محمدعلی سجادی:

با نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگی سینمای مستقل نابود می‌شود

۱۳۹۹/۰۲/۲۶ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۰۸۶۵
با نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگی سینمای مستقل نابود می‌شود
محمدعلی سجادی با اشاره به اینکه نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگی هیچ ارتباطی با واقعیات سینمای ایران ندارد تأکید کرد که با این نظام‌نامه سینمای مستقل نابود می‌شود.

محمدعلی سجادی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: در پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی سینما تناقضی دیده می‌شود که مورد انتقاد اهالی سینما قرار گرفته است. طبیعتاً در شرایط حاضر تمرکز اصلی سینماگران بر مسائل اقتصادی، شرایط تولید و توزیع است که سعی دارند سیاستی مدون شود که شرایط تولید راحت‌تر شود اما متأسفانه این پیش‌نویس هیچ انطباقی با واقعیت و وضعیت امروز سینمای ایران ندارد.

سجادی تصریح کرد: نمی‌شود بدون اینکه هیچ شباهتی به سینمای دنیا داشته باشیم از دیگر کشورها الگوبرداری کنیم. بخش اعظمی از تولیدات ما توسط افرادی ساخته می‌شود که خود تهیه‌کننده و کارگردان هستند اما طبق نظام‌نامه جدید تنها برخی موسسه‌ها و تشکیلات می‌توانند فیلم بسازند.

او افزود: وضعیت سینمای ما در حوزه تولید امروز بسیار آشفته و بی برنامه است و شرایط مصائب زیادی در حوزه تولید و توزیع وجود دارد. دوستان سعی دارند این مشکل را حل کرده و قوانینی تدوین کنند اما متأسفانه قوانین جدید هیچ انطباقی با وضعیت امروز سینما ما ندارد. در نظام‌نامه جدید هیچ فکری برای سینماگران مستقل نشده و درباره همه چیز صحبت شده جز واقعیت‌های سینمای ما، در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که از این قانون و نظام‌نامه اتفاقی جدید برای سینمای ایران رخ دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» حذف پروانه ساخت را در سینمای ایران غیرممکن دانست و گفت: پروانه ساخت با این قانون که تنها موسسات امکان فیلمسازی داشته باشند کار بیهوده‌ای است چون افراد مستقل که امکان راه‌اندازی موسسه ندارند کنار گذاشته می‌شوند و کم‌کم شاهد نابودی سینمای مستقل خواهیم بود. حذف پروانه ساخت در کشور ما امکانپذیر نیست و اینکه ما بخواهیم این اتفاق رخ دهد به نظر می‌رسد که با واقعیت‌های کشورمان آشنایی نداریم. حذف پروانه ساخت به خودی خود اتفاقی خوب اما غیرممکن است و واقعاً رویایی است که هیچ‌گاه در کشور ما به واقعیت نمی‌رسد.

این کارگردان در پایان تأکید کرد: با نظام‌نامه جدید تنها افرادی که ذوب در خواسته‌های قدرت هستند می‌توانند شرایط فیلمسازی داشته باشند و این باعث می‌شود که پولشویی و رانت که امروز سینمای ما را نابود کرده بیشتر از قبل در سینما رسوخ کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز