قیمت طلا | قیمت طلا در بازار امروز | قیمت طلا در بازار جهانی

سقوط قیمت طلا در بازار امروز | قیمت طلا امروز ۱۳ تیر ۱۴۰۱

۱۴۰۱/۰۴/۱۳ - ۱۱:۵۹:۲۵
کد خبر: ۱۳۴۶۹۵۰
سقوط قیمت طلا در بازار امروز | قیمت طلا امروز ۱۳ تیر ۱۴۰۱
قیمت طلا و سکه امروز در بازار تهران همچنان در مسیر کاهشی حرکت می‌کند.

قیمت طلا نقش مهمی در معاملات جهانی دارد. قیمت طلا با قیمت دلار تاثیرات متقابلی دارند و روی کاهش و افزایش قیمت یکدیگر اثر گذار هستند. قیمت طلا بعد از آغاز جنگ اوکراین و روسیه دچار نوسانات بسیاری شد و دچار سیر افزایشی شد. نمودار قیمت طلا از اول هفته، در نوسان بود. امروز قیمت طلا کاهش یافت. در ادامه قیمت طلا در 13 تیر را مشاهده کنید. 

قیمت طلاقیمت طلا در بازار امروز

قیمت طلا پس‌از 3 هفته کاهش و در تلاش برای حفظ محدوده 1800 دلار، در اولین ساعات معاملات در روز دوشنبه کمی افزایش داشت. قیمت هر اونس طلا امروز با 0.02 درصد افزایش به 1811 دلار و 80 سنت رسید.
خبر کاهش شاخص مدیران خرید در بخش تولید در آمریکا به پایین‌ترین رقم طی 2 سال گذشته ترس از تورم را بالا برده‌ است. افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی بین روسیه و اوکراین و ناتوانی چین در جذب خریداران باعث شده ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران تحت تاثیر قرار بگیرد.
شاخص مدیران خرید در آمریکا در ماه ژوئن تا 53 پایین آمده است، یعنی کمتر از 56.1 که در ماه گذشته گزارش‌ شده بود و پایین‌ترین رقم طی دوساله گذشته. شاخص اشتغال تا 47.3 کاهش‌یافته و شاخص سفارش‌های جدید تا 78.5 پایین آمده‌ است.
به‌علاوه، ادعای روسیه در مورد کنترل کامل شهر لیسیچانسک و تردید نسبت‌به توانایی چین در ازسرگیری روند تحول اقتصادی بیش‌از پیش بر قیمت طلا فشار می‌آورد.
در بحبوحه این اتفاقات، سوده ده‌ساله خزانه‌داری آمریکا بیشترین کاهش هفتگی را از ماه فوریه تجربه کرده‌ است. شاخص سهام وال‌استریت پس‌از افزایش شگفت‌آور در روز جمعه هنوز نتوانسته مسیر واضحی را در پیش می‌گیرد. شاخص سهام اس‌پی500 هم نیم درصد پایین آمده است.
قیمت نقره امروز با 0.60 درصد افزایش به 19 دلار و 79 سنت رسید و پلاتین با 0.24 درصد کاهش، 890 دلار و 59 سنت معامله می‌شود.

نحوه تعیین قیمت طلا

هر کالایی بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین قیمت می شود اما درباره طلا که یک قیمت واحد دارد عرضه و تقاضا چگونه در سراسر جهان می توانند با یکدیگر دیدار کنند؟به دلیل بانک های بزرگ طلا و بانک های مرکزی معاملات به گونه ای انجام می شود که در نهایت قیمت طلا در بازار جهانی یک قیمت واحد است.اما نحوه تعیین قیمت این گونه است.هر روز کاری قیمت جهانی طلا به صورت توافقی و در دو نوبت از طریق بانک های بزرگی که صاحبان شمش طلا هستند به صورت تلفنی تعیین می شود.در واقع صبح و بعد از ظهر به وقت لندن (صبح نیویورک) 5بانک بزرگ شمش طلا در تماس های تلفنی با یکدیگر تعیین قیمت می کنند. در این تماس های تلفنی رییس گروه، قیمتی را اعلام می‌کند و این پنج بانک با تماسی که با مشتریان خود می‌گیرند نهایتا در زمان محدودی که شاید به ده دقیقه نرسد به یک قیمت توافقی برای خرید و فروش طلا دست پیدا می کنند قیمت توافق شده به دنیا اعلام می شود و مبنای باز شدن بازار قرار می گیرد در این معاملات، واحد معامله ۱۰ شمش طلا است. وزن شمش های طلا حدود ۴۰۰ اونس است این شمش ها در یکی از بانک‌های شمش طلا در لندن تحویل می شود. قیمت توافقی بین پنج بانک بزرگ مبنایی قرار می گیرد تا دیگر بانکها و مشتریان عمده برا مبنای آن اقدام به خرید و فروش کنند. www.goldfixing.com

در سراسر روز نیز طلا در بورس های کالایی به قیمت لحظه ای خرید و فروش می شود این قیمت ها در حول و حوش قیمت توافق شده 5 بانک مرکزی که به وقت صبح لندن تعیین شده تغییر می‌کند تا مجددا در بعد از ظهر قیمت توافقی بین پنج بانک بزرگ اعلام شود. به این ترتیب قیمت‌های لحظه‌ای طلا در بورس‌های کالا انحراف کمی از قیمت‌های توافقی در لندن را خواهند داشت. البته خریداران کوچک و خرد امکان دسترسی به اونس طلا با این قیمت در بورس‌ های کالایی را ندارند و این قیمت مخصوص خریداران عمده است. 

قیمت طلا در آینده

منظور از قیمت آتی طلا قیمتی است که خریداران و فروشندگان بر سر  تحویل طلا در زمان آینده به توافق می‌رسند. این قراردادها می‌تواند بین دو طرف به طور خصوصی بسته شود یا از طریق بورس‌های کالا، بین خریداران و فروشندگان به طور محرمانه تنظیم شود.در عرف بازارها به خصوص بورس های کلالیی بزرگ جهان برای هشت ماه از سال تحویل طلا دارند. ماه‌های دسامبر، ژانویه، فوریه، مارس، آوریل، ژوئن، اوت و اکتبر ماههایی هستند که به صورت روتین تحویل طلا انجام می شود.طبق استانداردی که در بورس های کالایی رعایت می شود طلاهای تحویلی به مشتریان باید دارای درجه خالصی 99.5 باشد. هر قرارداد آتی نیز برابر ۱۰۰ اونس (حدود 315 گرم است.)

قیمت طلا هر اونس

اونس یک واحد سنجش است.در گذشته و در روم باستان یک دوازدهم لیور بوده است این میزان درفرانسه یک شانزدهم لیور است که وزنی قریب به ۳٠ گرم برآورد می شود.در مجموع واحد اونس در دو قالب انگلیسی و امریکایی است در قالب انگلیسی هر اونس حدود 28 گرم است و در واحد آمریکایی هر اونس معادل 31.1 گرم است.در بازار جهانی طلا هر اونس بر مبنای واحد امریکایی محاسبه می شود.

رکورد های تاریخی قیمت طلا

اونس طلا در 20 سال گذشته سه رکورد قیمتی را جابجا کرده است.بالاترین سطح قیمتی که طلا لمس کرده است 1921 دلار بوده است.این اتفاق در سال 1390 اتفاق افتاده است.اما رکورد بالاترین قیمت بسته شده که به معنای پایان کار بازار ها با آن قیمت است یک روز قبل از این تاریخ زده شده است.طلا در در 14 شهریور همان سال با قیمت 1920 بسته شد تا بالاترین رکورد اسمی تاریخ قیمتی را ثبت کند.پایین تریخ سطح قیمتی طلا  نیز در 20 سال گذشته 255 دلار بوده است.

رکورد بالاترین قیمت باز شده برای اونس طلای جهانی مربوط به شهریور سال 1390 است.قیمت باز شده قیمتی اسن که بازارها کار خود را با آن آغاز می کنند.در تاریخ 15 شهریور 90 بازار جهانی طلا با قیمت 1903 دلار باز شده است.پایین تذرین قیمت باز شده نیز در 20 سال گذشته روز 14 فروردین 1380 است هر اونس طلا در این روز با قیمت 255 دلار آغاز به کار کرد.

نظر شما