طلایه‌داران گردشگری ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۱۲:۰۷:۳۹
کد خبر: ۹۶۲۱۵۲
طلایه‌داران گردشگری ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
معاونت‌ فرهنگی شهرداری‌های سه شهر شیراز، یزد و اصفهان طی آیینی تفاهم‌نامه طلایه‌داران گردشگری را که مثلثی گردشگری بین این سه شهر ایجاد می‌کند، امضا کردند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،این آیین در هتل مشیرالممالک یزد با حضور شهردار یزد، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر یزد، معاون فرهنگی شهردار شیراز، رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز و مدیران شهری سه شهر یادشده برگزار شد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این مراسم با اشاره به اینکه ساز و کار امضای این تفاهم‌نامه از پیش در مدیریت گردشگری هر سه استان تهیه شده بود، گفت: این تفاهم‌نامه امروز به امضای معاونان فرهنگی شهرداران هر سه شهر رسید و در گام دوم به امضای شهرداران و روسای شوراهای هر سه کلان‌شهر می‌رسد. 
دکتر مرتضی جعفری با تاکید بر اینکه این تفاهم‌نامه تداوم خواهد داشت، گفت: افزون بر این می‌توانیم مثلث‌های گردشگری دیگری همچون مثلث‌های شیراز، کرمان و چابهار را تعریف کنیم یا بر محور جاده ابریشم فعالیت کنیم که میتواند شهر‌های بسیاری را در خود جای دهد.
وی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت گردشگری خارجی، بیان کرد: اهمیت گردشگری داخلی در چنین شرایطی بیشتر است و وقتی این سه جهان‌شهر با هم مثلث تشکیل دهند باعث رونق و شور و اشتیاق بیشتر در صنعت گردشگری هر سه شهر و به تبع آن ذی‌نفعان گردشگری خواهد بود.
دکتر جعفری از صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهمترین صنایع جهان که نقش عمده‌ای در بهبود وضعیت اقتصادی کشورها و توسعه اقتصادی آن‌ها دارد، یاد کرد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان داشت: امروز توریسم به عنوان صنعتی پیشرو در توسعه اقتصادی کشورها مطرح است و با توجه به تغییرات به‌وجود آمده در جوامع و روند جهانی شدن میزان تمایل مردم نقاط مختلف جهان به گردشگری، تقاضا نیز به‌صورت شایان توجهی در حال افزایش است.
وی با بیان اینکه رشد روزافزون و سهم فزاینده توریسم در اقتصاد جهانی، هر روز چرخه تازه‌ای به ساز و کار بنیادین این صنعت می افزاید، ابراز داشت: توسعه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از ابعاد با فعالیت های مرتبط با امور جهانگردی گره خورده است.
معاون فرهنگی شهردار شیراز با اشاره به درآمدزایی صنعت گردشگری گفت: درآمد سالانه این صنعت سالانه 1.7 تریلیون دلار در جهان است که  پس از صنایع نفت و خودروسازی، سومین صنعت مهم جهان محسوب می‌شود.
دکتر جعفری ادامه داد: از هر 10 شغل یک شغل، 10 درصد تولید ناخالص دنیا، 7 درصد صادرات دنیا و30  درصد صادرات خدمات مربوط به صنعت گردشگری است  و مطابق پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری، این صنعت تا پایان سال 2020 رتبه نخست را به خود اختصاص خواهد داد .
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه امروزه مفهوم شهرها با فضاهای تعاملات اجتماعی و رویدادهای مؤثر اهمیت و معنا پیدا می‌کند، اظهار کرد:  شهرها به عنوان کانون های تمرکز فعالیت و زندگی انسان ها، برای تنظیم پایداری خود چاره ای جز پذیرش ساختار کارکردی متأثر از سیستم های طبیعی و انسان محور را ندارند.
دکتر جعفری افزود: از طرفی برنامه ریزی و بهینه کاوی برنامه های شهرها بر اساس سناریو شهر گردشگر پذیر از اصلی ترین ارکان مدیریت شهری است.
وی از گردشگری به مثابه یکی از مهمترین ابزارهای تعامل فرهنگی بین جوامع در قرنهای متمادی تاریخِ تمدنِ بشری یاد کرد و گفت: زمینه‌ای که بر بستر گردشگری شکل گرفته است، بسیاری از تعاملات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و سیاسی را شکل می‌دهد و بر غنای فرهنگ و تمدن افزوده است.
معاون فرهنگی شهردار شیراز با اشاره به پیشینه فرهنگی و ادبی شیراز و پیشتازی این شهر در عرصه گردشگری نیز بیان داشت: فارس و شیراز در زمان هخامنشیان، ساسانیان، آل بویه، آل مظفر، آل اینجو و زندیان پایتخت ایران به شمار می‌رفته و امروزه نیز جدای از عناوین بسیار، پایتخت مهربانی مردمان است.
دکتر جعفری بیان داشت: پهن ‌دشت پارس مهد انسان های نیک سرشت و فرهیخته ای است که آغوش گرم کاشانه شان بر هر مسافر غریب و مهمان گشوده است و امروز سنت مهمان نوازی ایرانیان که سابقه دیرینه دارد به عنوان جاذبه های سفر گردشگران – خاک مهربانی و وطن مان مبدل گشته است.
وی اظهار کرد: این تفکر که مهمان برکت خانه است، چه در ریشه های فرهنگی ایران و چه در آموزه های دین مبین اسلام تاکیده شده و جدای یک موقعیت جغرافیایی، به عنوان یک برند ارزشمند مطرح بوده و هست.
معاون فرهنگی شهردار شیراز بیان کرد: این ظرفیت فرهنگی عظیم و مشترک ما ایرانیان موجبات توسعه اقتصادی چه در بعد گردشگری داخلی و چه بعد گردشگری خارجی را فراهم نموده است؛ از این رو سه قطب اصلی و مهم گردشگری، فرهنگی، هنری و هویتی این سرزمین یعنی شیراز، یزد و اصفهان از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است و این سه محور با در برگرفتن تعداد فراوان آثار تاریخی و همچنین مناظر طبیعی و تنوع فرهنگی و اجتماعی و با توجه به اثرگذاری و نقش آفرینی های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی خود در طول تاریخ، جایگاه مهم و برجسته ای در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته اند.
وی در ادامه نقش اعضای شورای اسلامی شهرها، شهرداران، استانداران، مدیران کل میراث فرهنگی و ذی نفعان صنعت گردشگری را در اجرای این تفاهم‌نامه بسیار تاثیر گذار برشمرد و گفت: امیدواریم پس از اجرای برنامه های عملیاتی پیش‌بینی شده که شامل  تولید محصولات گردشگری، برگزاری هفته‌های گردشگری فرهنگی متقابل، برگزاری سمپوزیوم طلایه‌داران گردشگری ایران در تهران، شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی به‌صورت مشترک ، تبادل تبلیغات شهری درخصوص معرفی جاذبه‌های گردشگری هر سه شهر و  برگزاری جشنوارة تولیدات رسانه‌ای مشترکاست، به ثمر بنشیند.
رییس شورای اسلامی شهر یزد  نیز در این آیین بیان داشت: رسم است در دهه فجر مراسم کلنگ زنی برگزار کنند؛ اما بسیار جای مسرت و خوشبختی است که در این دهه یک اتفاق گردشگری و فرهنگی، یعنی امضای تفاهم‌نامه طلایه داران گردشگری برگزار شد.
همچنین سپنتا نیکنام عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز بیان کرد: ما تلاش کردیم زیرساخت های گردشگری را فراهم کنیم و پس از این اتفاق نخستین جشنواره گردشگری معلولان را برگزار خواهیم کرد و این مهم می‌رساند که باید برای شهر‌ها در عرصه گردشگری نیز امکانات مناسب‌سازی را مهیا کنیم.
نظر شما