وام ازدواج | افزایش وام ازدواج | واریز وام ازدواج

دستور مستقیم رئیس جمهور برای تسهیل گرفتن وام ازدواج!

۱۴۰۱/۰۴/۱۲ - ۰۶:۳۰:۴۷
کد خبر: ۱۳۴۶۲۷۸
دستور مستقیم رئیس جمهور برای تسهیل گرفتن وام ازدواج!
رئیس جمهور دستور مستقیم برای پرداخت وام ازدواج به زوج‌های تازه ازدواج کرده داد!

وام ازدواج یکی از مهم‌ترین وام‌های کشور ماست. اکثریت زوج‌ها، برای آغاز زندگی خود، برای وام ازدواج ثبت‌نام می‌کنند. وام ازدواج برای زوج‌های کمتر از 25 سال بیشتر از زوج‌های بالا 25 سال است. متاسفانه گرفتن وام ازدواج در کشور ما، فرایند نسبتا طولانی را طی می‌کند و بسیاری از زوج‌ها باید مدت زیادی را برای گرفتن وام ازدواج منتظر بمانند.

وام ازدواج

به گزارش برنا، رئیس جمهور بانک مرکزی را ملزم کرد که ظرف ۱۵ روز آیین‌نامه‌ای را برای تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» تهیه کند.

به گزارش شفقنا، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه در جشن وصال (آیین گرامیداشت هفته ازدواج) در تالار وحدت با تبریک حلول ماه ذی‌الحجه و سالروز ازدواج امیرالمومنین حضرت علی (ع) و حضرت صدیقه طاهره (س) ازدواج و تشکیل خانواده را امری الهی و ضامن بقای انسان دانست و گفت: تناسب شخصیتی زوجین و هم‌کُفو بودن از مسائل و عناصر اصلی در همدلی و پیوند زوجین است.

وی با قدردانی از خیرین حوزه ازدواج گفت: از مهم‌ترین معروفات، تلاش برای ازدواج جوانان است و کسی که واسطه این کار خیر شود از برکات آن در زندگی بهره می‌برد.

رئیس جمهور همچنین از کسانی که برای حل اختلاف زوجین در جهت تحکیم خانواده‌ها تلاش می‌کنند نیز قدردانی کرد و گفت: اختلاف در زندگی بعضاً پیش می‌آید اما راه حل آن مراجعه به مراکز مشاوره و حکم قضایی نیست.

وی افزود: هیچ‌کس برای حل اختلافات خانوادگی توانمندتر از خودِ زوجین نیست که می‌توانند با سخن گفتن و مفاهمه مشکل را حل کنند اما اگر خودشان نتوانستند مصالحه کنند بهترین راهکار حکمیت و ریش سفیدی بزرگان است.

رئیسی با تاکید بر ازدواج آسان به مسأله مهریه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ازدواج معامله نیست و مهریه نمی‌تواند ضامن خوشبختی زوجین باشد، بلکه آنچه سبب استحکام خانواده می‌شود مودت و همدلی است.

وی مودت را عشق‌ ورزیدن و پیوند دل‌ها تعبیر کرد و گفت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید ما شما را از نفس خودتان زوج قرار دادیم و مودّت را در دل‌های انسان نهادیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به تبیین وظایف و اقدامات دولت برای تسهیل امر ازدواج پرداخت و گفت: دولت به عنوان کارگزار نظام اسلامی خود را موظف به حمایت از امر ازدواج می‌داند.

وی یکی از مهم‌ترین مسائل در ازدواج آسان را پرهیز از تشریفات زاید عنوان کرد و گفت: علاوه بر مهریه‌های گزاف، تشریفات زاید هم مانع از ازدواج آسان می‌شود.

رئیسی در همین راستا به دبیر شورای عالی جوانان ماموریت داد ظرف ۱۵ روز آیین‌نامه‌ای را برای برگزاری مراسم‌ ازدواج در مراکز فرهنگی و تفریحی دولتی در سراسر کشور تهیه و ابلاغ کند.

وی تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی برای ازدواج را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: تسهیلات اگر به موقع در اختیار دختر و پسری که می‌خواهند ازدواج کنند قرار نگیرد یا به سختی به آنها پرداخت شود موجب تضییق است؛ قبلا هم گفته‌ام تسهیلات باید تسهیلات باشد، نه تضییقات. بانک‌ها نباید در این زمینه خلاف مصوبات عمل کنند.

رئیس جمهور بر همین اساس بانک مرکزی را ملزم کرد که ظرف ۱۵ روز آیین‌نامه‌ای را برای تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» تهیه کند که بر اساس آن زوجین بدانند ظرف چه مدتی وام‌شان پرداخت می‌شود.

وی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را نیز مامور نظارت بر روند پرداخت تسهیلات ازدواج کرد و متذکر شد: اگر بانکی در پرداخت تسهیلات مرتکب تخلف شد حتما با آن برخورد قاطع شود.

رئیسی به مشکل زوجین جوان برای تامین مسکن اشاره کرد و از وزارت راه و شهرسازی خواست که زوجین جوان را در اولویت واگذاری مسکن قرار دهد.

وی با تاکید بر ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال به عنوان نیاز کشور تصریح کرد: دولت برای ساخت مسکن، زمین تهیه می‌کند و وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در این کار می‌تواند در قالب تعاونی با در اختیار قرار دادن زمین و پرداخت تسهیلات و امکانات، از خودِ جوانان هم در ساخت مسکن کمک بگیرد.

رئیس جمهور اشتغال را هم از موضوعات مهم در تسهیل در امر ازدواج برشمرد و گفت: آمار اشتغال بهتر از گذشته شده و با فروکش کردن کرونا وضعیت کسب و کار و تولید رو به پیشرفت است که می‌تواند دغدغه جوانان به ویژه قشر تحصیلکرده را تا حدود زیادی برطرف کند.

رشد 71 درصدی دریافت وام ازدواج

مهدی متقی فر مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان صبح ۷ تیرماه در نشست خبری هفته ازدواج اظهار کرد:  هفته ازدواج از ۱۰ تا ۱۶ تیر آغاز می شود. در اولین روز این هفته جشن وصال در تالار وحدت برگزار می شود. شعار امسال این هفته " آسان و آسمانی" است و هدف اصای ما حذف تشریفات و فرهنگ سازی در این زمینه است. 

وی با اشاره به برپایی بیلبورد ها در این هفته در سطح شهر گفت: با همکاری شهرداری بیلبوردهایی در نظر گرفته شده است و برگزاری این هفته همزمان هم از جهت رسانه ای و شهری در حال شکل گیری است.

متقی فر باتاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ نرخ مثبت ازدواج را داشتیم بیان کرد: این امر به علت عدم تشریفات است همچنین برای تداوم این روند در استان هذ برنامه های متعددی در حال شکل گیری است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: برگزاری پویش، اهدا جهیزیه توسط مجمع خیرین، افتتاح مراکز تخصصی مشاوره، مشاوره رایگان بر اساس روال هرسال اتفاق خواهد افتاد.

وی با تاکید براینکه نرخ ازدواج در سال ۱۴۰۰ رشد مطلوبی داشته است عنوان کرد:  در سال ۱۳۹۹، حدود ۵۵۶ هزار، در سال ۱۴۰۰، ۵۶۸ هزار و ۵۳۰ که در مجموع ۲/۲ درصد رشد در امار ازدواج نسبت به سال ۹۹ اتفاق افتاده است.

متقی فر با اشاره به اینکه در روز جمعه جشن وصال چند برنامه محوری برگزار می‌شود گفت: تقدیر از موثرین حوزه ازدواج، حضور وزیر ورزش و جوانان و معاون امور جوانان برنامه های است که در این روز خواهیم داشت. 

وی با تاکید براینکه قانون جوانی جمعیت شامل همه اقشار جامعه می شود خاطرنشان کرد: مجمع خیرین با صنف تالاردارها و ارایشگاه ها برای کاهش هزینه ها برای ازدواج جوانان ارتباط گرفتند در برخی استان ها علاوه براین تفاهم نامه هایی را امضا کردند تا بتوانند به زوجین خدمات با درصد پایین تر و تخفیف بیشتر ارائه دهند. 

متفی فر افزود: فرهنگسازی برای همه حوزه هاست و تمام تلاشمان این است تا به آنان ورود کنیم و خدمات عروسی و عقد را ساماندهی بیشتری کنیم همچنین مهم ترین امل برای پیشگیری از طلاق انتخاب آگاهانه است‌. 

وی با اشاره به اینکه۵۰۰ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده فراهم است گفت: جوانان در مشاوره پیش از ازدواج ورود کنند. ما نیز سالانه حمایت کی‌کنیم که مشاوره رایگان را داشته باشیم. مشاوره پیش از ازدواج تاثیر مستقیمی بر کاهش طلاق دارد. 

متقی فر با اشاره به اینکه در بحث اموزش یکی از عوامل مهم آموزش است اظهار کرد: در سال ۵هزار کارگاه آموزشی پیش از ازدواج به کمک ادارات کل و سمن ها در سراسر کشور برگزار میکنیم که البته کیفیت این آموزش ها باید بالاتر رود چراکه روال عادی پاسخ گو نیست ما باید به فکر غالب های جدید باشیم و این امر نیازمند کمک دستگاه های مختلف از جمله صدا و سیماست.

متقی فر درباره صدور مجوز مراکز همسریابی گفت: بر اساس قانون جوانی و جمعیت با  همکاری سازمان تبلیغات مجوز مراکز همسریابی را صادر می کنیم و در تدوین باهم همکاری میکنیم. 

وی درباره اقدامات انجام شده در زمینه وام ازدواج گفت: این امر نیاز به جریان سازی اساسی دارد و این پیگیری ها باعث شده تا رشد قابل توجهی را در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم. ابتدای سال جاری ۲۱۰ هزار فقره وام ازدواج به ارزش ریالی ۲۸۵ هزار ۸۳۱ میلیارد ریال پرداخت شده است. این درحالیست که درسال گذشته ۱۷۵ هزار فقره تسهیلات و ۱۴۹ هزار میلیارد پرداخت شده است که رشد بیش از ۷۱ درصدی را در این زمینه داشته ایم. 

متقی فر ضمانت وام اردواج را یکی از مشکلات مهم در این زمینه برشمرد و گفت: مشکلات متعددی وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ضمانت وام ازدواج است و بانک مرکزی در این زمینه باید فکری کند علاوه بر این مشخص نبودن سقف زمانی یکی دیگر از مشکلات وام ازدواج است چرا مه این نا به سامانی باعث بهم خوردن زندگی جوانان خواهد شد. این ۲ مشکل را پیگیر هستیم و باید با کمک بانک مرکزی راهکاری اندیشیده شود. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز