یادداشت هفته؛

مهران مدیری دست به کار تغییرات شود !

۱۳۹۹/۰۲/۲۵ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۱۵۲۲
مهران مدیری دست به کار تغییرات شود !
یادداشت مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

امروز در برهوت تولیدات موفق تلویزیونی و افول ستاره‌های سیما به دلایل مختلف از جمله رفتن آنها، کنار گذاشته شدنشان، قهر کردن شان، کم کار شدن شان و... مهران مدیری کماکان با برنامه «دورهمی» می‌درخشد و هنوز آمار و ارقام نشان از این دارد که برنامه او  جزء پرمخاطب‌ترین اتفاقات تلویزیون محسوب می‌شود چراکه شخصیت مدیری این پتانسیل را دارد که جذابیتش را  حالا حالاها حفظ کند و در جایگاه مناسبی باقی بماند. 

اینکه مهران مدیری از کدام مسیر به امروز رسیده، قطعا در استحکام جایگاه فعلی‌اش موثر است و نمی‌توان نادیده گرفت که او مسیرهای رسیدن به صندلی «دورهمی» را با پله‌هایی به مراتب پایین‌تر طی کرده است و جدا از فعالیت‌های تئاتری، بازیگری در سینما و تلویزیون، ساخت آثار مختلف طنز برای رسانه ملی و شناخت درست و صحیح از سلیقه مخاطب ایرانی به اندازه کافی در حوزه‌های مختلف حرفه‌ای‌اش مطالعه دارد و نمی‌توان نادیده گرفت که برای رسیدن به مهران مدیری امروز او کم تلاش نکرده ، کم ندیده ، کم مطالعه نکرده ، کم تجربه نکرده  و بی تردید امروز او سرمایه‌ای مهم برای تلویزیون محسوب می‌شود که حاصلش برنامه‌ای است به ظاهر خلوت و سبک که در حقیقت محصول یک عمر تجربه حرفه‌ای و هنری در دنیای سینما، تئاتر و تلویزیون محسوب می‌شود.

بخواهیم یا نخواهیم او امروز که یک هنرمند چند وجهی محسوب می‌شود و در حوزه نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، خوانندگی، مجری‌گری و حتی این روزها دست به قلم شده است تا در دنیای ادبیات نیز شعر و شاعری را در کنار طرفدارانش تجربه کند،  از این رو نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد تا از سکویی که ایستاده است به هیچ وجه افول نکند. 

اینکه مهران مدیری در برنامه «دورهمی» کماکان گرم و جذاب است و براساس نوع مهمان‌ها و توانمندی مهمان در نشستند در برنامه و پاسخگویی به سوالات برنامه چقدر متبحر است، یک بعد از ماجراست و اینکه آیا این برنامه و ساختار فعلی‌اش چقدر مهران مدیری را ارضا می‌کند و چقدر روح و روان او از حضور در این برنامه تلویزیونی در مقام کارگردان و مجری لذت می‌برد وجه دیگر ماجرایی است  که نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد.

شاید ساختار تکراری، تک بعدی و تخت برنامه که در بیشتر لحظات با سوالاتی شبیه به هم در برنامه‌های مختلف تکرار می‌شود مخاطب مدیری را که بیش از مخاطب بودن، طرفدار او محسوب می‌شود آزرده خاطر کند و این ذهنیت را حتی به مخاطب عام  متبادر سازد که «دورهمی» برای مدیری تکراری و علی سویه شده است و نه تنها برنامه به سمت یک روزمرگی مضر پیش رفته است که انگیزه‌های لازم برای خود مهران مدیری نیز در ایجاد یک هیجان، تغییر ساختار و متفاوت نمایی  در برنامه وجود ندارد. 

«دورهمی» برند  سیماست و امروز باید مراقبت شود. مهران مدیری سرمایه‌ای مهم‌تر از آن برند است که مرقبت از آن هم بر عهده خودش و هم بر عهده تلویزیون است.

بدیهی است که اگر از ابعاد مادی این برنامه فاکتور بگیریم امروز «دورهمی» چیزی به مدیری اضافه نمی‌کند و او در حال خرج شدن برای برنامه است. "دورهمی" می‌تواند در اوج بماند و تغییراتی به لحاظ سبک و سیاق کار و کنش‌ها و واکنش های مهمان و مجری و تغییر حال و هوای برنامه در برخورد با مهمانان و... ایجاد کند تا ضمن جریان سازی همچون گذشته از تکراری شدن و کند شدن و بی روح شدن نجات پیدا کرده و سر حال بماند. 

دورهمی یک برنامه صرف نیست یک ماجرای نو است با اهداف چند منظوره که می تواند کاربرد هایی بیش از این داشته باشد به شرط آنکه مدیری بخواهد.

چرا که؛مدیری تمام نمی شود به شرط اینکه برنامه برای او تمام نشود!

هنوز ابعاد جذاب  و دست نخورده مدیری در او باکره و دست نخورده است.

مدیری راهکار چالش را بلد است اما احترام وحیا از او چهره ایی نو در این برنامه ساخته است!

 ضمن اینکه مدیری نباید مقابل هر مهمانی بنشیند...

حتما مهران مدیری با تغییراتی که در پشت صحنه برنامه‌اش اخیرا رخ داده است به اوج گرفتن برنامه‌اش  هم فکر می‌کند و خوب می‌داند که حالا که ناخدای "دورهمی" اوست توقعات هم در حد و اندازه‌های نام  مدیری بالا رفته است.

او پیر بشو نیست چون بلد است به روز باشد یا به روز دیده شود!

 

نظر شما