انواع مسمومیت ها و راهکارهای پیشگیری

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۰۷:۵۴:۰۲
کد خبر: ۹۲۳۲۴۲
انواع مسمومیت ها و راهکارهای پیشگیری
مسمومیت دارویی شایع ترین علت بروز مسمومیت در جهان است؛ در ایران نیز نزدیک به ۷۰ درصد از مسمومیت های ارجاع شده به مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور را مسمومیت های دارویی تشکیل می دهند.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، در ترکیبات بسیاری از داروهای سرماخوردگی، استامینوفن وجود دارد. در نتیجه مصرف همزمان داروی استامینوفن با داروهای سرماخوردگی می تواند احتمال «سمیت کبدی» را افزایش دهد، بنابراین لازم است پیش از مصرف همزمان این دو دارو در مورد دوز مصرفی آنها با پزشک یا داروساز مشورت کنیم.
در مسمومیت های دارویی بسته به حجم داروی مصرفی می توان تا نزدیک به دو تا چهار ساعت پس از مصرف دارو فرد را وادار به استفراغ کرد، اما القای استفراغ در افراد با اختلال هوشیاری، مشابه کودکان، بانوان باردار و بیماران قلبی عروقی توصیه نمی شود.؛ همچنین اگر مسمومیت با داروهای اعصاب و روان ایجاد شده باشد، نباید فرد را وادار به استفراغ کرد.
نشانه های این نوع مسمومیت، اغلب با تاخیر رخ می دهد، بنابراین لازم است فرد دست کم تا ۲۴ ساعت در مرکز درمانی تحت نظر باقی بماند.
از افزایش خودسرانه میزان دارو خودداری کنیم، این کار نه تنها به روند بهبود سرعت نمی بخشد، بلکه ما را در معرض خطر عوارض مسمومیت دارویی قرار می دهد؛ مصرف داروهای کم خطر نیز می تواند در مقادیر بالا خطرناک باشد، به ویژه زمانی که مصرف کننده کودک یا فرد مسن باشد.
افراد مسن به دلیل تشابه اسمی یا ظاهری داروها، ممکن است در مصرف آنها دچار اشتباه شوند، بنابراین نیاز است بر مصرف داروی سالمندان نظارت داشته باشیم؛ استفاده از جعبه های تقسیم بندی شده دارو بر حسب زمان صبح، ظهر و شب نیز، می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
اگرچه مسمومیت دارویی همیشه منجر به مرگ نمی شود، اما مصرف اندازه های بالای بعضی داروها می تواند با صدمه های دائمی کبد و کلیه همراه باشد؛ برای نمونه مصرف خودسرانه و مکرر استامینوفن برای کاهش درد یا تب می تواند منجر به آسیب کبدی شود.
در این بین، بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)، به عنوان مرکز مسمومیت ها در جنوب کشور شناخته می شود و با برخورداری از کادر پزشکی متخصص و مجرب، آماده ارایه تمامی خدمات درمانی در زمینه انواع مسمومیت ها است.
نظر شما