مدیر تماشاخانه سرو مطرح کرد؛

قضاوت کردن در این شرایط غلط است/ هر تصمیمی باید به نفع خانواده تئاتر باشد

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۱۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۱۷۹۹
قضاوت کردن در این شرایط غلط است/ هر تصمیمی باید به نفع خانواده تئاتر باشد
امیرحسین شفیعی، کارگردان تئاتر مدیر تماشاخانه سرو معتقد است هر اتفاق تازه و تصمیمی درمورد نحوه نمایش‌ها باید در نهایت به نفع تئاتر باشد و کسانی که ظرفیت هنری و تئاتری دارد باید در این شرایط فعالیت کند و برای نیاز فرهنگی مخاطبان قدمی بردارد.

در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ درمورد شرایط بحرانی‌ای که بر جامعه و فضای فرهنگی سایه افکنده گفت: «کرونا شرایطی بحرانی را برای فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر به وجود آورده است. آن‌هم در شرایطی که جایگاه مردم در هنرهای نمایش بسیار مهم است و بدون مخاطب اساسا هنرهای نمایشی شکل نمی‌گیرند و همانطور که می‌بینیم نتیجه این بحران تعطیلی تمام نمایش‌ها، سالن‌های تئاتر و حتی سالن‌های سینما است.»

او با اشاره به پیشرفت فضای مجازی و امکان استفاده از آن برای پیشبرد اهدافی که این‌روزها امکان انجام‌شان وجود ندارد هم گفت: «از طرف دیگر فضای دیجیتال و پیشرفت چشم‌گیر آن در سال‌های اخیر موجب شکل‌گیری بخش‌های جدیدش شده است که نمونه‌اش نمایش آنلاین است که هم در مورد آثار سینمایی و هم درمورد نمایش‌های تئاتر کاربرد دارد و از طریق سایت‌ها پلت‌فرم‌ها این امکان فراهم شده است. به همین دلیل فضای مجازی می‌تواند راهی باشد برای برطرف کردن نیازهای هنرمندان این عرصه چرا که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر روحی نیازمند به کار کردن و اجرای آثارشان هستند.»

شفیعی معتقد است: «هنرمند هم مانند هر آدم دیگری احتیاج به ایجاد درآمد دارد و یکی از راه‌‌هایی که این نیاز را تا حدودی برطرف می‌کند فضای مجازی و نمایش‌های آنلاین است و از طرفی موجب می‌شود مردم هم به نیازهای فرهنگی خود برسند و از تولیدهای هنری بهره‌‌مند شوند. درست است که تئاتر با مخاطب تعریف می‌شود اما نمی‌شود در چنین شرایطی دست از تولید کشید و اتفاقا باید فعالیت داشت.»

او با اشاره به چند نمایش که به صورت آنلاین برای مخاطبان در دسترس قرار گرفته‌اند، گفت: «فکر می‌کنم قضاوت کردن در این شرایط کار غلطی است و نباید به کسانی مواقف فعالیت در این فضا هستند ایراد گرفت چون وضعیت خوبی برای انتقاد نیست. همان‌طور که می‌بینیم بعضی از افراد تئاتری چون آرین رضایی نمایش «خانم آنلاین» را با بازی نسیم ادبی و «آقای شادی» را با حضور افشین هاشمی دارد و در واقع مشغول به کار است.»

مدیر تماشاخانه سرو در آخر به جشنواره ‌هایی که این روزها توسط نهادهای دولتی و با فرخوان‌های متعدد برگزار می‌شود هم گفت: «موضوع دیگر که این روزها بیش از گذشته شاهدش هستیم، جشنواره‌های مجازی است که نهادهای مختلف به هر بهانه‌ای برگزار می‌کنند و باید دید نفع آن در چیست؟ اگر جشنواره‌های مجازی که متولی آن نهادهای دولتی هستند، نفع اقتصادی برای خانواده تئاتر نداشته باشند و کمکی به ادامه مسیر تولید آثار هنری نکنند، کاری فرمایشی‌ست و در راستای پر کردن برنامه و فقط اجرای دستورالعمل‌هایی است که کمکی به تئاتر نمی‌کند. امیدوارم این جشنواره‌های مجازی با تخصیص کمک‌هزینه تولید آثار و هموار کردن شرایط هنرمندان بتوانند قدم مثبتی بردارند.»

نظر شما