در شرایطی که درهای سینما از ابتدای تابستان روی مردم باز می‌شوند؛

آیا فیلم‌های روی پرده با برخورد سرد مخاطب مواجه خواهند شد؟/ شانس اول اکران به چه فیلمی می‌رسد؟

۱۳۹۹/۰۳/۳۰ - ۱۱:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۳۴۱
آیا فیلم‌های روی پرده با برخورد سرد مخاطب مواجه خواهند شد؟/ شانس اول اکران به چه فیلمی می‌رسد؟
گمانه‌زمانی‌ها درمورد زمان دقیق بازگشایی سالن‌های سینمایی و تالارهای برگزاری کنسرت بالاخره با دستور رئیس‌جمهور پایان یافت و از ابتدای تابستان این اماکن با رعایت استفاده از 50 درصد ظرفیت خود می‌توانند روال گذشته خود را از سر بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در همین مورد سراغ دو نفر از سینماداران رفته‌ایم و نظر آنها را پیرامون این اتفاق جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مدیر پردیس مگامال: بعید می‌دانم بتوان خانواده‌ها را از یکدیگر جدا کرد

محمد قنبری، مدیر پردیس سینمایی مگامال، معتقد است بهترین ترکیب برای اکران در فصل تابستان استفاده از دو فیلم کمدی و دو فیلم اجتماعی است که پتانسیل بالایی در جذب مخاطب داشته باشند؛ با این شرایط و با توجه به فروش 50 درصدی در سالن‌ها می‌توان تابستان خوبی را پشت سر گذاشت.  

محمد قنبری در گفت‌وگو با برنا درمورد چگونگی بازگشایی سالن‌‌های سینمایی گفت: «گویا امروز جلسه‌ای پیرامون چگونگی اکران فیلم‌ها، تعداد فیلم‌‌های که اکران می‌شوند و مواردی چون مدت‌زمان اکران برگزار شده است و قرار شده تمام این موارد در آیین‌نامه‌ای گنجانده شود تا تهیه‌کنندگان حاضر به اکران فیلم‌شان شوند و کمترین ضرر ممکن به فیلم و سرمایه‌شان وارد شود. هرچند پیش‌تر اعلام شده بود تهیه‌کنندگانی که از اکران انصراف بدهند 6 ماه محروم خواهند شد.»

قنبری معتقد است: «فکر می‌کنم بهترین ترکیب برای اکران در فصل تابستان استفاده از دو فیلم کمدی و دو فیلم اجتماعی است که پتانسیل بالایی در جذب مخاطب داشته باشند. با این شرایط و با توجه به فروش 50 درصدی در سالن‌ها می‌توان تابستان خوبی را پشت سر گذاشت.»

مدیر پردیس مگامال درمورد حق استفاده از ظرفیت 50 درصدی سینماها و تفکیک تماشاگران در سالن‌ها گفت: «موضوع جدا نشستن در سالن سینما با توجه به این‌که مردم دیگر مانند ماه‌های قبل از کرونا نمی‌رسند و از خانه بیرون می‌آیند و به راحتی با یکدیگر گردش می‌کنند، کمی عجیب به نظر می‌رسد و بعید می‌دانم بتوان خانواده‌ها را از یکدیگر جدا کرد. می‌توان میان خانواده‌ها و افراد کناردستی و یا آدم‌های دیگر ردیف‌ها فاصله‌گذاری کرد. البته باید اضافه کنم که فروش بلیت توسط سامانه سمفا انجام خواهد شد و سینماها دخالتی در آن نخواهند داشت اما همکاران ما در سینماها برای سلامتی خودشان و مردم بر موارد بهداشتی در سالن نظارت خواهند داشت.»

او درمورد اکران آنلاین آثار سینمایی در کنار اکران در سالن‌های سینمایی گفت: «از ابتدا هم به نظرم طرح اکران آنلاین برای فیلم‌های متوسط و ضعیف ایده‌آل است، اما فیلم‌هایی که پتانسیل فروش دارند، در اکران آنلاین شکست می‌خورند چون بلافاصله پس از اکران قاچاق می‌شوند و سر از ماهواره و اینترنت درمی‌آورند. اگر فیلم‌ها ابتدا به سالن‌های سینمایی بیایند و سپس در اکران آنلاین و شبکه نمایش خانگی عرضه شوند باز هم بهتر است. نمایش فیلم‌های پرطرفدار در اکران آنلاین اشتباه است و این فضا برای فیلم‌هایی‌ است که گیشه ندارند. برای مثال فیلمی را در پردیس نمایش دادیم که بعد از دو هفته در هر سئانس 3 بلیت هم نمی‌فروخت و از ابتدا هم این موضوع مشخص بود؛ در شرایطی که اگر همین فیلم در اکران آنلاین بود، دردسر پخش، سالن و هزینه‌‌هایی از این دست را نداشت.»

مدیر سینما فلسطین: فیلم‌های روی پرده با برخورد سرد مخاطب مواجه خواهند شد

سیدحسن سیدابراهیم، مدیر سینما فلسطین، معتقد است حضور مردم در مترو و اتوبوس از روی نیاز و اجبار است در حالی که سینما چنین ضرورتی برای آدم‌ها ندارد و ترس از کرونا همچنان با مردم است و مانع از حضورشان در سالن‌های سینمایی خواهد شد.

سیدحسن سیدابراهیم در گفت‌وگو با برنا درمورد چگونگی اکران فیلم‌ها در سینماها پس از بازگشایی گفت: «مدت زمان نمایش فیلم‌‌ها و ادامه اکران براساس میزان فروش موضوعی است که توسط سازمان سینمایی به سینماداران ابلاغ خواهد شد. قطعا نظر انجمن سینماداران در این میان تاثیرگذار خواهد بود و باید منتظر خروجی جلسه باشیم. تا پیش از این ادامه اکران فیلم‌‌‌ها به عنوان سرگروه،‌ها  براساس قانون فروش دو هفته ابتدا بود و در صورت حفظ کف فروش تا یک ماه هم ادامه پیدا می‌کرد و سینماداران هم استقبال می‌کردند.»

او در ادامه گفت: «باید منتظر ماند و دید چه شرایطی پیش می‌آید زیرا برخی از تهیه‌کنندگان میلی به نمایش فیلم‌شان ندارند و حتی اعلام کرده‌اند در این شرایط فیلم‌شان را اکران نخواهند کرد.»

مدیر سینما فلسطین درمورد استفاده از 50 درصد ظرفیت سالن‌های سینمایی هم گفت: «فروش بلیت بر اساس سامانه خواهد بود و به احتمال زیاد بلیت‌ها مجزا و صندلی‌ها با فاصله یکی در میان، در دسترس خریدار در سامانه قرار خواهد گرفت. البته باید امیدوار بود مردم و سینماداران هم این موضوع را رعایت کنند، هرچند رعایت این موضوع کار سختی به نظر می‌رسدو نمی‌توان میان کسانی که باهم به سینما می‌آیند فاصله انداخت.»

سیدابراهیم در مورد تاثیر نمایش آنلاین بر سالن‌های سینما هم گفت: «اکران آنلاین به سینماداران لطمه می‌زند و موجب افت فروش در سالن‌های سینمایی خواهد شد. هرچند از نظر بهداشتی کمک کرده و شرایط تماشای فیلم در خانه را به مردم داده اما از طرف دیگر به ضرر سالن‌های سینما و سینماداران است.»

او درمورد ظرفیت 50 درصدی سالن‌های سینمایی و قیمت بلیت‌ها هم گفت: «مشخص است که نمایش با 50 درصد ظرفیت ضرری برای سینمادار است و باید دید سازمان سینمایی با افزایش قیمت بلیت موافقت خواهد کرد؛ همانطور که این اتفاق برای حمل و نقل و تاکسی‌ها رخ داده است. از طرفی پیش‌تر اعلام شده بود که امسال افزایش قیمت نخواهیم داشت. از آنجایی که سینما و فرهنگ جزو نیازهای ضروری مردم به شمار نمی‌رود پس شاید قیمت بلیت تغییری نکند.»

سیدحسن سیدابراهیم در آخر گفت: «فکر نمی‌کنم در یکی‌دو هفته اول استقبالی از سینماها بشود و فیلم‌های روی پرده با برخورد سرد مخاطب مواجه خواهند شد؛ طوری که ظرفیت 50 درصد سالن‌‌ها هم پر نخواهد شد. اگر شما مردم را در مترو و اتوبوس می‌بینید، از روی نیاز و اجبار است در حالی که سینما چنین ضرورتی برای آدم‌ها ندارد و ترس از کرونا همچنان با مردم است و مانع از حضورشان در سالن‌های سینمایی خواهد شد.»

پی‌نوشت

تا سینماها مجددا آغاز به کار نکنند، نمی‌توان به طور قطع درمورد موفقیت و یا عدم این طرح گفت اما چیزی که مشخص است: اکران آنلاین نتواسته سرمایه ساخت فیلم‌ها را برگرداند و اکران با 50 ظرفیت سالن‌‌ها در شرایطی که برخی از تهیه‌کنندگان حاضر به نمایش فیلم‌شان در چنین شرایطی نیستند، طرحی‌ست که باید منتظر ماند و نتیجه‌اش را دید. در این شرایط شانس اکران ابتدا به کدام فیلم‌‌ها می‌رسد هم یکی از سوال‌‌‌هایی‌ است که در روزهای آینده واکنش‌ها زیادی را به دنبال خود خواهد داشت/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز