درمورد ساس تختخواب بیشتر بدانیم

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۱۴:۴۲:۴۶
کد خبر: ۹۲۱۹۵۴
درمورد ساس تختخواب بیشتر بدانیم
ﺳﺎس ﺗﺨﺘﺨﻮاب از ﺑﻨﺪﭘﺎﯾﺎن اﻧﮕﻠﯽ ﻣﻮﻗﺖ اﻧﺴﺎن و ﺣﯿﻮان است. ﺳﺎس ها ﻧﺎقل ﺑﯿﻤﺎری ﺧﺎﺻﯽ، به جز کم خونی و بیماری ویروس هپاتیت ب، ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ. در ﻣﺤﻞ ﺧﻮن ﺧﻮاری اﯾﺠﺎد ﺧﺎرش، ﺳﻮزش و درﻣﺎﺗﯿﺖ ﻣﯽ کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، ﺳﺎس ﺑﺎﻟﻎ ﺑﯿﻀﯽ ﺷﮑﻞ و ﺑﺪون ﺑﺎل و در ﺳﻄﺢ ﭘﺸﺘﯽ _ ﺷﮑﻤﯽ ﭘﻬﻦ است. ﻃﻮل آﻧﻬﺎ ﺣـﺪود چهار تا پنج میلی متر اﺳﺖ. وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺧﻮن ﻧﺨﻮرده ﺑﺎﺷﺪ زرد ﯾﺎ ﻗﻬﻮه ای آﺟﺮی است و ﺑﻌﺪ از ﺧﻮن خواری ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺸﺨﺺ ﺗﯿـﺮه ﺗـﺮ ﺷﺪه ﺑﻪ رﻧﮓ ﻗﻬﻮه ای ﻗﺮﻣﺰ ﯾﺎ ﻗﻬﻮه ای در ﻣﯽ آﯾﺪ و ﻓﺮﺑﻪ ﺗﺮ و ﮐﻤﯽ ﺑﻠﻨﺪﺗﺮ می شود.
در ﺑﻌﻀﯽ اﻣﺎﮐﻦ به ویژه در ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎی ﻗﺪﯾﻤﯽ و در ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﺪ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ، آﻟﻮدﮔﯽ ﺑﻪ ﺳﺎس ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﻧﺎراﺣﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺷﻮد. واکنش ناشی از ﮔﺰش ﺳﺎس ﻫﺎ در اﻓﺮاد ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ؛ ﺑﻌﻀﯽ اﻓﺮاد ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﻧﺪاﺷﺘﻪ و در ﺑﺮﺧﯽ اﻓﺮاد ﮔﺰش ﺳﺎس دردﻧﺎک، آزاردﻫﻨﺪه و اﻟﺘﻬﺎب آور اﺳﺖ. در ﻣﻮاردی ﺑﻮی ﺳﺎس ﻫﻢ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﻬﻮع آور ﺑﺎﺷﺪ. ماده ها روزانه دو تا سه تخم در ﻣﺤﻞ اﺧﺘﻔﺎی ﺧﻮد ﻣﺜﻞ ﺷﮑﺎف ﯾﺎ درز ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن و وﺳﺎﯾﻞ ﻣﻨﺰل ﻣﯽ ﮔﺬراﻧﺪ.
طول عمر ساس ها بسته به شرایط محیط دو تا چهار سال است. بسیار در برابر گرسنگی مقاوم هستند. ﺧﻮن خواری اغلب ﻫﻨﮕﺎم ﺷﺐ و ﻗﺒﻞ از ﻃﻠﻮع آﻓﺘﺎب و در اﻓﺮادی ﮐﻪ ﺧﻮاﺑﯿﺪه اﻧﺪ اﻧﺠﺎم می شود.
در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺳـﺎس ﻫـﺎ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ در ﻃﻮل روز و در اتاق های ﺗﺎرﯾﮏ نیز ﺧﻮن خواری می کنند. ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺳﺎس ﻫﺎ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪ، ﭼﻮن ﺳﺎس ﻫﺎ ﺑﺎل ﻧﺪارﻧﺪ دارای ﻗﺪرت اﻧﺘﺸﺎر ﻣﺤﺪودی هستند و ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﺗﺼﺎدف ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ از ﯾﮏ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن دﯾﮕﺮ ﺑﺮوﻧﺪ.
در ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮن خواری ﺑﺰاق ﺗﺮﺷﺢ ﮐﺮده اﯾﺠﺎد ﺗﺤﺮﯾﮏ و ﺧﺎرش ﺷﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. در ﻃﯽ روز ﺑﯽ ﺣﺮﮐﺖ در محل های ﺗﺎرﯾﮏ و ﺧﺸﮏ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﮑﺎف ﻫﺎ و درز ﻟﻮازم ﭼﻮﺑﯽ ﻣﻨـﺰل، دﯾﻮارﻫﺎ، ﺳﻘﻒ ﻫﺎ، ﻻﺑه لای کفپوش های ﭼﻮﺑﯽ، زﯾﺮ درز ﮐﺎﻏﺬ دﯾﻮاری، ﺑﯿﻦ ﺗﺸﮏ و ﺗﺨﺘﺨﻮاب ﻣﺨﻔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.
ﮔﺰش آﻧﻬﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﺑﭽﻪ ﻫﺎ و اﻓﺮاد ﭘﯿﺮ اﯾﺠﺎد ﮐﻢ ﺧﻮﻧﯽ کند. ساس ها در اثر اﺟﻨﺎس دﺳﺖ دوم و ﺣﺘﯽ ﮐﺎرﺗﻦ و ﺟﻌﺒﻪ ﻟﻮازم ﺧﺮﯾﺪاری ﺷﺪه و ﯾﺎ وﺳﺎﯾﻞ ﭼﻮﺑﯽ ﮐﺮاﯾﻪ ای ﻣﺜﻞ ﻣﯿـﺰ و ﺻﻨﺪﻟﯽ ﻣﺠﺎﻟﺲ وارد ﻣﮑﺎن ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.
رعایت اصول بهداشتی و موازین کنترلی برای مقابله با ساس ها لازم است. به عنوان مثال به هنگام خرید وسایل دست دوم یا به هنگام آوردن کارتن و جعبه ها به منزل باید خیلی دقت کرد تا عاری از حشره یا تخم آن باشد. یا موقع مسافرت و اقامت در هتل، امکان راه یافتن حشره به چمدان و انتقال به منزل وجود دارد. تمیز نگه داشتن نقاط تاریک و درزهای موجود در منزل از دیگر راه های کنترل ساس است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز