رئیس میراث فرهنگی شهرستان لامرد:

اولین اثر ناملموس لامرد ثبت ملی شد

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۱۰:۱۸:۱۳
کد خبر: ۹۴۳۶۰۴
اولین اثر ناملموس لامرد ثبت ملی شد
رئیس اداره میراث فرهنگی لامرد از ثبت هنر سنتی و ظریف رخ بافی این شهر در فهرست آثار ناملموس ملی کشور خبر داد و تصریح کرد: باپیگیری های چندین ساله میراث فرهنگی شهرستان لامرد بالاخر اولین اثر ناملموس شهرستان لامرد ثبت ملی شد.
مسعود تقی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار برنا از لامرد؛ با نیم نگاهی به قدمت اثر ناملموس رخ بافی در شهرستان لامرد، آن را یکصد ساله قلمداد کرد و گفت: رخ بافی ضمن وقت گیر بودن هنری سخت اما در عین حال اشتغال زا است که توسط بانوان با پارچه های مخصوص بر روی لباس های محلی لامرد بافته میشود.
این مقام مسئول با بیان اینکه صیانت از میراث فرهنگی ناملموس وظیفه ملی است خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی ناملموس تولیدات و فرایندهای فرهنگی هستند که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند؛ بنابراین بخشی از دارایی های فرهنگی ما محسوب میشوند.
وی اضافه کرد: ساختمان‌ها و کارهای هنری دارایی های ملموس ما هستند؛ علاوه بر این ترانه ها، موسیقی ها، درام ها، آشپزی، هنر صنایع دستی و جشنواره‌های گوناگون شکل‌هایی از فرهنگ به‌شمار می‌روند که که قابل ثبت و ضبط هستند ولی ملموس نبوده و این وسایل فرهنگی توسط سازمان ملل متحد گنجینه‌های بشری نامیده شده‌است.
تقی زاده در پایان ضمن سپاس از فعالان جهادی در راستای معرفی و صیانت میراث فرهنگی شهرستان لامرد بیان کرد:  علاوه بر اینکه زنان و هنرمندان جوان علاقمند به این هنر از منسوخ شدن آن جلوگیری میکنند میراث فرهنگی نیز به آنان تسهیلاتی میدهد که میزان، مقدار و زمان ارائه این تسهیلات بستگی به اعلام دولت دارد.
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز