امیدواری از سرطان قوی تر است!

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۰۹:۵۴:۵۵
کد خبر: ۹۵۶۶۵۶
امیدواری از سرطان قوی تر است!
مدیرگروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به وقوع سالانه ۵۶ میلیون مرگ در جهان گفت: از این تعداد ۳۸ میلیون مورد معادل ۶۸ درصد از موارد مرگ و میر، مربوط به بیماری های غیرواگیر است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر «فریبا مرادی» گفت: مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر که در واقع مرگ های زیر ۷۰ سال بوده، ۱۶ میلیون مرگ در سال است و ۴ میلیون آن، یعنی ۲۷ درصد موارد، مرگ زودرس ناشی از سرطان است.
وی با اشاره اینکه میزان شاخص بروز سالیانه سرطان در سال ۲۰۱۲ میلادی، ۱۴ میلیون مورد بوده است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حدود ۲۵ میلیون مورد می رسد، افزود: این به معنی است که ظرف مدت کوتاهی، شاخص بروز سرطان نزدیک به دو برابر می شود.
دکتر مرادی در ادامه با اعلام اینکه موارد مرگ و میر سالانه از ۸ میلیون مورد در سال در همین فاصله زمانی به ۱۳ میلیون مورد می رسد، عنوان کرد: هفتاد درصد از این افزایش مرگ و میر، در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.
وی ادامه داد: در ایران، سالانه نزدیک به یکصد هزار مورد به سرطان مبتلا می شوند که این عدد تا سال ۲۰۳۰ میلادی یا ۱۴۰۹ خورشیدی با افزایش دست کم هشتاد درصد، به بیش از ۱۶۰ هزار مورد در سال می رسد.
مدیرگروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه با اشاره به این موضوع که سالانه در استان فارس، نزدیک به ۷ هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به سرطان، شناسایی و ثبت می شود و ۴ هزار مورد از آنها مرد و ۳ هزار و ۵۰۰ نفر زن هستند، اعلام کرد: شاخص بروز استاندارد شده سنی مردان در فارس، ۱۸۸ درصد هزار و در بانوان، ۱۵۰ درصد هزار است.
دکتر مرادی مهمترین دلایل افزایش شاخص بروز سرطان در ایران و جهان را تغییر در شیوه زندگی مانند افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و پُرکالری، کم تحرکی و عوامل محیطی، افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان دانست، چرا که شاخص بروز سرطان با افزایش سن، افزایش می یابد.
او تاکید کرد: با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به سزطان، برنامه ریزی برای کنترل سرطان، با اقداماتی شامل توجه به محورهای پیشگیری، تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان صحیح و مراقبت های تسکینی ضروری است و زیربنای همه محورهای یادشده، اجرای دقیق و مستمر دو فعالیت زیرساختی برنامه ثبت و پژوهش در سرطان است.
این مقام مسوول در معاونت بهداشت دانشگاه، یادآور شد: معاونت بهداشت دانشگاه در راستای شناسایی و تشخیص زودهنگام سرطان، سه برنامه شناسایی و تشخیص زودهنگام سرطان های روده بزرگ، پستان و «سرویکس» را مطابق با مجموعه مداخله های اساسی بیماری های غیرواگیر در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه ایران (ایراپن) به شبکه های زیرمجموعه، ابلاغ کرده است.
دکتر مرادی درباره گروه های هدف در برنامه تشخیص زودهنگام سرطان های یاد شده گفت: برنامه تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ ویژه تمامی بانوان و مردان ۵۰ تا ۶۹ ساله، برنامه تشخیص زودهنگام سرطان پستان ویژه بانوان ۳۰ تا ۶۹ ساله و برنامه تشخیص زودهنگام سرطان سرویکس ویژه بانوان ۳۰ تا ۵۹ ساله است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز