قیمت سکه | افزایش قیمت سکه | کاهش قیمت سکه

قیمت سکه امروز ۱۵ تیر ۱۴۰۱

۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - ۱۱:۰۹:۴۶
کد خبر: ۱۳۴۷۸۸۴
قیمت سکه امروز ۱۵ تیر ۱۴۰۱
قیمت سکه امروز یکشنبه 15 تیر 1401 به چه رقمی رسید؟!

قیمت سکه در فضای ملتهبی به سر می‌برد. قیمت سکه‌ مدتی با سرعت آرام افزایش یافت اما چند روزی است خرید سکه و قیمت آن با رکود مواجه شده است. قیمت سکه برای بخش زیادی از مردم حائز اهمیت است. قیمت سکه، معیشت اقتصادی مردم را  تحت تاثیر قرار میدهد. قیمت سکه امروز درصد کمی افزایش یافت. برای دیدن قیمت سکه امروز، ادامه خبر را ملاحظه کنید.

قیمت سکه

قیمت سکه امروز یکشنبه 15 تیر 1401

سکه تمام بهار آزادی

۱۴ میلیون و ۶۵ هزار تومان

سکه امامی

۱۵ میلیون و ۲۶ هزار تومان

نیم سکه

۸ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان

ربع سکه

۵ میلیون و ۲۱۳ هزار تومان

سکه گرمی

۳ میلیون و ۳۰۱ هزار تومان

تاثیر قیمت سکه بر افزایش تعداد زندانی‌های مهریه

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ براساس آخرین اطلاعات ارائه شده از استان‌ها دعاوی تعدیل اقساط مهریه و تراکم کار دادگاه‌های خانواده به دلیل بالارفتن قیمت سکه افزایش یافته است. در حال حاضر بیش از 3600 نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در حبس بسر می‌برند. ستاد دیه طبق گزارشات منتشر شده اعلام کرده افزایش قیمت سکه باعث افزایش زندانیان مهریه شده و قطعا با افزایش قیمت سکه این تعداد نیز افزوده خواهد شد.

سیدعلیرضا ابوالحسنی، کارشناس ارشد حقوق خانواده، در رابطه با این موضوع به خبرنگار برنا گفت: این تنها تعداد افرادی است که کارشان به دادخواست مهریه و زندان کشیده شده وگرنه وضعیت دادگاه و موضوع طلاق‌ تلخ‌تر از این آمار گزارش می شود. شرایط اقتصادی در چند وقت اخیر و قیمت کالا‌های سرمایه‌ای مانند سکه باعث‌شده افرادی که به ندرت از بازار باخبر بودند، دنبال رصد احوال بازار بروند و مدام در حال حساب و کتاب دارایی‌های خود باشند.

او ادامه داد: دائما در حال فکرند که چطور می‌توانند این دارایی‌ها را افزایش بدهند یا دست‌کم از بازار عقب نمانند. این امر به جز مسائل اقتصادی که به وجود آورده سبب بروز آسیب‌های اجتماعی نیز شده است. یکی از این آسیب‌ها افزایش ناتوانی مردان در پرداخت مهریه و افزایش آمار زندانیان مهریه است.

 این حقوقدان در پاسخ به این سوال که به چه شیوه‌هایی می‌توان از بروز طلاق جلوگیری کرد گفت: در حال حاضر تقویم مزین به رویدادهایی است که توجه عمومی به آن می‌تواند ضمن بقای بسیاری از زندگی‌های مشترک، مانع بزرگی برای افزایش طلاق‌های عاطفی و طرح دعاوی مربوط به مهریه باشد. در واقع سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) نه در حد یک موضوع تاریخی، بلکه باید مانند یک اصل اخلاقی و در قالب یک سبک زندگی متعالی پیش روی جوانان ما قرار گیرد.

ابوالحسنی در ادامه به شیوه‌های غلطی که در خصوص مهریه میان خانواده‌های ایرانی باب است نیز عنوان کرد: یکی از بحث‌های جدی در تمامی جلسات خواستگاری، بحث تعیین مهریه است یعنی ممکن است زوجین در همه موارد که زندگی زناشویی روی آن بنا می‌شود به توافق رسیده باشند، اما قصه مهریه همه‌چیز را به هم بزند. این وسط جمله‌ای مطرح می‌شود که پای ثابت تمام این جلسات است «مهریه را کی داده و کی گرفته؟» جمله‌ای که قادر است کلام خانواده عروس را به عددی غیرمعقول بچرخاند و داماد را تشویق کند پای برگه عقدنامه را امضا کند.

وی افزود: اما بند جرائم غیرعمد در زندان‌های کشور نشان می‌دهد مهریه را خیلی‌ها می‌گیرند و خیلی‌ها هم می‌دهند. متاسفانه جمعیت زندانیان مهریه با وجود تبلیغات گسترده فرهنگی در باب اینکه مهریه را هم می‌گیرند و هم می‌دهند تغییرات چندانی نکرده اما تلاش‌های خوب پیش بینی شده است.

این کارشناس ارشد حقوق خانواده در پاسخ به این سوال که مبحث مهریه را می‌توان عاملی برای شکل نگرفتن ازدواج دانست، اظهار کرد: در روزهای اخیر آمارهای متفاوتی از وضعیت ازدواج و طلاق در کشور مطرح می‌شود. برخی معتقدند با کاهش آمار ازدواج مواجهیم اما گروهی دیگر بر این باورند که میزان طلاق با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده است. در واقع افزایش قیمت طلا و سکه باعث شده جوان‌ها دیگر به سمت ازدواج نروند و نرخ ازدواج کاهش داشته باشد.

ابوالحسنی با اشاره به این موضوع که مهریه تبدیل به ابزاری برای طلاق گرفتن زنان از شوهر شده است، تصریح کرد: آقایان با داشتن حق طلاق می‌توانند هر زمانی که اراده کردند از زندگی مشترک پا پس بکشند ولی زنان چنین ابزاری در دست نداشته و با مهریه سنگین می‌خواهند این قدرت را در دست داشته باشند. اگر کمی جزیی‌نگر باشیم متوجه می‌شویم حق طلاق برای مرد و از سوی دیگر حق مهریه برای زن باید در راه درست استفاده شود. در واقع نباید به عنوان ابزار یا اهرم قدرتی به شیوه ناصحیح از آن‌ها استفاده کرد.

این حقوقدان در خصوص تقسیط مهریه توسط داداگاه گفت: دادگاه موظف است طبق توان مالی فرد بدهکار و زوج مهریه را قسط‌بندی کند. در قوانین مرتبط با مهریه و نحوه قسط‌بندی مهریه، میزانی برای قسط و اقساط مهریه تعیین نشده است. حتی ملاکی هم برای آن ارائه نشده و اختیار کامل تعیین آن به قاضی رسیدگی پرونده محول شده است. در هر پرونده‌ای و در هر شعبه‌ای، قاضی دادگاه خانواده به‌صورت موردی تصمیم‌گیری می‌کند.

او در پایان اضافه کرد: قاضی پرونده با توجه به مهریه و میزان آن همچنین شرایط مالی زوج و دفاعیات زوجه نحوه قسط‌بندی مهریه و میزان پیش قسط مهریه را مشخص می‌کند. بنابراین مبلغ اقساط مهریه یا همان میزان اقساط مهریه برای همه یک‌سان نیست.

نظر شما