یادداشت هفته؛

سریال هایی که خط قرمز را لمس می کنند!

۱۳۹۹/۰۳/۱۵ - ۰۷:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۵۴۴
سریال هایی که خط قرمز را لمس می کنند!
مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛

تقریبا هر کارگردان تأثیرگذاری که در سال‌های اخیر، سریال پرمخاطب و جذابی برای تلویزیون ساخته است، این روزها یا در حال ساخت سریالی برای شبکه نمایش خانگی است، یا در حال نگارش فیلمنامه‌ای برای شبکه نمایش خانگی  یا در حال مذاکره برای ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی  و این نشان از آن دارد که کم کم شبکه نمایش  خانگی که این روزها 3 تا 4 روز در  هفته پخش سریال جدید دارد، می تواند تمام هفته را در بر بگیرد و  شاید به زودی شاهد این باشیم که برخی از روزهای هفته حتی دو سریال از شبکه نمایش خانگی منتشر شود.

اگر بر این اعتقاد باشیم که در حوزه سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی یک فرصت محسوب می‌شود پس می‌توان بر این باور بود که این رقابت بین این مدیوم ویژه می تواند در آینده به پیشرفت تلویزیون منجر گردد.

از سویی دیگر افت سریال سازی به لحاظ کیفی در تلویزیون و حجم بالای تولیدات در شبکه نمایش خانگی که با استقبال هم از سوی مخاطبان روبرو شده است که یک برد اقتصادی نیز با خود همراه دارد باعث شده   بسیاری از سرمایه گزاران علاقه مند باشند که در این حوزه جدا از وجه هنری برای خودشان نگاهی بیزینسی هم داشته باشند . 

این اتفاق جای چند سوال و نکته را باقی می‌گذارد که؛

1) چه دلایلی باعث شده است که سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی تا این حد رونق بگیرد؟

الف) شرایط اقتصادی و بیزنس

ب) چارچوب‌های دست و پا گیر تلویزیون در پرداختن به موضوعات مختلف

ج) کارگردانانی که امروز به دلایلی نمی‌توانند با تلویزیون کار  کنند.

د) ظرفیتی که شبکه نمایش خانگی نسبت به تلویزیون ایجاد کرده است.

2) کارگردانان با آرامش بیشتری در شبکه نمایش خانگی کار می‌کنند!

3) بازیگران چهره (سینمایی‌ها)برای کار در شبکه نمایش خانگی میل و رغبت بیشتری نسبت به تلویزیون دارند؟

4)نویسنده‌ها  با آرامش خاطر بیشتری در شبکه نمایش خانگی می‌نویسند؟

5) تلویزیون نمی تواند از پس دستمزد کارگردانان و بازیگران صاحب نام سینما و تلویزیون بر بیاید؟

جواب سوالات بالا می‌گوید:

نقص و ضعف در تولیدات تلویزیون نباید عامل علاقه مندی مخاطبان به آثار شبکه نمایش خانگی شود که این عامل  برای رسانه ملی بسیار خطرناک است و از طرفی رقابت این دو نیز می تواند عامل پیشرفت هر دو باشد. 

چه کسی مسئول یا موثر است:

مدیران نمایشی سیما

تفاوت انگیزشی سازندگان برای هر دو مدیوم

تفاوت کلاس کار در هر دو مدیوم البته این روزها 

رایگان بودن ارائه  سریال مخاطب در تلویزیون (آش کشک خاله) با ایم وصف که مجانی است دوست دارد ببیند و دوست ندارد نبیند! ( در حالی که واقعا رایگان نیست )

با تمام این اوصاف در شرایط فعلی تلویزیون بسیاری از چهره‌های صاحب نام خود را از دست داده است و عملا در این شرایط تولیدات نمایشی رسانه ملی خواه ناخواه با افت کیفی مواجه خواهد شد  و به رغم اینکه تلوزیون آنتن رایگان در اختیار مخاطبان سریال‌ها قرار می‌دهد باز هم تماشاگران علاقه مند هستند با پرداخت هزینه سریال‌های جذاب سینمای خانگی را تماشا کنند. اتفاقی که برای تلویزیون در حوزه نمایش به خصوص  یک آسیب محسوب می‌شود. شما از بین سریال های نمایش خانگی و تلویزیون کدام را انتخاب می کنید؟ دلیل این انتخاب چیست؟

البته فراموش نکنیم هنوز هم در تلویزیون آثار جذاب و پر سر وصدایی ساخته می شود که به قول برخی خیابان خلوت می کند اما هستند آثاری که مشخصا با ساخته شدن آنها فقط برخی مدتی مشغول کار بودند همین!

نظر شما
پرونده ویژه