سیدعباس صالحی در مجلس شورای اسلامی؛

شفافیت، توجه به استان‌ها و هوشمندسازی؛‌ رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۱۰:۲۵:۱۱
کد خبر: ۱۰۱۵۱۷۴
شفافیت، توجه به استان‌ها و هوشمندسازی؛‌ رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارائه گزارش فعالیت‌های وزارت‌خانه متبوعش در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ سیدعباس صالحی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌پردازد. او در آغاز جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و شهدا سخنانش را آغاز کرد و در ادامه به نمایندگان مجلس، رییس و هیات رییسه تبریک گفت.

صالحی گزارش فعالیت‌های وزارت فرهنگ را با نهاد کتابخانه‌ها شروع کرد. او در این باره گفت: «در بخش فرهنگ نهاد کتابخانه‌های عمومی فعالیت‌های متنوعی داشته است. در سه سال گذشته ۳۶۵ کتابخانه ساخته شده است. کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی تبدیل شده است. صدها مسابقه کتابخوانی برگزار شد. کتابخوانی رضوی یک میلیون شرکت‌کننده داشت.

او با بیان اینکه نهاد کتابخانه ها با بیش از ۷۴۰۰ پرسنل در سال ۹۹ باید بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کند، اظهار کرد: «بودجه کمکی دولت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و اعتبار به دست آمده از نیم درصد شهرداری ها نیز کمتر از ۲۰۰ میلیارد است، بنابراین مجموع این اعتبارات برای پرداخت حقوق پرسنل نهاد کتابخانه‌ها کافی نیست.»

وزیر فرهنگ با بیان اینکه سازمان اوقاف و حج و زیارت، معاون قرآن و عترت و کانون های فرهنگی و هنری مساجد در حوزه دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال فعالیت هستند، ادامه داد: «۵۵ جشنواره ملی و بین المللی قرآنی و ۶۰۰ جشنواره استانی و ۲۴۰۰ موسسه قرآنی و دبیرخانه ستاد ترویج قرآنی در کشور فعالیت می کنند که در صورت حمایت بیشتر می توان این فعالیت ها را گسترش داد. ۲۵ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد با بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار عضو ثابت در حال فعالیت است که اسامی این افراد در پرتال مساجد وجود دارد. اساسنامه کانون فرهنگی و هنری مساجد شورای انقلاب فرهنگی تصویب و به قرارگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شد.»

ایجاد شبکه‌های خلاق و گسترش فضای دسترسی در مناطق محروم

وزیر فرهنگ ادامه داد: «در معاونت هنری و سازمان سینمایی هم از لحاظ تعداد رویدادها و هم از لحاظ فعالیت‌ها رشد خوبی داشتیم. ایجاد شبکه‌های خلاق در استان‌ها یکی از اقدامات مهم در این حوزه است که به واسطه آن هر شهری می تواند در یک یا چند رشته هنری همچون خوشنویسی، گرافیک و انیمیشن جایگاه خودش را پیدا کند.

در حوزه سینمایی ما تحولات گوناگونی هم از لحاظ زیرساخت و هم از لحاظ اقتصاد سینما و هم ار لحاظ حضورهای بین‌المللی داشتیم. در مناطق محروم با نگاه کمک به گسترش فضای دسترسی به محصولات هنری فعالیت‌های خوبی انجام شده است.»

او درباره فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه رسانه گفت: «با بهبود وضعیت رسانه و مطبوعات در سال‌های اخیر شاهد فعالیت‌های مطلوب این حوزه به عنوان مکمل امنیت و سلامت بودیم. ۴ کارگروه در معاونت مطبوعات به شکل منظم تشکیل جلسه می دادند. فعالیت‌های اصحاب رسانه در زمان شیوع کرونا به همکاری با کادر درمانی از جمله اقدامات مثبت رسانه‌ها در سال اخیر بود.»

صالحی گفت: «این وزارتخانه از اولین وزارتخانه‌هایی بود که برنامه خودش را در حوزه فضای مجازی به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کرد. از طرفی این وزارتخانه ۷۲ اقدام موثر در حوزه زیرساختی و محتوایی داشت.  حمایت از استارت‌آپ های حوزه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از اقدامات دیگر این وزارتخانه بود.»

وزیر فرهنگ دولت دوازدهم ادامه داد: «در حوزه بین‌المللی نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ۷۰ الی ۸۰ رایزنی، ثبت قرارداد داشت، همچنین ۳۷ برنامه معادله فرهنگی با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به منظور بهبود روابط بین کشورها تدوین شد. از طرفی در سال گذشته بیش از ۸۰ گفتگوی دینی با مجموعه‌های مختلف برگزار کردیم. همچنین در حوزه پژوهش‌های انجام شده در پژوهشگاه فرهنگ و هنر نیز اتفاقات بسیار خوبی را شاهد بودیم.»

رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صالحی در بخش پایانی سخنانش درباره رویکردهای وزارت فرهنگ گفت: «رویکرد توجه به استان ها از اولویت های این وزارتخانه بود چرا که ایران تنها تهران نیست. برهمین اساس در سال ۹۸، ۲۴۰ هزار فعالیت در شهرستان ها شاهد بودیم. همچنین در توافقی با ۱۸ استاندار ۱۲۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه برای بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و فعالیت‌های مختلف در حوزه فرهنگ و ارشاد تا پایان دولت تنظیم شد.

رویکرد دوم ما شفافیت است. بودجه‌ریزی عملیاتی در وزارت فرهنگ در سال‌های اخیر اجرا شده است. همچنین در رابطه با قراردادها، هزینه‌های رویدادها و کمک‌ها شفافیت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رویکرد سوم ما در فضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هوشمندسازی است. در این راستا ۱۳۰ مجوز و شبه مجوز در این وزارتخانه به ۳۶ مجوز تقلیل پیدا کرده و به سامانه تبدیل شد. انشاالله تا پایان شهریور ۳۶ خدمت خودمان را در فضای دولت الکترونیک انجام خواهیم داد.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز