اسپیرولینا؛ غذایی برای آینده

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۱۰:۳۹:۳۸
کد خبر: ۹۱۵۲۸۱
اسپیرولینا؛ غذایی برای آینده
اسپیرولینا نوعی جلبک سبز-آبی از شاخه «سیانوباکترها» است که در دریاچه های منطقه گرمسیری و مناطق نیمه گرمسیری رشد می کند که آب های آن قلیایی بوده و سرشار از کربنات و بی کربنات است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،امروزه اسپیرولینا بیشتر به عنوان منبعی غنی از پروتئین و ویتامین هاست که به صورت مکمل غذایی، به شکل قرص یا پودر در صنعت غذایی، به کار می رود. همچنین در صنایع آبزی پروری، آکواریوم و ماکیان نیز از آن استفاده می شود. این جلبک توسط سازمان فضایی امریکا (ناسا) به عنوان سوپرفود نامگذاری شده و این سازمان در تلاش است تا به وسیله این جلبک برای فضانوردان جیره های غذایی مفید تهیه کند.
اسپیرولینا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پروتئین دارد و همچنین حاوی ویتامین‌های گروه B، بتا کاروتن، ویتامین E، مواد معدنی، اسید گاما لینولئیک و آنتی اکسیدان‌های قوی است. افزودن زیست ‌توده‌های ریز جلبک به محصولات غذایی، علاوه بر اهداف رنگ آمیزی، یک ابزار جالب برای تولید غذاهای غنی شده حاوی ترکیبات زیست فعال است. طی مطالعات انجام شده، اسپیرولینا تعداد تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد و با برخی از سرطان ها مقابله و سیستم ایمنی بدن را تحریک می ‌کند.
نتایج برخی از پژوهش ها نشان داده این ریزجلبک توانسته است در مورد سرطان پوست مؤثر عمل کند و تومورها را از بین ببرد. اسپیرولینا خواص آنتی اکسیدانی دارد که با رادیکال های آزاد مقابله و سلول های مقابله کننده با سرطان را تقویت می‌ کند. این جلبک با انواع سرطان پوست، تیروئید، پانکراس و ریه مقابله می‌کند.
همچنین اسپیرولینا به عنوان یک مکمل می تواند در بیماران دیابت نوع دو همراه با داروهای خوراکی ضد دیابت استفاده شود و در کاهش گلوکز خون بیماران در کوتاه مدت مؤثر است، اما اثر آن بر هموگلوبین A۱C نیاز به تجویز طولانی تر دارد. تمرین هوازی به همراه مصرف مکمل اسپیرولینا می‌تواند باعث بهبود مقادیر خونی شاخص ‌های التهابی در افراد مبتلابه دیابت نوع دو شده و از التهاب ناشی از ورزش و احتمال مقاومت به انسولین جلوگیری کند.
اثرات ضد قارچی این جلبک نیز اثبات شده است.
امروزه ایالات ‌متحده‌ آمریکا، چین، تایلند، ویتنام، هند، مکزیک و شیلی جزو بزرگ ‌ترین تولیدکننده‌های این جلبک هستند. بزرگ ‌ترین کشورهای مصرف‌کننده‌ آن نیز ژاپن، روسیه، هند و آفریقا به ویژه کشورهای قحطی ‌زده هستند. کشت این محصول در ایران نیز آغاز شده است و محصولات آن به صورت قرص، کپسول و پودر به فروش می ‌رسد. همچنین تحقیقات در مورد مواد غذایی مختلفی با این جلبک غنی سازی شده صورت گرفته که امید است این محصولات به زودی وارد بازار شود
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز