انجام لیزر، تزریق ژل، بوتاکس و تاتو در آرایشگاه ها ممنوع است

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۱۵:۳۹:۰۳
کد خبر: ۹۶۲۸۲۶
انجام لیزر، تزریق ژل، بوتاکس و تاتو در آرایشگاه ها ممنوع است
انجام هر عملی که دخالت در امر پزشکی محسوب شود، در آرایشگاه ها و توسط آرایشگران ممنوع است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به کشف چندین فقره تخلف آرایشی و بهداشتی در منزل که منجر به مشکلات و آسیب های جدی به زیبائی و سلامتی شاکیان شده است، گفت: انجام هر عملی که دخالت در امر پزشکی محسوب شود، در آرایشگاه ها و توسط آرایشگران ممنوع است.
مهندس «مرجان مشتاقی مقدم» ادامه داد: برخی اعمال زیبائی و ترمیمی مانند خالکوبی، تزریق ژل و بوتاکس و لیزر اعمال تخصصی است که بنا به اهداف درمانی یا زیبایی از سوی پزشک متخصص یا تحت نظارت او انجام می شود و در محیطی مورد تائید و مجهز انجام می گیرد؛ انجام این اعمال در آرایشگاه های زنانه و مردانه و بدتر از آن در منازل مسکونی ممنوع و با متخلفان به شدت برخورد می شود.
او افزود: در آستانه فرارسیدن سال نو، بازار تبلیغات اینگونه فعالیت ها در کنار سایر فعالیت های آرایشی و پیرایشی بسیار رونق می یابد و ناآگاهی جامعه باعث می شود که گاهی افراد با انواع تبلیغات غیر واقعی فریب خورده و به طمع هزینه کمتر به این سمت منحرف شوند.
مشتاقی مقدم گفت: شکایت های دریافتی روزانه حاکی از صرف چندین برابری هزینه های درمانی است که در اثر اشتباهات یا رعایت نکردن اصول فنی بهداشتی این فعالیت ها عارض می شود.
او افزود: موارد زیادی از بی رنگ شدن رنگدانه های پوست، ریزش مو، از بین رفتن ناخن ها، حتی گزارشاتی مبنی بر ابتلا به بیماری های عفونی پس از انجام اینگونه اعمال داشته ایم که تمام موارد منجر به شکایات رسمی در مبادی قانونی و قضایی شده است.
این کارشناس بهداشت محیط با بیان اینکه برای رفع نیازهای جامعه در این زمینه تدابیری اندیشیده شده است، اضافه کرد: در حال حاضر برخی آرایشگاه های معتبر و دارای مجوز بهداشتی که فضا و امکانات لازم را داشته و دوره های بهداشتی ویژه را گذرانده باشند با استفاده از دستگاه های مجاز می توانند از عمل میکروپیگمنتیشن یا هاشور (تزریق رنگدانه ها به صورت سطحی به پوست) برای ترمیم و زیباسازی ابرو به جایگزینی عمل تاتو و خالکوبی یا تزریق عمقی رنگدانه ها استفاده کنند. این عمل بسیار کنترل شده تر و کم خطر تر از عمل تاتو بوده و در صورت رعایت تمامی ضوابط، مشکلات تاتو را به همراه ندارد.
او ادامه داد: در این روش کارتریج ها (سوزن های مخصوص یک بار مصرف) در حضور مشتری بر روی دستگاه نصب شده و پس از استفاده به روش بهداشتی در جعبه های ایمن مخصوص این کار دفع می شود.
مشتاقی مقدم مراجعه به مراکز نامعتبر و ناشناس به ویژه منازل و اماکنی که نظارت بهداشتی بر آنها وجود ندارد به طمع پرداخت هزینه کمتر را همراه با بروز مشکلات جدی برای مشتریان در پی دارد و این عمل در شان و جایگاه شهروندان مطلع و آگاه نیست
او افزود: جای بسی تاسف است که افراد بدون مجوز و غیر متخصص همچنان با تبلیغات گسترده به اغفال عموم مردم اهتمام دارند. هر چند بازرسان بهداشت به محض اطلاع از تخلفات اقدامات قانونی لازم را انجام می دهند، اما از همه شهروندان درخواست می شود ضمن اطلاع از حقوق شهروندی خود، برای دریافت خدمات آرایشی و پیرایشی به مراکز شناخته شده و معتبر کنند و از وجود پروانه کسب معتبری که با آدرس محل مطابقت داشته باشد، اطمینان یابند و در صورت داشتن هر گونه شکایت، پیشنهاد یا گزارشات مردمی، مراتب را با شماره تلفن ۱۹۰ سامانه دریافت نظرات و پیشنهادات و پاسخگوئی به شکایات وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی درمیان بگذارند
نظر شما