دو نبش؛ مسابقه ای با هدف حمایت از تولید داخلی

۱۳۹۹/۰۳/۱۸ - ۰۹:۴۲:۰۱
کد خبر: ۱۰۱۱۸۲۰
دو نبش؛ مسابقه ای با هدف حمایت از تولید داخلی
این روزها رادیو تلویزیون برنامه‌های متعددی را برای مخاطبان خود تدارک می‌بینند و بازار رقابت برنامه‌ها و شبکه‌ها در جلب نظر مخاطبان داغ است تا جایی که گاه صرفا حضور چهره‌ها و سلبریتی‌ها به یک برگ برنده‌ تبدیل می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در چنین فضایی شبکه ایران‌کالا مسابقه‌ای با نام دونبش را روی آنتن دارد که اتفاقا در نزد مخاطبان با اقبال مواجه شده است. شبکه‌های مختلف با برنامه‌های خاص خود بین مخاطبان شناخته می‌شوند. برای مثال برنامه رادیو هفت شبکه آموزش و برنامه‌های خندوانه و دورهمی شبکه نسیم را بیشتر و بهتر برای مخاطبان معرفی کردند. اینکه آیا این اتفاق با برنامه دونبش می‌تواند برای ایران‌کالا نیز بیفتد، پرسشی است که باید در گذر زمان پاسخ آن را پیدا کرد.

محمد جلیلوند نویسنده و منتقد در یادداشتی در این باره نوشت:

«مسابقه های تلویزیونی، یکی از قدیمی ترین برنامه های قاب کوچک به حساب می آیند که همواره مخاطبان پروپاقرصی دارند. این امر از گذشته های دور تا به امروز متداول بوده و همواره برنامه سازان شبکه های تلویزیونی جهان روی این بخش حساب ویژه ای باز می کنند. مسابقات تلویزیونی که در رده برنامه های سرگرم کننده تلویزیون جای می گیرند، گاه شکل عمومی داشته و گاه در هیات تخصصی درمی آیند. برای مثال هم می توان به برنامه پربیننده «آمریکن گات تلنت» و نسخه ایرانی اش با عنوان «عصر جدید» اشاره کرد که میلیون ها تماشاگر دارد. سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در سال های پس از انقلاب همواره توجه ویژه ای به این قبیل برنامه ها داشته و حتی گروهی را با عنوان گروه سرگرمی و مسابقات تلویزیونی تشکیل داده است. از مسابقه های پربیننده دهه شصت می توان به «نام‌ها و نشانه‌ها» و «مسابقه هفته» با اجرای زنده یاد منوچهر نوذری اشاره کرد که این دومی میلیون ها بیننده را پای تلویزیون ها می نشانده و به خاطره جمعی یک نسل تبدیل شده است. در مسابقاتی از این دست، شرکت کنندگان با تکیه بر اطلاعات عمومی خود مرحله به مرحله بالا آمده و در عین حال معلومات عمومی بینندگان خود را هم محک می زنند. فرمول قدیمی و البته امتحان پس داده ای که هنوز شبکه های متعدد تلویزیونی ایران در طراحی مسابقات خود از آن سود می جویند. با ورود به دهه هفتاد و تاسیس شبکه های سه و پنج، مسابقات شکل تازه تری به خود گرفته و وجوه سرگرم کننده آن پررنگ تر شد. برای نمونه می توان به «مسابقه بزرگ» و «راز سیب» با اجرای فرهاد جم و مهسا مهجور اشاره کرد که هزینه هنگفتی هم صرف طراحی مراحل مختلف آن و نیز جوایز برندگانش شده بود. اما به مرور و با تولید برنامه های جذاب تر، از مخاطبان مسابقات تلویزیونی کاسته شده و این قبیل برنامه ها هم به فکر کاهش هزینه های تولید افتادند. به این ترتیب شکل تازه ای از مسابقات موسوم به مسابقات تلفنی پا گرفته و اتفاقا هم مورد استقبال عموم قرار گرفتند. «بهمن هاشمی» و «هومن حاجی‌عبدالهی»، پرطرفدارترین مجری های این مسابقات به حساب می آمدند که هیجان خوبی هم بر آن حاکم می کردند.

از نوروز امسال شبکه تلویزیونی ایران کالا که شبکه تخصصی اقتصادی تلویزیون کشورمان به حساب می آید، مسابقه ای تحت عنوان دو نبش را روی آنتن خود برده که هدف غایی اش حمایت از تولید ملی است. آن هم در سالی که سال جهش اقتصادی نام گذاری شده و با توجه به تحریم های بین المللی، اقتصاد ایران بیش از هر زمان باید روی تولیدات ملی سرمایه گذاری کند. تهیه کنندگان دو نبش نیز با توجه به این موضوع، مسابقه ای تلفنی را طراحی کرده و لوازم خانگی داخلی را به عنوان جایزه به برندگان خود اهدا کردند. فرم مسابقه البته تفاوت زیادی با نمونه های پیش از خود نداشته اما ریزه کاری هایی در آن قرار داده شده که به جذابیت هر چه بیشترش کمک شایانی کرده است. در وهله نخست باید به اجرای پرانرژی و گرم سید احمدرضا موسوی اشاره کرد که به خوبی فاصله میان خود و مخاطب را برمی دارد. برای مثال می توان به پخش ترانه تولدت مبارک از مجموعه کلاه قرمزی به بهانه تولد یکی از شرکت کننده ها اشاره کرد. همین طور شوخی های ظریف موسوی با عوامل پشت صحنه کار که بر صمیمیت آن می افزاید. تنوع سوالات که در ده شاخه تدارک دیده شده، یکی دیگر از نقاط قوت دو نبش است که دو گروه شرکت کننده در هر قسمت را به چالشی سخت فرا خوانده و معلومات عمومی شان را به بوته آزمایش می گذارد. تولید <<دو نبش>> به عنوان یک مسابقه تلویزیونی با هدف از حمایت از تولیدات داخلی در حوزه کالای خانگی، اتفاق فرخنده ای است که می تواند در آینده هم ادامه داشته و مخاطبان را علاوه بر سرگرمی به خرید محصولات یاد شده با هدف حمایت از محصولات وطنی ترغیب کند.»

نظر شما