گزارش با موضوع بازگشایی سینماها؛

بازگشایی سینماها در عید فطر یا ادامه تعطیلی؟!

۱۳۹۹/۰۳/۰۲ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۴۹۷۸
بازگشایی سینماها در عید فطر یا ادامه تعطیلی؟!
با توجه به اینکه نزدیک به سه ماه از تعطیلی سینماها می‌گذرد خسارات بسیاری به سینماهای کشور وارد شده که شاید ادامه این روند منجر به بروز فجایعی جبران‌ناپذیر شود و به همین دلیل اهالی سینما به دنبال بازگشایی سالن‌های سینما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند تا شاید با حفظ مسائل بهداشتی بتوان جلوی خسارت بیشتر از تعطیلی سینماها را گرفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سازمان سینمایی در طرحی پیشنهاد بازگشایی سینماها در عید فطر را مطرح کرده است که این پیشنهاد موافقان و مخالفان بسیاری داشته است. به همین بهانه در گفت‌وگو با چند تهیه‌کننده سینما بازگشایی سینماها در عید فطر را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

موسوی: وزارت بهداشت برای بازگشایی سینماها تصمیم می‌گیرد/ بازگشایی در عید فطر تنها در حد یک پیشنهاد است

سیدغلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تنها در صورتی شاهد بازگشایی سینماها خواهیم بود که ستاد مبارزه با ویروس کرونا در وزارت بهداشت مجوز این کار را صادر کند، در واقع وزارت بهداشت است که درباره بازگشایی سینما و دیگر مراکزی که تعطیل شده‌اند تصمیم می‌گیرد.

موسوی خاطرنشان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینما و آقای طباطبایی‌نژاد آئین‌نامه‌ای 15 ماده‌ای تنظیم کرده‌اند که سینماها باید چه شرایطی را در صورت بازگشایی رعایت کنند. نظافت سالن‌ها، کم شدن ساعت سانس‌ها و استفاده از 40 درصد ظرفیت سالن‌ها نکاتی هستند که در این آئین‌نامه ذکر شده و در صورت تائید وزارت بهداشت باید رعایت شوند اما هنوز هیچ خبری قطعی درباره بازگشایی سینماها وجود ندارد و همه چیز در حد یک پیشنهاد است.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: سازمان سینمایی با نوشتن دستورالعمل 15 ماده‌ای برای سینماداران اعلام آمادگی کرده تا سینماداران با بازگشایی سینماها غافلگیر نشوند و آمادگی داشته باشند. در حال حاضر بازگشایی در عید فطر فقط پیشنهادی و در واقع فرضی است اما در صورت بازگشایی رعایت نکات ایمنی در دستور کار است و طبیعتاً تا سفید شدن وضعیت به طور کامل نمی‌توان پذیرفت که برای همه صندلی سالن‌ها بلیت فروخته شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «من مادر هستم» تأکید کرد: اگر آمادگی لازم وجود داشته باشد و مردم بدانند سازمان سینمایی بر اساس پروتکل‌های بهداشتی اقدام به بازگشایی سینماها کرده اطمینان لازم حاصل شده و به سینما می‌روند. مهم‌ترین مسأله در این مورد بدست آوردن اطمینان مردم است و اگر این اطمینان حاصل شود قطعاً شاهد استقبال از فیلم‌ها خواهیم بود.

موسوی در پایان با استقبال از طرح «سینما ماشین» گفت: راه‌اندازی سینما ماشین پس از سال‌ها اقدام بسیار خوبی است که می‌تواند برای پر کردن اوقات فراغت مردم و استقبال از فیلم‌های سینمایی در نظر گرفته شود. با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیاز به استفاده از بلندگوها نیست و مردم داخل ماشین از موج FM می‌توانند صدای فیلم را بشنوند و نیازی به باز بودن در یا شیشه‌های ماشین نیست و مخاطبان در این شرایط در فضایی ایمن و بسته قرار می‌گیرند که هیچ خطر آنها را تهدید نمی‌کند. امیدوارم این طرح در دیگر شهرهای کشور نیز اجرایی شود و همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند. به هر حال مردم حق دارند که تفریحاتی داشته باشند و سینما رفتن یک تفریح مهم در زندگی قشری از مردم است که با این ایده‌ها می‌توان به نیاز آن‌ها در این شرایط ویژه پاسخ داد.

چگینی: برای بازگشایی سینماها از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم/ تلویزیون به صدور مجوز نمایش تیزر فیلم‌ها سرعت ببخشد!

محسن چگینی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: برای بازگشایی سینماها باید به تجربه دیگر کشورها توجه داشته باشیم. در چین طرحی که ما برای بازگشایی سینماها با 40 درصد از ظرفیت سالن‌ها در نظر داریم با ٢٥ درصد ظرفیت اجرا شد و نتیجه آن عدم استقبال مردم از سینما بود

چگینی خاطرنشان کرد: در آمریکا  که سینما یک صنعت پولساز  است ایده‌ها و طرح‌هاى مختلف در حال بررسى  است  و حتى صحبت شروع نمایش  با فیلم‌هاى متوسط و ضعیف که انتظار فروش بالاى ندارند مطرح است، ما هم باید چنین طرح‌هایی را مدنظر قرار دهیم و با استفاده از تجربیات دیگر کشورها فیلم‌هایی را اکران کنیم که مخاطبان خاصی دارند  و سازمان سینمایی درصدى از صندلی‌ها را گارانتى کند تا صاحبان این فیلم‌ها رغبت به اکران  فیلم‌هایشان داشته باشند تا آهسته آهسته به شرایط نرمال برگردیم.

او درباره کمک دولت به فیلم‌هایی که در این شرایط اکران می‌شوند گفت: آسیبی که کرونا به اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم زده ابعاد گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و اهالی سینما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. صاحبان آثار سینمایی و سینمادارها  با تعطیلی سینماها بسیار متضرر شده‌اند و از طرفی تعطیلی پروژه‌های تولیدى سینمایی تمام سینماگران را خانه‌نشین کرده و همه را در یک وضعیت بد معیشتی قرار داده است. به نظر من ابعاد این آسیب به قدری گسترده است که جبران آن خیلى سخت و زمانبر است ولى امیدوارم. خانه سینما با کمک دولت آن بخش  از اهالى سینما که در شرایط مالى ضعیف‌تری هستند را دریابد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف: ارتش سری» در ادامه با اشاره به طرح نمایش فیلم‌ها به صورت آنلاین، گفت: اکران آنلاین اتفاق خوبی در سینمای ایران است اما برای نتیجه‌بخش بودن و اجرای درست آن بهتر است تمامی ارگان‌ها با هم به یک تعامل رسیده و با درک وضعیت فعلی شرایط را برای اکران فیلم‌ها به صورت آنلاین تسهیل کنند. در حال حاضر فیلم سینمایی «طلا» که هفته اول اکرانش را پشت سر گذاشته هنوز تیزری در تلویزیون ندارد و طبق اطلاعاتی که دارم هنوز تأیید پخش تیزر این فیلم سینمایی در تلویزیون مراحل اداری خود را طی می‌کند و کد تیزرش صادر نشده است.

او افزود: باید تمهیدی اندیشیده شود و این مراحل اداری که واقعاً به فیلم‌های اکران شده به صورت آنلاین آسیب می‌زند حذف شوند. کار چندان سختی نیست که بخواهیم شرایط را درک کنیم و به صدور مجوزهایی مثل مجوز پخش تیزر فیلم‌ها سرعت ببخشیم. همین همکاری‌ها می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشد اما متأسفانه شاهد همکاری لازم نیستیم. اگر پیش‌تر یک فیلم که به صورت عادی در سالن‌های سینما اکران می‌شد پس از یک هفته طی کردن مراحل اداری تیزرش در تلویزیون پخش می‌شد به فیلم آسیب چندانی وارد نمی‌شد اما در بحث اکران آنلاین هفته اول مهم‌ترین روزهای اکران فیلم است و بهتر است تلویزیون این مسأله را درک کند و مراحل زمانبر اداری را یا حذف کند یا به طی شدن این مراحل سرعت ببخشد.

چگینی در پایان اظهار داشت: به طور کل اکران آنلاین یک ایده امیدبخش برای سینمای ایران است و می‌توان به این طرح نگاهی جدی‌ترى داشت./2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز