پیشگیری از بروز مسمومیت در کودکان

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۱۵:۴۰:۰۵
کد خبر: ۹۲۳۱۰۱
پیشگیری از بروز مسمومیت در کودکان
مسمومیت در کودکان دومین عامل مرگ تا پیش از چهار سالگی است؛ کودکان به دلیل کنجکاوی ممکن است هر آنچه در اطراف خود پیدا می کنند، به دهان ببرند و بچشند و این موضوع، آنها را در معرض خطر انواع مسمومیت ها قرار می دهد.
به گزارش  خبرگزاری برنا از فارس، اگر کودک خردسال در منزل داریم، باید داروها را دور از دید و دسترس او و در کمد مرتفع و مجهز به قفل، نگهداری کنید.
داروهای خود را مقابل کودکان نخوریم، چرا که آنها بیشتر از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از دید ما، دارو را داخل دهان ببرند.
اگر فرزندتان نیاز به مصرف دارو دارد، از کلماتی مثل آبنبات، شکلات یا خوراکی برای دارو استفاده نکنیم، زیرا این کار ممکن است کودک را نسبت به مصرف بیشتر دارو تشویق کند.
داروی استامینوفن را مطابق با مقدار تجویز شده پزشک یا داروساز به کودک بدهیم، چرا که کودکان خیلی سریع تر از بزرگسالان در معرض مسمومیت دارویی قرار گرفته و مقدار استامینوفن باید مطابق با وزن و سن کودک تعیین شود.
کیف دستی، ساک خرید و کیسه های نایلونی را دور از دسترس کودک قرار دهیم، زیرا کودک ممکن است با مصرف محتویات آنها یا کشیدن کیسه روی سر، جان خود را به خطر بیندازد.
گل ها و گیاهان آپارتمانی را در فضایی دور از دسترس کودکان نگهداری کنیم؛ بعضی از این گیاهان مانند خَرزَهره، دیفن باخیا، آزالپا، ادریس، کالادیوم، گل انگشتانه، شوکران و کرچک سمی هستند و حتی مصرف مقادیر کمی از آنها یا تماس آنها با پوست و چشم می تواند برای کودک خطرناک باشد.
نام گیاهان موجود در محیط کار و زندگی خود را بدانیم تا در موارد بروز مسمومیت به کادر پزشکی اطلاع دهیم.
شیره سمی بعضی از این گیاهان می تواند سبب تورم، خارش و سوزش مخاط دهان، خفگی یا آسیب گوارشی شود.
مواد شیمیایی، شوینده ها، سفیدکننده ها، الکل ها، مواد ضِد یَخ، حشره کُش ها، غذاهای فاسد و حتی لوازم آرایشی و بهداشتی مانند لاک پاک کُن را در کمدهای مجهز به قفل و دور از دسترس کودکان نگهداری کنیم. پس از هر بار استفاده از مواد شیمیایی مانند شوینده ها، درب آنها را ببندیم، حتی اگر کنار کودک ایستاده باشیم، یا تنها برای جواب دادن به زنگ دَرب یا تلفن، لحظه ای از او دور شویم. 
ابزاری مانند ساعت، دستگاه فشارخون، کنترل تلویزیون و حتی اسباب بازی های باتری دار را دور از دسترس کودکان قرار دهیم.
کودکان ممکن است از روی کنجکاوی درب آنها را باز کرده و به باتری دستگاه دسترسی پیدا کنند، بلعیدن این باتری ها می تواند برای کودک با عوارض جدی همراه باشد؛ در صورت وقوع این حادثه، کودک را به سرعت به مرکز درمانی منتقل کنیم.
مسمومیت در اثر بَلع نفت، مواد شیمیایی و شوینده ها در کودکان بسیار خطرناک است؛ در این وضعیت هرگز کودک را وادار به استفراغ نکنیم، زیرا با این کار، جان او را در معرض خطر قرار می دهیم.
واکنش استفراغ در کودکان مانند بزرگسالان کامل نیست، بنابراین استفراغ عَمدی می تواند موجب خفگی کودک شود.
کودکان به دلیل بازیگوشی، بیشتر در معرض خطر گزیدگی با انواع حشرات و خزندگان قرار دارند، بنابراین اگر قصد داریم برای تفریح به مناطق غیرمسکونی و طبیعت برویم، بدن کودک را با لباس آستین بلند و شلوار بپوشانیم؛ استفاده از ترکیبات دور کننده حشرات موجود در داروخانه ها نیز، می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
البته پیشگیری از مسمومیت برای کودکان تنها به این موارد خلاصه نمی شود و داروها نیز، عامل جدی دیگری است؛ داروها به هیچ وجه نباید در کیف دستی بزرگ ترها، روی میز آشپزخانه و کشوها و قفسه های قابل دسترسی باشد.
بیشتر مسمومیت های کودکان زیر پنج سال، به علت خوردن دارو اتفاق می افتد؛ به عنوان نمونه، مصرف زیاد «آسپرین» می تواند مسمومیت های جدی در پی داشته باشد.
در این بین، بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)، به عنوان مرکز مسمومیت ها در جنوب کشور شناخته می شود و با برخورداری از کادر پزشکی متخصص و مجرب، آماده ارایه تمامی خدمات درمانی در زمینه انواع مسمومیت ها است
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز