رئیس سازمان آتش نشانی شیراز:

برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس شیراز

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۱۳:۲۱:۲۴
کد خبر: ۹۲۹۹۸۴
برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس شیراز
بیست و یکمین دوره «مانور ایمنی و زلزله» چهارشنبه 6 آذر ماه هم زمان با سراسر کشور در مدرسه شهیدان پژمان شهر شیراز برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس،محمد هادی قانع مدیر عامل سازمان آتش نشانی در این باره گفت : این مانور از حدود بیست سال قبل به ابتکار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری، وزارت کشور، جمعیت هلال احمر ، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان آتش نشانی در مدارس کشور در آذر ماه اجرا می شود و هدف آن ارتقای آمادگی و حساس سازی اقشار مختلف جامعه به خصوص قشر دانش آموز نسبت به خطر و تبعات وقوع زلزله و چگونگی آمادگی برای مواجهه با آن می باشد.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت : بطور کلی مانور مجموعه‌ای است از راهکارهای مناسب که قبل از وقوع زلزله به منظور بالا بردن سطح آگاهی و آموزش مهارت های عملی با تعمیم به کل جامعه طراحی شده است. در واقع مانور شبیه سازی شرایط بحرانی است و مجموعه‌ای از تمرین‌ها و ممارست هاست که برای ارزیابی برنامه‌های تدوین شده جهت مقابله و مواجهه با حوادث و بلایا علی الخصوص زلزله در تمامی مکان ها از جمله مدارس به کار می‌رود و چند سالی است که در رویکرد این مانور، تغییراتی داده‌ایم و تنها هدفمان برگزاری مانور زلزله در مدرسه برای دانش‌آموزان نیست بلکه رویکرد ما درگیر کردن خانواده‌ها در مبحث زلزله است که بتوانند از ظرفیت مدارس برای مدیریت محله‌ها استفاده کنند.
 
مهندس قانع گفت:زنگ بحران رأس ساعت ۹:۴۸ صبح روز چهارشنبه 6 آذر ماه نواخته شد و دانش آموزان بلافاصله در کلاس ها پناه گرفتند و بعد از آن در حیاط مدرسه استقرار پیدا کردند، باصدای آژیر خطر نیروهای امدادی بلافاصله نسبت به دایر کردن چادرهای امداداقدام کردند و در چادرها مصدومان فرضی از حادثه زلزله تحت درمان قرار گرفتند.
 
مدیر عامل سازمان آتش نشانی تصریح کرد : در این مانور آموزش‌های لازم به دانش آموزان و مربیان مدرسه در خصوص خطر زلزله و رفتار صحیح در زمان وقوع و پس از رخداد زلزله از سوی کارشناسان سازمان آتش نشانی ارایه داده شد ومهمترین اقداماتی که در این رابطه براساس راهنمای مانور می‌بایست انجام گیرد، توجه به ایمنی و مقاوم سازی مدارس است که این موضوع می‌بایست با محوریت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت امکان خطر تخریب مدارس در اثر زلزله منتفی شود .
 
گفتنی است برگزاری مانورهای زلزله از آبان ماه سال جاری در مدارس شهر شیراز با همکاری کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز آغاز گردیده است و تا کنون مانور زلزله در 35 مدرسه از جمله آموزشگاه نابینایان شوریده شیرازی، مدرسه استثنایی تلاش، مدرسه استثنایی خجسته، هنرستان امام رضا(ع)، دبستان معارف 3، دبستان خاک ره و ...  برگزار شده است.
وی تاکید کرد: این روز، فرصت مناسبی است تا توان‌مندی‌های شهر شیراز و استان فارس و نیز میزان آمادگی برای مقابله در برابر بلایای طبیعی را مورد سنجش قرار دهیم، نقاط ضعف وقوت را شناسایی و نسبت به رفع معایب و تقویت نقاط مثبت با انجام مانور در بخش‌های مختلف اقدام و به این ترتیب در برابر حوادث طبیعی میزان خسارت را به حداقل ممکن کاهش دهیم.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز  در پایان از زحمات تمامی دستگاه های امداد رسان و سایر همکارانی که در این عرصه حضور فعال داشته اند تشکر و قدردانی کرده و عنوان نمود: وظیفه ماست که با درک صحیح و مسئولانه به ارتقای ایمنی و کاهش آسیب‌پذیری شهر و کشورمان کمک کنیم. بی‌شک ایجاد روحیه مشارکت همگانی مردم و مسئولان برای رسیدن به چنین هدفی توسط سازمانی خاص، در زمانی مشخص و با برنامه‌های کوتاه‌مدت و مقطعی امکان‌پذیر نخواهد بود بلکه وظیفه‌ای ملی است که با مشارکت همه اجزای جامعه در مسیر تحقق شهر و کشوری ایمن گام برداریم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز