قیمت لیر | افزایش قیمت لیر | کاهش قیمت لیر

قیمت لیر در رکود | قیمت لیر امروز ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

۱۴۰۱/۰۵/۲۴ - ۱۱:۵۹:۲۲
کد خبر: ۱۳۶۴۱۳۲
قیمت لیر در رکود | قیمت لیر امروز ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
قیمت لیر در فضای بدی بسر می‌برد!

در دو ماه اخیر قیمت لیر با کاهش قیمت روبرو شد، قیمت لیر حدود یک ماه پیش به یک هزار و نهصد و هفتاد تومان رسیده بود. چندی پیش «رجب طیب اردوغان» به کاهش شدید قیمت لیر واکنش نشان داد. ساعتی پس از این سخنرانی اردوغان،‌ ارزش قیمت لیر باز هم سقوط کرد. در ادامه قیمت لیر در8 مرداد ماه را مشاهده کنید. 

قیمت لیر

قیمت لیر امروز دوشنبه 24 مرداد 1401

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار آزاد ارز تهران هزار و ۷۰۰ تومان است که این رقم نسبت به روز قبل تغییری نداشته اما نسبت به هفته قبل ۳۰ تومان کاهش دارد. کارنامه لیر نشان می‌دهد از ابتدای سال یعنی ششم فروردین که بازار آزاد ارز حالت رسمی پیدا کرد، بین دو محدوده هزار و ۹۹۵ تومان تا هزار و ۷۷۰ تومان قدم‌های کوچکی برداشته و ارزش پول ترکیه دو درصد افزایش پیدا کرده، اما درقیاس با پارسال شاهد افت ۴۰ درصدی قیمت لیر در بازار آزاد ارز تهران هستیم. 

کاهش قیمت لیر به دلیل سخنرانی اردوغان

رجب طیب اردوغان در نشست کابینه صحبت کرد و گفت: «ما مصمم هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال زایی، هر چیزی را که صحیح است برای کشورمان انجام دهیم و سیاست اقتصادی ترکیه بر اساس صادرات بنا نهاده شده است».

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «به عنوان دولتی که دارای شناخت و تجربه برای اداره بحران‌های مالی است، ما مصصم به غنیمت شمردن از فرصت دوران بحرانی که جهان در آن قرار دارد، هستیم».

اردوغان در ادامه سخنانش گفت: «افزایش قیمت‌ها در نتیجه افزایش قیمت ارز به طور مستقیم بر سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال‌زایی تاثیری نخواهد گذاشت و نرخ رقابتی ارز منجر به افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال خواهد شد». رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به درگیر شدن ترکیه در جنگ اقتصادی گفت که این کشور از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد. اردوغان متعهد شد به کسانی که وی آنها را فرصت طلب توصیف کرده، اجازه ندهد که از کاهش قیمت لیر سوء استفاده کنند. رئیس جمهور ترکیه در این سخنرانی قول داد که کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور، باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نشود.

تنها ساعتی پس از این سخنرانی اردوغان،‌ ارزش لیر ترکیه باز هم سقوط کرد و هر دلار آمریکا تقریبا معادل 11.46 لیر شد که رکورد تازه‌ای در سقوط ارزش پول ملی ترکیه به شمار می‌آید.

 از سوی دیگر در شرایطی که سقوط ارزش لیر و گرانی در ترکیه باعث برپایی تظاهرات شده، رهبران احزاب اپوزیسیون به شدت عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس‌جمهور این کشور را آماج انتقادات خود قرار داده‌اند.

 سران احزاب اپوزیسیون ترکیه روز پنجشنبه گذشته در واکنش به ثبت رکورد جدید سقوط ارزش لیر در برابر دلار، خواستار برگزاری فوری انتخابات در این کشور شدند.

کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر «حزب جمهوری‌خواه خلق» ترکیه در پیامی توییتری خطاب به رئیس‌جمهور این کشور نوشت: «اردوغان! انتخابات فورا (برگزار کن)».

کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر اصلی‌ترین رقیب حزب حاکم عدالت و توسعه نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «هابرترک» این کشور باز هم درخواستش برای برگزاری انتخابات زودهنگام را تکرار کرد.

به گفته او، پیشنهاد رجب طیب اردوغان برای کاهش نرخ بهره به منظور تقویت صادرات و سرمایه‌گذاری در ترکیه نشان داد که او «کاملا از واقعیت جدا شده است» چرا که مردم ترکیه خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه افزود: «دیگران برای ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنند و ما حتی نمی‌توانیم بگوییم فردا چه اتفاقی خواهد افتاد. دولت (حاکم) خواهان این است که بعد از درست کردن اقتصاد وارد انتخابات شود. این کاملا زاییده تخیل آنها است».

اظهارات تند سران اپوزیسیون ترکیه علیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه در شرایطی مطرح شده که طی روزهای اخیر سقوط ارزش لیر و گرانی‌ها بارها خبرساز شده است.

روز جمعه گذشته هزاران نفر در ازمیر ترکیه در اعتراض به گرانی، تورم و سقوط ارزش پول ملی تظاهرات کردند. این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفته ارزش لیر ترکیه روز جمعه گذشته ۱۰.۹۱ لیر در برابر ۱ دلار رسیده بود.

ارزش قیمت لیر 

لیره برای اولین بار به دستور عبدالمجید یکم و در سال 1843 با نام لیره عثمانی زده شد. به سکه های عثمانی لیره زرد گفته می شد. واحد پول ترکیه صفرهای زیادی داشت که به صورت یک میلیون لیر و صد میلیون لیر خوانده می شد، اما در سال 2004 این شش صفر حذف شد و در سال 2005 یک صفر خود را از دست داد و از آن به بعد به آن لیره ترک جدید و یا YTL (Yeni Türk lirası) گفته شد. در تاریخ 2009 نیز واحد پول ترکیه دوباره تغییر کرد و این بار به TL تبدیل شد. در واقع یک میلیون لیر قدیم امروزه همان یک لیر می باشد و هنوز هم برخی زبانشان به بیان آن عادت نکرده است. برروی اسکناس های لیره تاکنون تصویر دیگری جز آتاتورک و عصمت اینونو نقش بسته است. عصمت اینونو رئیس جمهور ترکیه در بین سال های 1938 تا 195 بوده است. 

اسکناس های لیره به صورت 5، 10، 20، 50، 100 و 200 لیره چاپ می شود. همچنین سکه ها در قالب 1، 5، 10، 25 و 50 قروش و یک لیری می باشد. 

تورم ترکیه

روی دیوار دفتر ساواس ماهسرچی عکس سیاه و سفیدی از پدر و پدربزرگش دیده می‌شود که از لاستیک‌ های بازیافتی تراکتور، زیره کفش تولید می کردند. این اتاق در طبقه بالای کارخانه او در حومه غازیانتپ شهری با جمعیت ۲ میلیون نفری در جنوب شرقی ترکیه، در نزدیکی مرز سوریه قرار دارد.

ماهسرچی مانند اجدادش در زمینه بازیافت فعالیت دارد. شرکت خانوادگی آنها ام تی ام پلاستیک، کیسه های زباله، دستکش های یکبار مصرف و گلوله هایی برای استفاده در محصولات قالب تولید می کند. این تجارتی است که به سرعت رشد کرده است و اکنون ۲۰ برابر بیش از سال ۲۰۰۴ فضای کارخانه را اشغال کرده و از سال ۲۰۱۶ هم شروع به انجام صادرات کرد.

او می‌گوید که تنگناهای عرضه در چین «یک فرصت بزرگ برای ما» است. سایر شرکت های صنعتی در غازیانتپ از این روند سود می‌برند. ماهسرچی می گوید که این شهر در سال گذشته موفق به ثبت رکورد صادراتی شد.

به گزارش اکونومیست، ناظران بیرونی ممکن است داستان‌های کسب و کارهای پررونق ترکیه را غیرقابل باور بدانند.

از سال ۲۰۱۸، این کشور از یک بحران ارزی به بحران دیگری رسید. سرمایه‌گذاران خارجی اوراق قرضه و سهام ترکیه را کنار گذاشته‌اند.

ارزش لیر به شدت سقوط کرده و همانطور که در نمودار زیر مشخص است، تورم به نزدیکی ۸۰ درصد رسیده است.

با این حال اقتصاد به هر شکل مسیر خود را ادامه داده است. در بخش‌های جذاب استانبول، در ۱۱۰۰ کیلومتری غرب غازیانتپ از مسیر جاده، همه نشانه‌های یک کلان شهر پررونق با بازاری در حال ظهور به تصویر کشیده شده است: انبوه مسافران، مغازه‌های پر از جنس و ترافیکی که از انبوه خودروها و مردم شکل گرفته است.

انعطاف پذیری اقتصاد واقعی چیزی شبیه به یک پازل است. این یکی از معدود اقتصادهای بزرگی بود که در سال ۲۰۲۰ به طور کلی رشد کرد. تولید ناخالص داخلی در سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافت. ارقام اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد که تولید صنعتی در سال منتهی به ماه می ۹.۱ درصد افزایش یافته؛ رقمی که حتی تاجران با تجربه را هم غافلگیر کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز