معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس:

شوراها مردمی ترین نهاد در قانون اساسی جمهوری اسلامی هستند

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۱۴:۴۶:۳۸
کد خبر: ۹۴۶۶۳۸
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: مردمی ترین نهاد در ساختار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نهاد شورا است و به عنوان رابط اساسی میان مطالبات و خواسته های مردم از حاکمیت و همه قوا عمل می کند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر محمود رضایی کوچی در همایش روسای شوراهای اسلامی استان با بیان این که شوراهای اسلامی تشکلی نوپا در نظام برنامه ریزی و مدیریتی کشور محسوب می شوند، اظهارداشت: علی رغم تنگناها به نظر می رسد عملکرد شوراها روندی تکاملی و رو به جلو داشته است.
وی با تاکید بر این که تسلط هرچه بیشتر اعضای شوراها بر ماموریت ها، ضوابط و چارچوب های قانونی موجب بهره وری بالاتر شوراها خواهد شد، تصریح کرد: باید رابطه دوطرفه ای میان نهادهایی مانند سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و اعضای شوراهای اسلامی وجود داشته باشد تا شاهد بهترین عملکرد از جانب شوراها در خدمت گذاری به مردم به ویژه در زمینه تدوین برنامه سالانه باشیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به این که تدوین بودجه سالانه توسط شوراها باید بر اساس نیازهای واقعی مردم و مطالبات جامعه صورت گیرد،ادامه داد: هرچه ارتباط شوراهای اسلامی با آحاد مردم و همچنین در شهرهای بزرگ تر با تشکل های غیردولتی و شوراهای پائین دست در محلات بیشتر باشد شاهد موفقیت بیشتر شوراها در زمینه مصوبه ها و بودجه های سالیانه خواهیم بود.
دکتر رضایی اظهارداشت: حوزه فعالیت شوراها از یک منظر در ارتباط با مسائل شهری است و از سوی دیگر در ارتباط با سایر دستگاه های دولتی و خدماتی در حوزه شهری است و باید تلاش کنید خدمات با کیفیت مطلوب و با کمترین هزینه به شهروندان ارائه شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان این که مدیریت شهری مشروعیت و مقبولیت خود را از بدنه مردم می گیرد و بنابراین عملکرد شوراها، کارنامه جمهوریت نظام محسوب می شود، گفت: هرچه ضریب موفقیت شوراها در اقداماتشان بالاتر باشد، شاخص جمهوریت نظام نیز بالاتر خواهد بود.
دکتر رضایی با اشاره به این که لایحه بودجه سال 99 برنامه محور و به صورت عملیاتی و بهره وری بالاتر، توسط دولت تهیه شده است، ادامه داد: این لایحه به منظور بهره گیری از ظرفیت های کشور تا سال 1400، تدوین شده است و اطلاع شوراهای اسلامی از وضعیت بودجه ملی می تواند راهگشای تدوین بودجه مناسب برای شهرداری ها باشد.
وی با بیان این که بیش از سه هزار پروژه عمرانی در سطح استان فارس در حال اجرا است که یک هزار و 500 پروژه بالاتر از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، افزود: هم اکنون 162 طرح ملی در استان فارس در حال اجرا است که 11 مورد از آن ها بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به این که در سفر رئیس جمهوری به استان، حدود 85 پروژه با بیش از 20 هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه های آب، راه، بهسازی شهری، کشاورزی و صنعتی به بهره برداری خواهد رسید، ادامه داد: همچنین تلاش می کنیم تعدادی از پروژه های شناسایی شده بر اساس نیازهای استان را در این سفر به تصویب رئیس جمهور برسانیم و تلاش می کنیم این پروژه ها را تا سال 1400 به بهره برداری برسانیم.
دکتر رضایی تصریح کرد: بنابر تاکید استاندارفارس پروژه های اولویت دار استان بر اساس توزیع عادلانه جغرافیایی به منظور توسعه متوازن فارس شناسایی و مصوب خواهند شد.
وی با بیان این که بودجه سالانه شهرداری، ابزار پاسخگویی شوراها به مطالبات شهروندان است، توصیه کرد: بودجه باید کنترل پذیر، قابل سنجش و ارزیابی و متناسب با رویکردهای کلان نظام باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس صرفه جویی، استفاده حداکثری از منابع محدود شهر، تنوع بخشی به ظرفیت های درآمدی و فاصله گرفتن از تک منبع بودن درآمدهای شهرداری ها را از جمله رویکردهای اساسی بودجه شهرداری ها دانست و گفت: قانون گذار لایحه درآمد پایدار شهرداری ها، عوارضی را برای مجموعه اتفاقاتی که در حوزه شهر رخ می دهد، پیش بینی کرده است که شوراها می توانند از این ظرفیت قانونی بهره ببرند.
دکتر رضایی به نقش آموزش و ارتقا فرهنگ شهروندی در ایجاد همسویی میان شهروندان و مدیریت شهری و کاهش هزینه اداره شهر اشاره کرد و با تاکید بر رویکرد شفافیت برای جلوگیری از وقوع فساد، ادامه داد: فناوری در این زمینه به کمک اداره شهرها آمده است و می توان با هوشمندسازی فرایندها، با فساد در شهرداری مقابله کرد.
وی با بیان این که شوراها باید نظارت مستمر و علمی بر عملکرد شهرداری ها داشته باشند، گفت: عدالت جغرافیایی در توزیع امکانات و هزینه کرد اعتبارات باید مورد توجه شوراهای اسلامی شهرها قرار داشته باشد زیرا مشروعیت و مقبولیت شوراها را بالا می برد و رفاه و رضایت شهروندان را تامین می کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس به الزام اختصاص پنج درصد از بودجه شهرداری ها به حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و اظهارداشت: کشور ما به صورت طبیعی و غیرطبیعی شاهد مخاطرات فراوانی است و شوراها می توانند با بهره گیری از ظرفیت مهندسین در رشته های مختلف و همچنین کنترل ضوابط ساخت و سازهای شهری در این زمینه تاثیر زیادی داشته باشند.
دکتر رضایی توجه ویژه شوراها به پرداخت های پرسنلی در شهرداری ها را خواستار شد و با اشاره به این که اکثر کارکنان شهرداری ها را کارگران تشکیل می دهند، تاکید کرد: هرچه رضایت کارکنان شهرداری بالاتر باشد شاهد عملکرد بهتر شهرداری ها در خدمت رسانی به مردم خواهیم بود.
وی با بیان این که کاهش تلفات تصادفات به ویژه در حوزه های درون شهری از جمله وظایف شوراهای شهر است، ادامه داد: فارس، استان اول در میزان پروژه های راهسازی و دارای رتبه اول طول راه های کشور است و در زمینه میزان کاهش تصادفات درون شهری و برون شهری نیز رتبه اول کشور را دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به این که سهم این استان در طرح اقدام ملی برای تولید مسکن، حدود 50 هزار واحد مسکونی در فاز اول است، افزود: ثبت نام در استان فارس آغاز شده است و شوراهای شهر می توانند برای ظرفیت سازی در طرح اقدام ملی برای تولید مسکن موثر باشند و زمینه کاهش مشکلات مردم را در این حوزه فراهم کنند.
دکتر رضایی با بیان این که طرح بازآفرینی شهری مورد توجه دولت قرار دارد و ظرفیت خوبی نیز در بودجه برای این موضوع دیده شده است، ادامه داد: نوسازی و بهسازی بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری در شهرهای بزرگ مورد توجه طرح بازآفرینی شهری است که شوراهای اسلامی می توانند در ای زمینه ایفای نقش کنند و از این ظرفیت بهره ببرند.
وی با تاکید بر این که استخدام و بکارگیری نیرو در شهرداری ها باید تابع مقررات باشد، افزود: متورم شدن بدنه شهرداری در اثر بکارگیری بی رویه نیروها هزینه های زیادی را بر شورا و شهرداری تحمیل خواهد کرد، به همین دلیل شوراها باید تلاش کنند استخدام نیرو در چارچوب قانون و مقررات صورت گیرد.
دکتر رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که تشییع شهید سپهبد قاسم سلیمانی در شهرهای مختلف کشور برکات زیادی برای ایران و محور مقاومت دارد، افزود: نقطه مشترک همه انسان ها فطرت الهی آن ها است و تفکر و حرکت شهید سلیمانی بر اساس مبانی اساسی خلقت بود که خداوند در همه انسان ها به ودیعه نهاده است؛ به همین دلیل، انسان ها در پهنه جغرافیای دنیا با اعتقادات و ادیان مختلف در این مسئله مشترک هستند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: با توجه به دستور استاندار فارس، شوراها در زمینه نامگذاری برخی از خیابان ها، میادین و اماکن عمومی شهری به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی اهتمام داشته باشند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز