واکسن کرونا | تزریق واکسن کرونا | دوز سوم واکسن کرونا

خبر خوب برای بیماران قلبی عروقی/ واکسن کرونا هیچ خطری برای برای این بیماران ندارد!

۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - ۱۰:۲۱:۱۸
کد خبر: ۱۳۴۷۳۱۳
خبر خوب برای بیماران قلبی عروقی/ واکسن کرونا هیچ خطری برای برای این بیماران ندارد!
محقق دانشگاه هنگ کنک طی یک مطالعه به نتایج بسیار جالبی رسید.

بیماری کرونا از زمستان سال 1398 وارد ایران شد. واکسن کرونا بعد از مدتی در برخی کشورها ساخته شد. کشورمان ایران از جمله کشورهایی بود که واکسن کرونا را ساخت. واکسن کرونا در اسامی مختلف مثل سینوفارم، آسترازنکا، برکت و... تولید شده است که از معروف‌ترین آنان می‌توان به واکسن کرونا سینوفارم اشاره کرد. تزریق واکسن کرونا در کشورمان ایران به مرحله خوبی رسیده و تلفات ناشی از کرونا هر روز در حال کاهش می‌باشد.

واکسن کرونا

دکتر «استر دبلیو چان»، نویسنده این مطالعه از دانشکده پزشکی لی کا شینگ هنگ کنگ، گفت: «مطالعه ما نشان داد که بیماری قلبی عروقی از قبل موجود نباید مانع از واکسینه شدن افراد در برابر کووید ۱۹ شود. واکسیناسیون برای این گروه از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بیماری قلبی عروقی با پیامدهای بدتر و خطر بالاتر مرگ پس از عفونت کووید ۱۹ همراه است.»

این اولین مطالعه‌ای بود که ارتباط بین واکسن‌های کووید ۱۹ و خطر بروز عوارض جانبی جدی قلبی عروقی را در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بررسی کرد.

محققان بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی و تشخیص جدید عوارض جانبی جدی قلبی عروقی را بین ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، زمانی که برنامه واکسیناسیون انبوه کووید ۱۹ در هنگ کنگ آغاز شد، تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ شناسایی کردند. بیماری قلبی عروقی شامل بیماری عروق کرونر قلب، بیماری عروق مغزی، بیماری عروق محیطی و مداخلات قبلی مانند استنت گذاری بود. عوارض جانبی جدی قلبی عروقی شامل انفارکتوس میوکارد، سکته مغزی، یا مرگ قلبی عروقی بود.

در این مطالعه، هر بیمار از نظر خطر عوارض جانبی جدی قلبی عروقی تا ۲۷ روز پس از هر دوز واکسن بررسی شد.

در مجموع ۲۲۹,۲۳۵ بیمار مبتلا به بیماری قلبی عروقی شناسایی شدند که از این تعداد ۱۷۶۴ نفر واکسینه شدند و عوارض جانبی جدی قلبی عروقی را در طول دوره مطالعه تجربه کردند.

هیچ مدرکی دال بر افزایش خطر عوارض جانبی جدی قلبی عروقی پس از اولین یا دومین دوز واکسن وجود نداشت.

دکتر چان گفت: «یافته ها برای زنان و مردان، افراد کمتر و بالا ۶۵ سال، و بیمارانی که بیماری‌های قلبی عروقی زمینه‌ای متفاوتی داشتند، سازگار بود. نتایج باید اطمینان خاطری در مورد ایمنی قلبی عروقی این دو واکسن ایجاد کند.»

تاکید وزارت بهداشت بر الزامی شدن تزریق دوز چهارم واکسن کرونا

در این روزها که بیماری کرونا در کمترین سطح شیوع قرار دارد و در ماه های اخیر شاهد کاهش چشمگیرتلفات و مبتلایان بوده ایم، به گفته پزشکان بهترین زمان برای تزریق واکسن است چراکه باعث ایجاد بیشترین سطح ایمنی در بدن می شود، با این اقدام شاهد افزایش سطح ایمنی مردم در مقابل ویروس کرونا خواهیم بود.

دوز سوم برای عموم مردم برای افراد دارای بیماری‌های خاص، یک دوره طلایی است همچنین باتوجه به افزایش تعداد مبتلایان در سایر کشورهای جهان این امکان در ایران هم وجود دارد پس کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند برای جلوگیری از بیماری شدید حتما از این دوران طلایی استفاده کنند.

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی با بیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته به تازگی با موج جدید کرونا روبه‌رو شده‌اند، از احتمال تزریق دز چهارم کرونا در ایران خبر داد.

 معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی گفت: امروزه بحث ایمنی‌زایی توسط واکسیناسیون یک امر مهم در تمام جوامع و کشورها است.

وی افزود: یکی از راه‌های ارتقای سلامت جامعه مخصوصا کودکان بحث پوشش دهی واکسیناسیون است ما باید بتوانیم ایمنی جامعه را به بالای ۹۰ تا ۹۵ درصد برسانیم.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: استمرار واکسیناسیون کودکان حتما باید در مراکز درمانی کشور انجام شود.

حیدری گفت: وزارت بهداشت آن طور که انتظار داشت مردم از نوبت سوم استقبال نکردند و در حال حاضر نزدیک به ۲۶ میلیون نفر برای دریافت نوبت سوم مراجعه نکرده اند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که در حال حاضر کرونا در ایران کاهش یافته بحث واکسیناسیون است اما اگر این موضوع تداوم نداشته باشد، ممکن است این ایمنی به مرور زمان افت پیدا کند، زیرا کشورهای توسعه‌یافته به تازگی با یک موج جدید روبه‌رو شده‌اند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت یادآور شد: گروه‌های پرخطر بالای ۷۰ سال و بیماران خاص حتما برای نوبت چهارم واکسن کرونا اقدام کنند.

حیدری گفت: براساس بررسی‌های کمیته علمی علاوه بر دریافت دز ۴ واکسن کرونا برای گروه‌های اعلام شده سایر افراد جامعه نیز احتمالا باید یک نوبت واکسیناسیون در آینده نزدیک را دریافت کنند تا بتوانیم شرایط کشور را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: همچنان وزارت بهداشت توصیه می‌کنند افراد جامعه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک مخصوصا در محیط‌های سر بسته را جدی بگیرند و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند خودمراقبتی کرده و از تجمع‌ها دوری کنند.

دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کنید

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران جزو کشورهای موفق مبارزه با کرونا بوده است گفت: این موفقیت با کمک مردم به دست آمده است، یک هفته است که آمار فوتی‌های کرونا تک رقمی بوده و آمار مراجعان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه نباید فکر کنیم کرونا تمام شده است گفت: هنوز در برخی کشورهای دنیا شاهد شیوع بیماری هستیم و باید نسبت به این موضوع هوشیار باشیم.

عین‌اللهی با بیان اینکه با تلاش محققان شش مرکز تولید واکسن در کشور فعال شده است گفت: به مردم توصیه می‌شود دز سوم واکسن را تزریق کنند. برخی خدمات دولتی با واکسیناسیون انجام می‌شود و مردم باید برای حضور در مراسم اربعین دو دز واکسن تزریق کنند.

این افراد باید دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند

محسن زهرایی، درباره روند واکسیناسیون کشوری کرونا، گفت: در گروه سنی بالای ۱۲ سال کشور حدود ۹۱.۳ درصد واکسن نوبت اول، ۸۳.۱ درصد هم واکسن نوبت دوم را دریافت کردند. گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها نیز استقبال خوبی از واکسیناسیون داشتند اما گروه سنی ۵ تا ۱۲ ساله‌ها گروهی هستند که کمترین مشارکت را تاکنون داشتند به شکلی که تنها ۲۳.۹ درصد این گروه سنی واکسن نوبت اول و ۱۱ درصد نوبت دوم را دریافت کردند.

او درباره آمار کلی واکسیناسیون در کلیه سنین کشور، اظهار کرد: ۷۶.۵ درصد نوبت اول و ۶۸.۴ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کردند.

وی افزود: مطالعات وسیع بین‌المللی نشان داده است که پس از سویه دلتا و آمدن سویه امیکرون برای اینکه کشورها بتوانند جلوی موارد بستری امیکرون را بگیرند، دو دز واکسن به تنهایی کفایت نمی‌کند و لازم است نوبت سوم واکسن نیز تزریق شود. مشخص شده است که اگر دو نوبت واکسن در موج دلتا می‌توانسته تا ۸۵ درصد از موارد بستری جلوگیری کند، اما در سویه امیکرون اثربخشی تزریق دو نوبت واکسن به ۵۰ درصد کاهش می‌یافت؛ اما اگر افرادی نوبت سوم را تزریق می‌کردند اثربخشی مجددا به ۸۶ درصد افزایش می‌یافت.

زهرایی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز سویه رایج کشور ما امیکرون است، توصیه اصلی ما تزریق دز سوم واکسن در افراد واجد شرایط و مشمول است.

او در خصوص آخرین تصمیمات برای تزریق دز سوم واکسن به گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، ‌ تصریح کرد: در این گروه سنی برای افرادی که به هر دلیلی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، ‌ تزریق دز سوم واکسن توصیه می‌شود. این افراد می‌توانند نامه‌ای از پزشک معالج مبنی بر ضعف سیستم ایمنی بگیرند و اقدام به تزریق واکسن کنند. اگر هم که در مرکز بهداشتی مربوطه، از قبل پرونده داشته باشند، شناخته شده هستند و در صورتی که واجد شرایط گفته شده، باشند، می‌توانند دز سوم را دریافت کنند.

وی افزود: در خصوص دز چهارم هم این شرایط صادق است و اکنون کلیه افراد بالای ۱۸ سالی که دچار ضعف سیستم ایمنی باشند، افراد بالای ۸۰ سال و کارکنان نظام سلامت با اولویت شاغلان بیمارستانی می‌توانند دز چهارم را بعد از گذشت چهار ماه از دریافت نوبت سوم واکسن، تزریق کنند.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، تاکید کرد: درباره اینکه آیا تزریق دز چهارم به جمعیت عمومی هم لازم است یا خیر هنوز مستندات کافی نیست، ولی در حال رصد شرایط هستیم و در صورت تصمیم‌گیری جدید در این موضوع آن را به اطلاع خواهیم رساند.

او در پایان گفت: در شرایط فعلی ذخایر واکسن ما مکفی است و طبیعتا واردات واکسن‌ ماه‌ها است که انجام نشده است. آخرین محموله‌های وارداتی واکسن مربوط به آبان ۱۴۰۰ بود و به جز موارد محدود که واکسن آسترازنکا به صورت اهدایی وارد کشور شد که مصرف آن هم محدود به کسانی است که قصد سفر بین‌المللی دارند، مورد دیگری واردات نداشتیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز