از تعطیلی تا بازگشایی سینماها؛

همه‌ ناراضی؛ سازمان سینمایی، سینمادار، فیلمساز و پخش‌کننده

۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۰۶:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۱۲۸
همه‌ ناراضی؛ سازمان سینمایی، سینمادار، فیلمساز و پخش‌کننده
پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره اعلام شد سالن‌‌های سینمایی می‌توانند با استفاده از نیمی از ظرفیت صندلی‌های خود، میزبان فیلم‌های روز سینما و تماشاگران باشند؛ اتفاقی که ابتدا قرار بود عید فطر رخ بدهد و سپس به نیمه خرداد تغییر تاریخ داد و در نهایت، ابتدای تابستان شاهدش خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، حواشی و گمانه‌زنی‌ها پیرامون چگونگی این اتفاق که تعطیلی چهارماهه سینماها را تمام و دوباره موجب بازگشایی درهای سالن‌های سینمایی روی مردم خواهد شد، همچنان ادامه دارد. صنوف مختلف سینمایی در این مورد همچنان به اتحاد آرا نرسیده‌اند و اخبار حاکی از این است که تهیه‌کنندگان از نمایش فیلم‌شان می‌ترسند و نگران شکست فیلم‌شان در گیشه هستند و میلی به نمایش تابستان به عنوان اولین‌های اکران را ندارند.

سینماداران و پخش‌کنندگان

از طرف دیگر سینماداران از ضرر و زیان ماه‌‌های اخیر در نبود کمک‌های دولتی- هرچند اعلام شد سینماداران به ازای هر پرده سینما مبلغ 10 میلیون تومان وام دریافت می‌کنند- شکایت دارند و راهکار سازمان فرهنگ و ارشاد و مبلغ پیشنهادی را یک شوخی تلخ می‌‌دانند. آنها برای بازگشایی سینماها بی‌صبر هستند و تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا بلیت‌فروشی توسط سامانه سمفا حذف شود و خودشان بتوانند چینش صندلی‌ها را عهده‌‌دار شوند.

ور دیگر این ماجرا پخش‌کننده‌ها قرار دارند که تعداد کم فیلم‌های سینمایی را- برای تیرماه تنها دو فیلم راهی پرده سینماها می‌شود- برای شروع به کار دوباره سینما ناکافی می‌دانند.

اکران آنلاین، حیات خلوت و فیلم‌های بودجه‌دولتی

در این میان فیلم‌هایی هم هستند که به صورت آنلاین اکران شده‌اند و مشخص نیست می‌توانند به پرده بیایند یا نه؛ از گوشه‌وکنار زمزمه نمایش «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا هم به گوش می‌رسد: فیلمی که با امکانات و تبلیغات گسترده در شبکه نمایش خانگی به صورت آنلاین و البته سینماماشین نمایش داده شد و به فروش قابل قبولی هم نرسید. در مورد اکران آنلاین هم عده زیادی معتقدند فیلم‌های ضعیف و یا بدون چهره می‌توانند در آن موفق باشند و جای فیلم‌های گران و پربازیگر نیست اما موضوع دیگری که در اکران آنلاین اهمیت دارد حذف نقش پخش‌کنندگان و سینمادارانی است که سال‌‌هاست با عنوان مافیای اکران ازشان یاد می‌شود و قدرت نمایش و یا خاک خوردن هر فیلمی را دارند، چرا که خودشان تهیه‌کننده، پخش‌کننده و سینمادار هستند! اکران آنلاین امکان ویژه‌ دیگری هم دارد که بهمن فرمان‌آرا شب گذشته در گفت‌وگو با بخش فارسی‌زبان بی‌بی‌سی کمی درموردش حرف زد: امکان نمایش برای فیلم‌هایی که با وجود پروانه نمایش شرایط اکران را به دست نمی‌آورند و در ساز و کار مجوزهای دولتی برای اکران گیر می‌کنند و سرنوشت نامعلومی پیدا می‌کنند و در بهترین حالت سال‌ها بعد اکرانی محدود خواهند گرفت و یا به شبکه نمایش خانگی می‌آیند. فیلم‌هایی از این دست در سال‌‌های اخیر زیاد بوده‌‌اند و با جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان فهرست بلندبالای آنها را از نظر گذراند. به نظر می‌رسد اکران آنلاین می‌تواند حیات‌خلوتی شود برای نمایش فیلم‌هایی که خودشان و یا سازندگان‌شان از نظر سازمان سینمایی حاشیه‌آفرین هستند. اتفاقی که پیش‌تر درمورد هنر و تجربه رخ داده بود و قرار بود محلی شود برای نمایش فیلم‌های توقیفی و پر سر و صدا و البته جدی تا در کنار آثار کوچکی که برای هنر و تجربه ساخته می‌شوند، روی پرده‌های انگشت‌شمار بروند.      

وعده و تهدید سازمان سینمایی و دلسردی تهیه‌کنندگان  

در نهایت محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، که این روزها جلسه‌های زیادی برای نتیجه‌گیری نهایی و تصمیم واحد در این مورد میان نمایندگان صنوف مربوط برپا کرده، تهیه‌کنندگانی که از اکران انصراف بدهند را تهدید به محرومیت 6 ماهه از پرده سینماها کرده است. این محرومیت پس از موضع‌ گرفتن محمدحسین ‌فرح‌بخش یکی از تهیه‌کنندگان بخش خصوصی مطرح شد و بازخوردهای زیادی هم داشت.

سینمادیلی ادعا کرده است سازندگان «خوب بد جلف؛ ارتش سری» و «شنای پروانه» به عنوان اولین گزینه‌‌های اکران تابستان تمایلی به نمایش فیلم‌شان ندارند و حاضر به دریافت وام‌‌های 200 میلیونی و 300 میلیون تومانی نشده‌‌اند‌ و احتمال دارد دو فیلم «زن‌ها فرشته‌‌اند 2» و «لاله» جای‌گزین آنها در اکران شوند. اتفاقی که هنوز تایید و یا رد نشده است و باید منتظر ماند، در روزهای باقی مانده چه تصمیمی برای‌شان گرفته می‌شود.

پی‌نوشت:

در نهایت، بسیاری معتقدند فیلم‌هایی که اولین شانس اکران پس از بازگشایی سینماها را به دست آورند، خوش‌شانس هستند و می‌توانند فروش بالایی داشته باشند اما سازندگان آثار سینمایی چنین نظری ندارند و نمی‌خواهند اولین باشند. شاید نمایش یک فیلم دولتی که سود و زیانش تاثیری چندانی در آینده سازندگانش ندارد به عنوان آزمون و خطا اتفاق بدی نباشد که البته هنوز صحبتی در این مورد نشده و باز هم باید تا ابتدای تابستان منتظر ماند...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز