رژیم غذایی مفید در کم خونی فقر آهن

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۷:۰۳:۲۳
کد خبر: ۹۵۰۱۰۵
رژیم غذایی مفید در کم خونی فقر آهن
رژیم غذایی مفید در کم خونی فقر آهن باعث کاهش آسیب های ناشی از این مشکل می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کم خونی فقر آهن در نتیجه دریافت ناکافی آهن، اختلال در خونسازی و یا جذب آهن و یا از دست دادن خون رخ می دهد که نشانه های کم خونی به شرح ذی است:
· خستگی و بی حالی
· ریزش مو
· بی قراری
· کاهش تمرکز
· ناخن های خشک و پوسته پوسته و یا قاشقی
· میل به خوردن مواد غیرخوراکی مانند خوردن خاک، کاغذ، موم، سبزه و مو که ممکن است نشانه کمبود آهن باشد، با این وجود این حالت در کسانی که کم خونی نداشته باشند نیز دیده می شود.
قبل از هر چیز باید وجود یا نبود کم خونی و همچنین نوع آن تشخیص داده شود و سپس در صورت لزوم تحت نظر پزشک و یا متخصص تغذیه از مکمل ها استفاده شود.
برای اصلاح کم خونی مصرف سه واحد گوشت قرمز (منابع آهن هم) در هفته در کنار توجه به دریافت کافی تمام ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است.
منابع آهن شامل جگر، لوبیا، زرده تخم مرغ، قلوه، گوشت گاو لخم، گوشت قرمز یا گوشت مرغ، ماهی آزاد، ماهی تن، میوه های خشک، غلات غنی شده، ملاس و صدف است. به طور کلی جذب آهن زمانی که ذخایر آن در بدن کاهش یافته باشد، افزایش می یابد.
مصرف مکمل و یا منابع غذایی آهن با میوه یا آبمیوه، سبب افزایش میزان جذب آهن می شود.
جذب آهن غیر هم (آهن موجود در منابع گیاهی) تا حد زیادی تحت تاثیر سایر اجزای رژیم غذایی قرار می گیرد. مصرف منابع آهن غیر هم همراه با مواد غذایی سرشار از ویتامین C مثل پرتقال، گریپ فروت، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کلم، سیب زمینی پخته، توت فرنگی، طالبی، و فلفل سبز سبب افزایش جذب آن می شود.
از طرف دیگر چای، قهوه، گندم سبوس دار و محصولات سویا سبب کاهش جذب این نوع آهن می شوند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز