جلال قزل‌ایاق:

ظلم بالسویه عین عدالت است!

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۰۷:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۶۷۰
ظلم بالسویه عین عدالت است!
تهیه‌کننده سینما که فیلم‌هایی چون «پر پرواز» را در کارنامه خود دارد و مدتی‌ است از سینما کناره‌گیری کرده، معتقد است باز شدن مجدد سینماها در شرایطی که شهرهایی در موقعیت سفید هستند و منطقه‌ای شرایطش قرمز است، خودش جای سوال دارد.

جلال قزل‌ایاق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، درمورد بحران کرونا و تاثیر آن روی سینما گفت: «قدیم‌ها می‌گفتند: ظلم با‌لسویه عین عدالت است. حالا کرونا همه را فلج کرده است. هرچند بعضی مشاغل نه‌تنها متضرر نشده‌اند که اتفاقا سود بیشتری هم در این شرایط می‌کنند و گاهی می‌شنویم طبق معمول عده‌ای با کم‌فروشی و گران‌فروشی از نیاز مردم کمال استفاده را می‌برند. درمورد سینما اما می‌دانیم که زیر نظر وزارت ارشاد هستیم و مدیران آن هر قدمی که می‌خواهند بردارند با توجه به اینکه این وزارت‌خانه هم تحت نظر دولت است، باید چشم به مقامات بالادستی خود داشته باشند. پس باید انتظار داشت که دولت به کمک سینماگران بیاید.»

قزل‌ایاق در ادامه و درمورد تاثیر دولت در شرایط کنونی گفت: «از قبل که پیش‌بینی شیوع کرونا نشده بود و این یک بلای یک‌باره بود و در این شرایط پای دولت در میان است باید دید به مشاغلی که به این شکل لطمه خورده‌اند، چه کمکی خواهد شد. البته من واقعا نمی‌دانم چطور باید این کار را انجام داد ولی قطعا باید مادی باشد تا بخشی از ضرر و زیان سینماگران را جبران کند.»

او معتقد است: «این‌که مبلغ این کمک چقدر باشد، به چه کسانی تعلق گیرد و زیر نظر چه کسانی تصمیم‌گیری‌ها صورت گیرد دیگر از مواردی‌ست که باید کارشناسان سینما و ارشاد و نماینده رییس‌جمهور بررسی کنند و نتیجه کارشناسی آن را ابلاغ کنند.»

این تهیه‌کننده گفت: «در حال حاضر تولید در سینما وجود ندارد و اگر پروژه‌ای شروع به کار کرده، همان نیمه‌کا‌ره‌هایی هستند که به علت شیوع کرونا تعطیل شده بودند. سینمایی وجود ندارد که تولیدی برایش انجام بشود. مهم‌ترین وجه کار ما مردم است و به دنبال کار فرهنگی آمده‌ایم تا برای مردم فیلم بسازیم. اگر در همین روزهای کرونایی کسی بهداشت رعایت نکرد نمی‌توان او را اجبار کرد و به من ربطی ندارد چون هرکسی ضامن خودش است اما در مورد فعالیت فرهنگی موضوع اینطور نیست.»  

جلال قزل‌ایاق درمورد بازگشایی مجدد سینماها در شرایطی که بحران کرونا در بعضی از مناطق ایران جدی‌تر و خطرناک و شهرهایی کم‌رنگ‌تر است هم گفت: «باز شدن مجدد سینماها در شرایطی که شهرهایی در موقعیت سفید هستند و منطقه‌ای شرایطش قرمز است، خودش جای سوال دارد. اگر تهران مجددا بدل به منطقه خطرناک قرمز از نظر تعداد مبتلایان به کرونا شود و سینماها باز نشده، دوباره تعطیل شوند، چه اتفاقی برای فیلم می‌افتد؟ یعنی فیلم در زابل که منطقه سفید است اکران می‌شود؟ بعید می‌دانم. باید دید چه اتفاق‌‌هایی رخ خواهد داد.»

او در آخر به شبکه نمایش خانگی، حضور سینماگران در این مدیوم و چرخه اقتصادی سینما گفت: «شبکه نمایش خانگی و تلویزیون بازدارنده سینما نیستند و فعالیت بچه‌های سینما در این دو مدیوم اخلالی در کار سینما ایجاد نمی‌کند و نهایتا سینماگران به کار مشغول هستند و تهیه‌کننده به بعضی از آرتیست‌ها دسترسی ندارد چون قرارداد بسته و سر کاری در این مدیوم است. فکر می‌کنم اگر سینما رونق داشته باشد این اتفاق رخ نخواهد داد اما به شرطی که عرضه و تقاضا وجود داشته باشد یعنی فیلم خوب ساخته شود، مردم به سالن‌ها بیایند، فیلم بفروشد و این چرخه به کارش ادامه بدهد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز