توحیدپرست:

فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی با واقعیت جامعه خیلی فرق دارد/ اکثر مدیران فرهنگی و هنری کشور اساسا درکی از هنر سینما و سریال‌سازی ندارند

۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ۱۱:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۰۲۷
فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی با واقعیت جامعه خیلی فرق دارد/ اکثر مدیران فرهنگی و هنری کشور اساسا درکی از هنر سینما و سریال‌سازی ندارند
کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون گفت: اکثر مدیران فرهنگی و هنری کشور اساسا درکی از هنرسینما و سریال سازی ندارند؛ حرفم به این معنا نیست که هنرمند نیستند اتفاقا به نظرم آقایان به شدت هنرمند هستند ولی مدیران فرهنگی ما به لحاظ فکری دریک چارچوب خشک گیر افتادند و در حال در جا زدن هستند.

داوود توحیدپرست در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا اظهار داشت: یک موضوعی وجود دارد؛ در جامعه ما سیگاری‌ها بد من نیستند در وزارت ارشاد سیگار کشیدن شخصیت‌های فیلم‌ها و سریال‌ها محل بحث خیلی جدی است. 

وی گفت: نمایش سیگار کشیدن خانم‌ها کلا ممنوع است اگر هم بخواهیم چنین چیزی را نمایش بدهیم قطعا ممیزی کارگردان را ملزم می‌کند که این سکانس را بیرون بکشد. فرهنگ سازی قطعا باید از سوی نویسنده ها و کارگردان ها مورد توجه قرار بگیرد. ولی متناسب با واقعیت های جامعه این اتفاق می افتد. پدر من خدا بیامرز سیگار می‌کشید. کارگر بود و نمی‌توانیم بگوئیم یک کارگر بد من است چون سیگار می‌کشد.

وی افزود: ببینید قرآن در ارتباط با هر موضوعی حرف می زند حتی درباره قوم لوط هم صحبت کرده. قرآن می‌گوید تفکر برانگیزی و عبرت آموزی باید بشود برای همین هم هست که از خیانت زن شوهردار تا نحوه زندگی قوم لوط به صورت داستانی در قرآن که کلام خداست تعریف شده است.

توحیدپرست ادامه داد: بهترین قصه قرآن درباره خیانت یک زن شوهردار به همسرش است. خدا ابایی ندارد از بیان این موضوع خیانت منتهی باید آنهایی که نویسنده و کارگردان هستند به این نکنه توجه کنند که ته این ماجرا آیا ترویج خیانت است؟ یا اینکه فرض بگیریم ترویج اعتیاد است؟ 

توحیدپرست اظهار داشت: به عنوان یک کارگردان به شدت دغدغه آسیب‌های اجتماعی را دارم کلا کارگردان‌ها علاقه دارند هر موضوع اجتماعی و آسیبی که مطرح می‌کنند منجر به این بشود که زشتی و پلیدی در جامعه خودمان از بین برود حالا از بین رفتن یک سنگ بزرگ است مسلم است که در چنین جامعه گسترده‌ای زشتی و پلیدی هیچ وقت از بین نمی‌رود اما دست کم نمایش درست همه ابعاد یک آسیب که مثل یک لکه سیاه در جامعه نمایان است باعث ایجاد حساسیت درباره آن آسیب می‌شود ایجاد حساسیت همان طرح مسأله است حالا که موضوع را شکافتیم طرح مسأله شده قطعا درباره حل شدنش هم اتفاق‌های خوب می‌افتد. اگر خاطرتان باشد قبلاً جلوی در سازمان صدا و سیما نوشته بودند که صدا و سیما یک دانشگاه است چرا حضرت امام به این موضوع اشاره کرده بودند؟ چون صدا و سیما جریان ساز است رسالتش فرهنگ سازی است چیزی که از طریق برنامه های تلویزیون به نمایش در می‌آید قطعا برای طیف گسترده‌ای از افراد جامعه قابل باور است و مورد قبول واقع می‌شود.

کارگردان فیلم معصوم با اشاره به اینکه نویسنده‌ها از سوی نهادهای سفارش دهنده و سازنده برنامه‌های تلویزیونی و سازنده سریال‌ها به شدت تحت فشار هستند افزود: هر چقدر باور پذیرتر بنویسم و جلوی دوربین ببریم اعتماد مردم را بیشتر جلب می کنیم.

نویسنده فیلم «نامزد آمریکایی من» ادامه داد: جای تأسف دارد ولی از همین تریبون اعلام می‌کنم من اکثر مدیران فرهنگی و هنری کشور اساسا درکی از هنرسینما و سریال سازی  ندارند؛ حرفم به این معنا نیست که هنرمند نیستند اتفاقا به نظرم آقایان به شدت هنرمند هستند ولی مدیران فرهنگی ما به لحاظ فکری دریک چارچوب خشک گیر افتادند و در حال در جا زدن هستند. در پویا و زنده بودن هنر و فرهنگ هیچ شکی نیست بر همین اساس باید قوانین وضع شده در حوزه ساخت سریال و مینی سریال و تئاتر و فیلم سینمایی کاملا به روز باشد. ولی من در مقام یک نویسنده و کارگردان و تهیه کنند می‌گویم که واقعا قوانین موجود در اداره ارشاد دست و پا گیر و فرساینده است.

وی گفت: مدیران فرهنگی کشور باید از به روزترین افراد جامعه باشند و اتفاقا مطالبه‌گر. اما همه  سفارشی کار شدند یک کلیشه‌های وجود دارد که من نویسنده می‌دانم اگر در چارچوب همان‌ها بنویسم هر چند پرت و پلا و تماشاگر گریز ولی مدیر تائید می‌کند، می‌پسند، امضا می‌کند و با بودجه موافقت می‌شود. خب این ماجرای درستی نیست.

توحیدپرست درباره پرداختن به موضوعات اجتماعی در کارهای سینمایی  و تلویزیونی‌اش افزود: بله در فیلم «نامزد آمریکایی من» طرح مسائل اجتماعی مورد تاکیدم بود و به موضوع مهمی مثل قرائت نادرست برخی از مردم از احکام دینی داشتم که این قرائت نادرست چقدر می‌تواند در جامعه تبعات منفی داشته باشد و خواهر شخصیت اصلی فیلم قربانی این مسئله می‌شود و در ادامه دختر هم با این نوع افراد دچار مشکل می‌شود. افرادی که به لحاظ ذهنی دچار عقب ماندگی هستند و نمی‌توانند تشخیص بدهند نیازهای مردم جامعه ما با نیازهای مردم جامعه در گذشته تفاوت‌های زیادی کرده است.

این نویسنده سریال و فیلمنامه  تصریح کرد: راهکارم این است که رسانه و هنرمند باید دست در دست هم بدهند که در سطح فرهنگی مشکلات رو رفع و رجوع کنند همین که در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی درباره مشکلات حرف زده بشود جامعه هم وارد عمل می‌شود. به خدا مشکل جامعه ما تار موی خانم‌ها و ناخن کاشته شده نیست. الان مشکل همین ویروس کرونا و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بالا و پایین رفتن آمار مبتلایان و فوت شده‌ها یک موضوع کاملا فرهنگی است باید درباره اش فیلم و سریال و تئاتر ساخته بشود تا همه یاد بگیرند بابا یک ویروس کوچک مدل زندگی اشرف مخلوقات را تغییر داده است همه باید برای بقا برای زنده ماندن به این تغییرات تن بدهیم نه اینکه برایمان عادی باشد. در این چند ماهی که کشور درگیر این ویروس است واقاصا. دنیا زمین خورده کدام کار هنری انجام شده؟ همه تلویزیون پر از میزگرد و بحث‌های کارشناسی است که اتفاقا خیلی هم کسل کننده است. یک فیلم یک سریال درباره کرونا تهیه و پخش بشود تاثیرش از هزار تا اخطاریه بیشتر است.

توحیدپرست گفت: کسانی که دغدغه مسائل فرهنگی را دارند چه فیلمنامه نویس، چه کارگردان، چه خبرنگار، چه بازیگر باید درباره موضوعات اجتماعی جامعه حرف بزنند، باید ایجاد حساسیت کنند، باید مطالبه‌گری را از خودمان آغاز کنیم.

کارگردان فیلم «شیرین قناری بود» گفت: «شیرین قناری بود» از ابتدا هم مجوز نمایش داشت ولی ۹ سال در توقیف ماند. هدف من ساخت فیلم انسانی بود گرچه بعد این همه مدت هنوز متوجه نشده‌ام چرا اینقدر دیر باید دیده بشود.

فیلم «شیرین قناری بود» از جمله تازه‌‌های طرح اکران آنلاین است که به تازگی در پلتفرم‌های پخش مجازی توزیع شده است. این فیلم محصول سال ۱۳۹۰ و به کارگردانی داوود توحیدپرست، روایتی از علاقه‌مندی دختران ایرانی به ورزش فوتبال است که طی سال‌های اخیر راهی به اکران عمومی نیافته بود.

توحیدپرست افزود: «شیرین قناری بود» از ابتدا هم مجوز نمایش داشت ولی مدیران قبلی بنیاد فارابی مانع از اکرانش می‌شدند و به نوعی ۹ سال توقیف ماند. هدف من ساخت فیلم انسانی بود گرچه هنوز متوجه نشده‌ام که چرا اینقدر دیر باید دیده بشود.

وی افزود: این فیلم ۵ روز است بدون اطلاع‌رسانی منتشر شده و بازدید خوبی داشته است. «شیرین قناری بود» را البته چندسال قبل و بعد از اعتراض من به عدم نمایش آن توسط فارابی، از طرف آنها خریداری شد. بعد از این همه سال بالاخره امکان نمایش پیدا کرد و از این بابت از مسئولین محترم فارابی و ارشاد تشکر می‌کنم.

این کارگردان همچنین گفت: الان هم برای من بار مالی ندارد اما از نظر حیثیتی بالاخره فیلمی متعلق به من است که امیدوارم خانواده‌ها را جذب کند.

لازم به یادآوری است؛ مضمون «شیرین قناری بود» به مساله ورود زنان به ورزشگاه‌‌های فوتبال نیز می‌پردازد که احتمالا همین نکته از دلایل تعویق اکران آن بوده است.

وی درباره خلاصه فیلم گفت: شیرین که طرفدار تیم استقلال است به دلیل علاقه شدید به فوتبال از دبیرستان اخراج می‌شود و همزمان مورد توجه شاهرخ، که خواننده و پرسپولیسی است، قرار می‌گیرد اما شیرین از پرسپولیسی‌ها نفرت دارد!  شیرین و دوستش برای تماشای بازی استقلال و پرسپولیس، با لباس پسرانه به ورزشگاه می‌روند و ....

سعیده رودبارکی، نگین معتضدی، شهراد وثوقی، مجید حاجی‌زاده، فریبا شاهسون، حمید شریف‌زاده، نازنین پیرکاری، سحر افتاده، هلیا امامی، الهه فشاری، پریسا محبی، نوشین غریبی، مریم مرزبان، علی حمودی، جاسم کرار و امید علومی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز