیشنهادات و تجمیع آنها و دستیابی به برنامه جامع است تا اقدامات بر اساس آن برنامه صورت گیرد، البته تاکنون برنامه‌هایی تدوین شده و در حال اجرا است که این نظرسنجی  و برگزاری نشست‌ها برای جذب مشارکت‌ها برای رسیدن به برنامه‌های عملیاتی متنوع است.
سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به مشخص شدن مسیرهای گردشگری منتهی به «دارالسلام» خاطرنشان کرد: به سمت گردشگری الکترونیک در این گورستان در حال حرکتیم تا سیستم‌های «VR» و «AR» (واقعیت افزوده و واقعیت مجازی)را به این سیستم اضافه کنیم تا گردشگر بتواند به صورت مجازی، این سایت را بازدید کرده و با مشاهیر آشنا شود.
نیری  تصریح کرد: علاوه بر تهیه نقشه مسیر و بروشور برای گردشگران، وبسایتی برای «دارالسلام» ، طراحی شده که اطلاعات آن قابل ویرایش است و تمام قبور در آن شناسنامه‌دار هستند و مردمی که اجدادشان در این قبرستان دفن هستند می‌توانند با مراجعه به این وبسایت، اطلاعات را تکمیل کنند.
وی همچنین به سفارش مقالات تخصصی در این حوزه به متخصصان، پژوهشگران، اساتید و اندیشمندان اشاره کرد و گفت: بررسی طرح مرمت میراث و اقدامات گذشته در دارالسلام ، بازشناسی قبورِ مشاهیر شاخص دارالسلام، واکاوی هنرهای موجود در سنگ مزارهای دارالسلام، تاریخ شفاهی و میراث معنوی در دارالسلام، باور نگاره های گرافیکی قبور دارالسلام، تعریف مسیر گردشگری در گورستان دارالسلام، باستان شناسی گورستان دارالسلام، جایگاه مرمت شهری در دارالسلام، معماری منظر در دارالسلام، خوشنویسی شیراز و بازتاب آن در سنگ گورهای دارلسلام، تاریخ ادبیات ملی و محلی و بازتاب آن در سنگ گورهای دارلسلام و تاریخ علم شیراز با رویکرد شخصیت های مدفون در دارالسلام از سری موضوعاتی است که به اندیشمندان و اساتید در این حوزه سفارش داده شده است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز