نخ دندان، پیش یا پس از مسواک؟

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۱۴:۱۱:۱۹
کد خبر: ۹۳۵۲۶۰
نخ دندان، پیش یا پس از مسواک؟
در زمینه استفاده از نخ دندان برای حفظ سلامت دندان ها، افراد به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند: آنهایی که بر اساس راهنمایی دندانپزشک خود به طور مرتب از نخ دندان استفاده می کنند؛ آنهایی که تنها در صورت مشاهده گیر افتادن چیزی بین دندان های خود از نخ دندان استفاده می کنند؛ و آنهایی که هرگز از نخ دندان استفاده نمی کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس،اگر یکی از افرادی در دو گروه آخر هستید، چندان جای شگفتی نیست، زیرا با وجود ساده بودن این کار، استفاده از نخ دندان برای بسیاری از ما بیش از حد خسته کننده و وقت گیر به نظر می رسد و شاید نیازی به انجام این کار احساس نکنیم.
بر اساس تحقیقات استفاده از نخ دندان بخشی جدایی ناپذیر در حفظ سلامت دندان هاست و ممکن است به پیشگیری از پوسیدگی دندان، بیماری لثه و تشکیل پلاک روی دندان ها کمک کند؛ همراه با دو بار مسواک زدن دندان ها به مدت دو دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید در روز، دست کم یک بار استفاده از نخ دندان در روز نیز توصیه شده است؛ نخ دندان می تواند به از بین بردن باکتری ها و پلاک که بین دندان ها شکل می گیرد و مسواک به آنها دسترسی ندارد، کمک کند.
چه زمانی باید از نخ دندان استفاده کنیم؟
درباره اینکه چه زمانی در روز باید از نخ دندان استفاده کرد و اینکه بهتر است پیش یا پس از مسواک زدن این کار را انجام داد، انعطاف پذیری بیشتری وجود دارد؛ ما می توانیم مراقبت از دهان و دندان های خود را بر اساس ترجیح های شخصی و اینکه در چه زمانی از روز احتمال بیشتری دارد برای پاکسازی دندان های خود وقت بگذاریم، تنظیم کنیم.
دندانپزشکان و دیگر متخصصان پزشکی ممکن است ترجیح های خود را داشته باشند، به عنوان مثال، برخی ترجیح می دهند استفاده از نخ دندان پیش از مسواک زدن انجام شود، زیرا با این کار پلاک دندان شل شده و راحت‌ تر با مسواک از بین می رود، از سوی دیگر، مردم زمان بیشتری را به مسواک زدن اختصاص می دهند که می تواند به معنای استفاده از نخ دندان پس از مسواک زدن باشد.
اما در نهایت تمام مطالعات این حقیقت را نشان می دهند تا زمانی که دو بار در روز دندان های خود را مسواک زده و یک بار هم از نخ دندان استفاده کنیم، این که استفاده از نخ دندان پیش یا پس از مسواک زدن باشد تفاوت چندانی ندارد و از فواید این اقدامات برای حفظ سلامت دهان و دندان های خود برخوردار می شویم.
بهترین روش استفاده از نخ دندان چیست؟
شیوه درست استفاده از نخ دندان نسبت به اینکه چه زمانی در روز از آن استفاده می کنیم، اهمیت بیشتری دارد؛ این که بین دو دندان را تمیز کرده و بین دو دندان دیگر را تمیز نکنیم یا به درستی این کار را انجام ندهیم، شاید چندان مفید نباشد. برای اطمینان از نابودی پلاک دندان باید نخ دندان را بین دو دندان وارد کرده آن را اطراف دندان خم کرده و چند بار نخ را بالا و پایین ببریم و سپس همین کار را اطراف دندان دیگر تکرار کنیم، نخ دندان تنها برای خارج کردن بقایای مواد غذایی از بین دندان ها نیست و استفاده از آن می تواند به از بین بردن پلاک دندان از پایین خط لثه بین دو دندان کمک کند.
برای پاکسازی بین دندان های خود می توانیم از نخ های دندان سنتی و گزینه های دیگر مانند «واتر فلاسر» و مسواک بین دندان استفاده کنیم؛ با مشورت با دندانپزشک خود می توانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز