چگونه با روش های ساده، قلب سالم تری داشته باشیم؟

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۱۵:۱۲:۲۵
کد خبر: ۹۶۹۱۱۵
چگونه با روش های ساده، قلب سالم تری داشته باشیم؟
بیماری قلب و حملات قلبی بزرگترین قاتل انسان ها در سراسر جهان است که سالانه ۱۷ و نیم میلیون نفر را به کام مرگ می فرستد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، فارغ از سن و جنس، یک قلب سالم برای زندگی کامل ضروری است. کنترل عوامل خطرزای قلبی و عروقی از طریق انتخاب رژیم غذائی مناسب، فعالیت فیزیکی و پرهیز از مصرف دخانیات می تواند از حملات قلبی و سکته های مغزی پیشگیری کند و ممکن است به آهسته شدن روند پیرشدن قلب کمک کند.
فعالیت فیزیکی و سلامت قلب:
بی حرکتی از طریق افزایش وزن، چاقی، دیابت و فشارخون، علت عمده پیرشدن قلب است. قلب یک عضله است که برای داشتن قدرت لازم برای پمپاژ مقدار مناسب خون در هر ضربه، نیاز به ورزش دارد. فعالیت منظم و اثرات آن بر روی سایر عوامل خطرزا باعث:
· کاهش سرعت تنگ شدن عروق قلب و مغز
· تحریک بدن به استفاده از چربیهای ذخیره شده اضافی و در نتیجه کمک به کاهش وزن و مبارزه با چاقی
· بهبود سطح کلسترول با افزایش سطح کلسترول مفید( HDL ) در خون
· حفظ سطوح قندخون طبیعی و کنترل دیابت
· کاهش فشارخون افزایش یافته
· موفقیت بیشتر (تا دو برابر) در ترک سیگار می شود
فعالیت، سطح کلی سلامت را افزایش داده و به ما انرژی بیشتری می دهد، استرس را کاهش داده، استخوان ها و عضلات را قوی تر می سازد و تعادل، قدرت و تحرک شما را افزایش می دهد.
چه نوع فعالیتی بهتر است ؟
برای دستیابی به سطح سلامت مناسب، باید ورزش های هوازی (از نوع استقامتی)، قدرتی و انعطاف پذیری انجام داد.
فعالیت های هوازی:
بهترین نوع ورزش ها برای قلب هستند. این ورزش ها شامل قدم زدن سریع، دو آهسته، شنا، باغبانی و به طور کلی هر فعالیتی که در یک دوره زمانی، قلب، ریه ها و عضلات را به کار می گیرد است. ورزش علاوه بر تقویت قلب باعث سوزاندن کالری ها و کمک به کنترل وزن می شود.
فعالیت های قدرتی :
لازم است روی عضلات شکم و کمر خود کار کنیم. عضلات بزرگتر و قوی تر کالری بیشتری مصرف می کنند. بنابراین بالا رفتن از پله ها، کندن زمین در باغ و بالا رفتن از تپه ها در حفظ تناسب اندام و وزن مناسب کمک کننده است.
ورزش های کششی:
فعالیت هائی مثل یوگا باعث افزایش انعطاف پذیری می شوند.
حرکت کنیم:
ورزش را به آرامی شروع کنیم و زمان و شدت ( تنفس تند شود اما قادر به صحبت کردن باشیم) و تناوب آن را به تدریج که قلب ما قویتر می شود افزایش دهیم. برای بزرگسالان دست کم ۳۰ دقیقه و برای کودکان ۶۰ دقیقه ورزش در روز به کاهش عوامل خطرزای قلبی کمک می کند. گرچه فعالیت فیزیکی برای بیشتر مردم بی خطر است، اما گاهی اوقات لازم است قبل از شروع ورزش با پزشک یا کارشناسان بهداشتی مشورت کنیم.
رژیم غذایی سالم
برای جوان نگهداشتن قلب، باید میزان کالری مصرف شده با میزان کالری سوزانده شده در تعادل باشد. در این زمینه ترکیب ورزش با یک رژیم غذائی متعادل شامل مقدارکافی میوه ها و سبزی ها، غلات کامل، گوشت بدون چربی، ماهی و حبوبات، در کنار محصولات بدون چربی یا کم چربی، مارگارین ها یا روغن های اشباع نشده مثل روغن آفتابگردان ذرت و زیتون توصیه می شود.
رموز موفقیت :
بخش عمده ای از حفظ یک شیوه زندگی سالم بستگی به آگاهی از چگونگی حفظ انگیزه خود در این مسیر دارد.
چند توصیه مهم:
اطلاعات مورد نیاز خود راا فزایش دهیم: مراکز بهداشتی درمانی می توانند اطلاعات لازم در مورد عوامل خطر زا و اقدامات مؤثر در کاهش آنها را به ما ارائه کنند.
عوامل خطر مربوط به خود را بشناسیم: این عوامل شامل سابقه خانوادگی بیماری، شاخص نمایه توده بدنی (BMI)، اندازه دور کمر، فشارخون، سطح کلسترول خون، سیگار و کم تحرکی است.
اهداف قابل دسترسی برای خود در نظر بگیریم: اهداف خود را در مورد تغذیه و فعالیت بدنی به اهداف قابل دسترسی کوچک تر بشکنیم و یک برنامه برای دستیابی به آنها طراحی کنیم.
سیر پیشرفت خود را حفظ کنیم: سیر فعالیت ها و موفقیت های خود را حفظ کرده و برای هر موفقیت، خود را تشویق کنیم.
با افرادی معاشرت کنیم که ما را در این مسیر حمایت می کنند: افراد اطراف ما می توانند از طریق مشارکت در انتخاب شیوه سالم زندگی و یا یادآوری به ما برای حفظ عادات سالم جدید، انگیزه بخش باشند.
از کمال گرائی پرهیز کنیم:
اگر یک روز
o ورزشی را فراموش کردیم
o در برابر وسوسه تنباکو از پای در آمدیم
o یا یک غذای ناسالم مصرف کردیم
با تصمیمی جدی تر برای زندگی سالم به سیر قبلی خود برگردیم.
نظر شما