جمع‌بندی سریال‌های رمضان ۹۹ با شهرام خرازی‌ها؛

یحیی در «سرباز» یک آمپول‌زن هم نبود!/ «زیرخاکی» تلویزیون را نجات داد/ بازیگران «بچه‌ مهندس» از سری اول خوب نبودند/ خیراندیش و صامتی سریال‌ها را قابل تحمل کردند

۱۳۹۹/۰۳/۰۴ - ۱۰:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۵۵۱۱
یحیی در «سرباز» یک آمپول‌زن هم نبود!/ «زیرخاکی» تلویزیون را نجات داد/ بازیگران «بچه‌ مهندس» از سری اول خوب نبودند/ خیراندیش و صامتی سریال‌ها را قابل تحمل کردند
شهرام خرازی‌ها، کارشناس ارشد مدیریت رسانه و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، معتقد است مجموعه «زیرخاکی» توانست تلویزیون را در ماه رمضان نجات بدهد و اگر این سریال به کنداکتور شبکه یک اضافه نمی‌شد، شاهد شکست تلویزیون بودیم.

خرازی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ابتدا در مورد بازخورد سه سریال «زیر خاکی»، «بچه مهندس 3» و «سرباز» گفت: «سریال «زیر خاکی» پربیننده‌ترین و «سرباز» شکست‌خورده‌ترین سریال تلویزیون در رمضان امسال بودند. در مورد «سرباز» اما فکر می‌کنم این مجموعه نه فقط در رمضان امسال که در یک دهه گذشته هم ضعیف‌ترین بود. البته اگر می‌گویم «زیر خاکی» موفق بوده در نسبت با کارهای رمضان امسال است. این سریال فضای متفاوتی را با خودش آورد و کارگردان دوربین را به سال‌های آخر دهه 50 و اویل دهه 60 برد که برای خیلی از ایرانی‌ها از نظر مناسبات اجتماعی و سیاسی خاطره‌انگیز و برای جوان‌ترها دوران کنجکاوی‌برانگیزی است و سریال توانست تا حدودی پاسخ‌گو باشد.»

او در ادامه گفت: «نکته‌ای که در سریال «زیرخاکی» جلب توجه می‌کرد فضای داستان بود چون قصه تازگی نداشت و الگوی تحول یک بزهکار هم جدید نیست و در ادبیات و سینما نمونه‌‌های زیادی دارد مثل ژان والژان در «بینوایانِ» ویکتور هوگو... اینجا ما با فریبرز باغ‌بیشه طرف هستیم که به مرور از یک دزد زیرخاکی به آدم دیگری بدل می‌شود. اتفاقی که در سریال رخ داد سیر درست وقایع در راستای تغییر شخصیت بود که کار سختی است اما جلیل سامان (کارگردان سریال) از طریق تعریف وقایع و چیدن اتفاق‌ها موفق به تحقق هدفش و باوراندن تغییر شخصیت به مخاطبش شد.»

خرازی‌ها درمورد سریال شبکه دو هم گفت: «سریال «بچه مهندس 3» پر از حفره و خلا دراماتیک است و به لحاظ فنی ایرادهای زیادی دارد و با توجه به این که دو سری از این مجموعه پیش‌تر ساخته شده چنین چیزی عجیب است و سری سوم بر خلاف انتظار پختگی لازم را ندارد؛ طوری که انگار سری اول یک مجموعه است و پیش از این دو سری از آن ساخته نشده است. «بچه مهندس 3» یک‌دست نیست و انگار چند سریال مختلف، با نام‌های مختلف و موضوع‌های متفاوت میکس شده‌اند و به یک ترکیب شلخته رسیده‌ایم. ضعف در کارگردانی، طراحی میزانسن و شخصیت‌پردازی توسط کارگردان و فیلمنامه‌نویس وجود دارد طوری که انگار این دو لابه‌لای کاراکترهای زیاد قصه‌شان گم شده‌اند.»

این منتقد که «سرباز» را ضعیف‌ترین سریال از مجموعه‌‌های رمضانی امسال تلویزیون می‌داند در این باره گفت: «سریال «سرباز» خیلی آشفته است. اصلا سریال نیست و یک مجموعه راش است. بیننده با حجم انبوهی از نماهای گرفته شده روبه‌رو است که نمی‌داند چطور مرتب‌شان کند. این سریال برای اولین بار اهمیت تدوین را به مدیران سازمان گوشزد کرد و نشان داد تدوینگر چه نقش کلیدی و مهمی در موفقیت یک سریال دارد. در این سریال ما با نماهایی طرف هستیم که ارتباطی با نمای قبلی و بعدی خود ندارند. از طرفی ایده نریشن که انگار فیلمساز با همین ایده اولیه سریالش را ساخته و شاید قرار بوده سنتی‌شکنی در روایت باشد، شکست خورده است. بازیگران خوب و نام‌آشنایی در سریال حضور دارند اما برخلاف انتظار و به دلیل ضعف کارگردانی انرژی آنها تلف شده است و کارگردانی غلط موجب هرز رفتن آنها شده است. هادی مقدم‌دوست در این سریال نتواسته خطاهای متن را با کارگردانی صحیح و خلاقیت بپوشاند و پس از آن تدوین‌گر هم موفق نشده ضعف‌های کارگردان و نویسنده را پنهان کند. بازیگران با استعدادی مثل نیما شعبان‌نژاد که در بداهه‌گویی خیلی خوب است، درگیر اشتباهات مکرر کارگردانی شده و نقشش باورپذیر نیست. این اتفاق برای آرش مجیدی هم افتاده و شخصیت یحیی حتی یک آمپول‌زن هم نیست چه رسد به اینکه بیننده به عنوان یک پزشک قبولش کند.»

 شهرام خرازی‌ها درمورد بازی‌‌های خوب در میان سریال‌های رمضان امسال گفت: «بزرگ‌ترین امتیاز بازیگری در میان سریال‌های امسال حضور گوهر خیراندیش و ژاله صامتی است. این دو نفر دور از انتظار بودند و بازی‌‌های خوب و بی‌نقصی ارائه دادند. حضور این دو در نقش یک زن مسن و یک زن جوان سنتی که سرشار از نکات بود و قابل بحث است. خیراندیش و صامتی سریال‌های رمضان امسال را قابل تحمل کردند. در سریال «سرباز» بازیگران خوبی حضور داشتند که متاسفانه هرز رفتند. در مورد بازیگران سریال «بچه مهندس 3» هم فکر می‌کنم عوامل جلوی دوربین در این سریال از سری اول مجموعه خوب نبودند و هنوز هم خوب نیستند. انگار سریال بدون برنامه‌ریزی و هدایت پیش می‌رود.»/2

نظر شما
پرونده ویژه