خسرو دهقان، منتقد سینما:

با یک گل بهار نمی‌شود/ اگر شوخی کنید فردا علیه‌تان راه‌پیمایی می‌کنند

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۱۰:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۵۰۵۰
با یک گل بهار نمی‌شود/ اگر شوخی کنید فردا علیه‌تان راه‌پیمایی می‌کنند
خسرو دهقان منتقد سینما معتقد است تکراری شدن کمدی‌های سینما و تلویزیون دلیلی فرهنگی دارد و باید از مردم در هر صنف و موقعیتی پرسید چرا تحمل شوخی را ندارند و مدام بهشان بر می‌خورد؟

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ خسرو دهقان یکی از منتقدان باتجربه سینمای ایران که سابقه داوری در جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما را در چند دوره مختلف دارد، در این گفت‌وگو ابتدا به چرایی تکرار در آثار کمدی سینما و تلویزیون اشاره کرد و گفت: «طبق فرمولی قدیمی ما دو شیوه کمدی و تراژدی را برای حرف زدن در آثار نمایشی داریم. دلیل تکرار در کمدی اما برمی‌گردد به سانسور؛ وقتی وارد فضای کمدی می‌شوید، مسئله سانسور به وجود می‌آید که لزوما منظور سانسور سیاسی نیست. فیلمساز جرات ندارد با فراش‌‌ها شوخی کند چون فردا اعتراض همه بلند می‌شود. همین مسئله در مورد پزشکان نیز صدق می‌کند و کافی‌ست کنایه‌ای یا شوخی‌ای با آنها داشته باشید و باقی ماجرا...»

دهقان در ادامه همین گفت: «باید تحمل و نقدپذیری وجود داشته باشد تا بستری فراهم شود که بتوان به حیطه‌های مختلف ورود کرد و با حفظ کرامت انسانی و حرمت انسان‌ها، با آدم‌های مختلف از صنف‌ها و قومیت‌‌های مختلف شوخی کرد. در حالی که امروز اگر در یک اثر کمدی با کسی شوخی کنید، فردا علیه‌تان راه‌پیمایی می‌کند و شهر را بهم می‌ریزند. این موضوع مختص به صنف خاص و قوم خاصی هم نیست و موضوعی فرهنگی است که تمام مردم کشورمان را شامل می‌شود.»

او افزود: «همین موضوع دست فیلمساز را می‌بندد و موجب میل کمدی به سمت کارهای سخیف و بی‌سر و ته می‌شود. نکته اصلی در همین شیوه برخورد اجتماع با کمدی و شوخی‌هاست که مستقیما به سیاست و وضعیت سانسور رسمی ارتباطی ندارد و دلیلش سطح تحمل و نقدپذیری پایین جامعه است.»

خسرو دهقان درباره بازگشت کمدین‌های موفق یکی‌دو دهه گذشته مانند سیامک انصای و جواد رضویان که خبر ساخت سریال جدیدشان برای تلویزیون به تازگی منتشر شده است، گفت: «البته با یک گل بهار نمی‌شود اما این اتفاق خوبی است درهای تلویزیون به روی هنرمندان باز شود و آدم‌های مختلف بتوانند در این فضا فعالیت کنند.»

او در آخر گفت: «اهمیت ورود افراد شناخته شده و محبوب در این است که فارغ از کیفیت آثارشان و کارنامه‌ کاری‌شان، میان مردم که بینندگان اصلی تلویزیون هستند محبوبیت دارند و مردم معمولی و نه منتقدان و بینندگان خاص از تماشای‌شان لذت می‌برند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز