قیمت لیر | قیمت لیر ترکیه | قیمت لیر ترکیه امروز

قیمت لیر امروز چه تغییری کرد؟ | قیمت لیر ۱۲ تیر ۱۴۰۱

۱۴۰۱/۰۴/۱۲ - ۱۱:۴۴:۴۷
کد خبر: ۱۳۴۶۴۶۴
قیمت لیر امروز چه تغییری کرد؟ | قیمت لیر ۱۲ تیر ۱۴۰۱
قیمت لیر در بازار ترکیه اعلام شد.

 به گزارش برنا، در یک ماه اخیر قیمت لیر مانند گذشته با کاهش قیمت روبرو شد، قیمت لیر حدود یک ماه پیش به یک هزار و نهصد و هفتاد تومان رسیده بود. قیمت لیر در آخر هفته گذشته با قیمت هزار و ۵۷۱ تومان معامله شد. و دیروز قیمت لیر به دو هزار و چهل تومان رسید. چندی پیش «رجب طیب اردوغان» به کاهش شدید قیمت لیر واکنش نشان داد. ساعتی پس از این سخنرانی اردوغان،‌ ارزش قیمت لیر باز هم سقوط کرد

قیمت لیر

قیمت لیر امروز در بازار 

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۶۵۵ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۲۱ تغییر همراه بود. بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۶۵۵ تومان معامله می‌شود. در طی معاملات امروز، بیشترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه ۱۶۵۵ تومان و کمترین قیمت ۱۶۵۵ تومان است.

کاهش قیمت لیر، تورم 80 درصدی ایجاد خواهد کرد

بانک گلدمن ساکس آمریکا پیش‌بینی کرد که انتظار می‌رود، نرخ تورم در ترکیه امسال به رقم ۸۰ درصد برسد.

به نقل از فارس، بانک گلدمن ساکس آمریکا شب گذشته اعلام کرد که انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ شاهد تورم ۸۰ درصدی در اقتصاد ترکیه باشیم.

تورم در ترکیه در ماه می از ۷۳ درصد عبور کرده بود که از جمله دلایل آن بحران ارزی از یک سو و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل ناشی از درگیری نظامی روسیه و اوکراین بوده است.

در سال ۲۰۲۱ ارزش لیر ترکیه ۴۴ درصد سقوط کرد و از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴ درصد دیگر از ارزش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست داده است.

از سوی دیگر پایین ماندن نرخ بهره بانکی در ترکیه باعث کاهش ارزش لیر شده است.

کاهش قیمت لیر به دلیل سخنرانی اردوغان

رجب طیب اردوغان در نشست کابینه صحبت کرد و گفت: «ما مصمم هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال زایی، هر چیزی را که صحیح است برای کشورمان انجام دهیم و سیاست اقتصادی ترکیه بر اساس صادرات بنا نهاده شده است».

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «به عنوان دولتی که دارای شناخت و تجربه برای اداره بحران‌های مالی است، ما مصصم به غنیمت شمردن از فرصت دوران بحرانی که جهان در آن قرار دارد، هستیم».

اردوغان در ادامه سخنانش گفت: «افزایش قیمت‌ها در نتیجه افزایش قیمت ارز به طور مستقیم بر سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال‌زایی تاثیری نخواهد گذاشت و نرخ رقابتی ارز منجر به افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال خواهد شد». رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به درگیر شدن ترکیه در جنگ اقتصادی گفت که این کشور از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد. اردوغان متعهد شد به کسانی که وی آنها را فرصت طلب توصیف کرده، اجازه ندهد که از کاهش قیمت لیر سوء استفاده کنند. رئیس جمهور ترکیه در این سخنرانی قول داد که کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور، باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نشود.

تنها ساعتی پس از این سخنرانی اردوغان،‌ ارزش لیر ترکیه باز هم سقوط کرد و هر دلار آمریکا تقریبا معادل 11.46 لیر شد که رکورد تازه‌ای در سقوط ارزش پول ملی ترکیه به شمار می‌آید.

 از سوی دیگر در شرایطی که سقوط ارزش لیر و گرانی در ترکیه باعث برپایی تظاهرات شده، رهبران احزاب اپوزیسیون به شدت عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس‌جمهور این کشور را آماج انتقادات خود قرار داده‌اند.

 سران احزاب اپوزیسیون ترکیه روز پنجشنبه گذشته در واکنش به ثبت رکورد جدید سقوط ارزش لیر در برابر دلار، خواستار برگزاری فوری انتخابات در این کشور شدند.

کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر «حزب جمهوری‌خواه خلق» ترکیه در پیامی توییتری خطاب به رئیس‌جمهور این کشور نوشت: «اردوغان! انتخابات فورا (برگزار کن)».

کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر اصلی‌ترین رقیب حزب حاکم عدالت و توسعه نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «هابرترک» این کشور باز هم درخواستش برای برگزاری انتخابات زودهنگام را تکرار کرد.

به گفته او، پیشنهاد رجب طیب اردوغان برای کاهش نرخ بهره به منظور تقویت صادرات و سرمایه‌گذاری در ترکیه نشان داد که او «کاملا از واقعیت جدا شده است» چرا که مردم ترکیه خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه افزود: «دیگران برای ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنند و ما حتی نمی‌توانیم بگوییم فردا چه اتفاقی خواهد افتاد. دولت (حاکم) خواهان این است که بعد از درست کردن اقتصاد وارد انتخابات شود. این کاملا زاییده تخیل آنها است».

اظهارات تند سران اپوزیسیون ترکیه علیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه در شرایطی مطرح شده که طی روزهای اخیر سقوط ارزش لیر و گرانی‌ها بارها خبرساز شده است.

روز جمعه گذشته هزاران نفر در ازمیر ترکیه در اعتراض به گرانی، تورم و سقوط ارزش پول ملی تظاهرات کردند. این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفته ارزش لیر ترکیه روز جمعه گذشته ۱۰.۹۱ لیر در برابر ۱ دلار رسیده بود.

ارزش قیمت لیر 

لیره برای اولین بار به دستور عبدالمجید یکم و در سال 1843 با نام لیره عثمانی زده شد. به سکه های عثمانی لیره زرد گفته می شد. واحد پول ترکیه صفرهای زیادی داشت که به صورت یک میلیون لیر و صد میلیون لیر خوانده می شد، اما در سال 2004 این شش صفر حذف شد و در سال 2005 یک صفر خود را از دست داد و از آن به بعد به آن لیره ترک جدید و یا YTL (Yeni Türk lirası) گفته شد. در تاریخ 2009 نیز واحد پول ترکیه دوباره تغییر کرد و این بار به TL تبدیل شد. در واقع یک میلیون لیر قدیم امروزه همان یک لیر می باشد و هنوز هم برخی زبانشان به بیان آن عادت نکرده است. برروی اسکناس های لیره تاکنون تصویر دیگری جز آتاتورک و عصمت اینونو نقش بسته است. عصمت اینونو رئیس جمهور ترکیه در بین سال های 1938 تا 195 بوده است. 

اسکناس های لیره به صورت 5، 10، 20، 50، 100 و 200 لیره چاپ می شود. همچنین سکه ها در قالب 1، 5، 10، 25 و 50 قروش و یک لیری می باشد. 

نظر شما