انتظار سینماگران از مجلس یازدهم؛

به جای حمایت از تولید، سالن‌سازی مورد حمایت قرار گیرد/ بخشی از مشکلات سینما با قانونگذاری حل می‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۵۷۶
به جای حمایت از تولید، سالن‌سازی مورد حمایت قرار گیرد/ بخشی از مشکلات سینما با قانونگذاری حل می‌شود
سینمای ایران طی سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده و مسائلی چون نبود امنیت شغلی سینماگران، ورود پول‌های کثیف، بالا بودن هزینه تولید، نبود قانون کپی‌رایت در ایران و... همواره مانعی بزرگ برای شکل‌گیری وضعیتی بهتر در سینمای ایران بوده که قطعاً جلوی پیشرفت سینمای ما را هم همواره گرفته و کار کردن در این عرصه را سخت‌تر کرده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ با آغاز به کار مجلس یازدهم به ریاست محمدباقر قالیباف سینماگران ایران به عنوان قشری از جامعه قطعاً انتظاراتی از نمایندگان مردم دارند و قطعاً این انتظارات با انتخاب سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، به عنوان مشاور فرهنگی محمدباقر قالیباف می‌تواند جدی‌تر دنبال شود.

سیدمحمود رضوی که تهیه‌کنندگی سریال‌های «نفس گرم»، «پادری» و «پرده‌نشین» و فیلم‌های سینمایی «درباره الی»، «دهلیز»، «معراجی‌ها»، «سیانور»، «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» را بر عهده داشته به عنوان یک سینماگر که سال‌هاست در این حوزه مشغول به کار است قطعاً شناختی کامل نسبت به مطالبات و مشکلات سینماگران دارد که امید رسیدگی به معضلات با نگاهی ویژه به سینما بیشتر است.

قطعاً مجلس شورای اسلامی با قانونگذاری در زمینه‌های مختلف می‌تواند برای رسیدن به نتایج بهتر در جهت بهبود وضعیت سینما و سینماگران تعیین‌کننده باشد و سینماگران نیز باید در جهت آشنایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشکلات موجود در سینما را مطرح کنند. به همین بهانه در گفت‌وگو با دو سینماگر انتظار سینماگران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

به جای حمایت از تولید، سالن‌سازی مورد حمایت قرار گیرد

حسن توکل‌نیا، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا اظهار داشت: سینما در کشور ما مظلوم است و کسانی که با صداقت کار می‌کنند مظلوم‌تر هستند. طی 10 سال اخیر افرادی بی‌ربط به سینما با رانت وارد این عرصه شدند که می‌توان گفت سینما را به ورطه نابودی کشاندند و دولت هم به دلایل مختلف دیگر توان مقابله با این رانت‌ها را ندارد چراکه افراد رانت‌خوار و پولشو جلو آمده و قدرت گرفته‌اند و البته به نوعی کار دولت را هم سبک‌تر کرده‌اند.

توکل‌نیا تصریح کرد: زمانی توسط دولت فیلم‌هایی ساخته می‌شد که فقط سازندگان و دوستان‌شان این فیلم‌ها را می‌دیدند و معلوم نبود بودجه ساخت این آثار چرا اینقدر راحت از بین می‌رفت. طی چند سال اخیر تهیه‌کننده‌هایی وارد سینما شده‌اند که معلوم نیست پول‌شان از کجا آمده و با چه پشتوانه مالی بزرگی می‌توانند با هزینه‌های بالا فیلم بسازند و با دستمزدهایی که پرداخت می‌کنند به قدری هزینه تولید را بالا برده‌اند که بخش خصوصی دیگر توان فیلمسازی ندارد. به نظرم امروز این جریان به قدری قدرت گرفته که مجلس و وزارت ارشاد کارشان برای سامان دادن وضعیت بسیار سخت و تقریباً غیرممکن است.

او افزود: به نظر من مجلس شورای اسلامی باید از بخش خصوصی در حوزه فرهنگ حمایت کند و حذف مالیات برای اهالی فرهنگ و هنر اگر به شکل درستی اجرا شود می‌تواند یکی از این حمایت‌ها باشد. متأسفانه حذف مالیات در حوزه فرهنگ و هنر به درستی اجرا نشده و می‌بینیم با اعمال بخش‌های قانونی ریز و درشت تهیه‌کننده‌ها در بخش‌های خصوصی مجبور به پرداخت مالیات هستند اما همان افرادی که با رانت و پولشویی وارد این عرصه شدند به دلیل شناخت راه‌های قانونی فیلم‌هایی با بودجه‌های سنگین می‌سازند و از مالیات نیز معاف هستند.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: به نظرم اگر مجلس شورای اسلامی و دولت در حمایت از سینما به رواج سالن‌سازی توجه داشته باشند بیشترین حمایت را از سینما کرده‌اند. ما چهره‌های فرهنگی خود را طی سال‌های اخیر از دست داده‌ایم و کسی جای آن‌ها نیامده و با ساخت فیلم‌های سفارشی و حمایت‌های بی‌فایده در حوزه تولید نمی‌توان به نتیجه رسید. حمایت اصلی از سینما امروز در سالن‌سازی است و باید ساز و کاری طراحی شود که امکان سالن‌سازی در شهرهای مختلف فراهم شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کاغذ بی‌خط» تأکید کرد: متأسفانه در حال حاضر اگر یک نفر در بخش خصوصی برای ساخت سالن اقدام کند به نتیجه‌ای نمی‌رسد. زمین‌های فرهنگی توسط شهرداری فقط به برخی افراد خاص معرفی می‌شود و این افراد نیز به راحتی این زمین‌ها را بدست آورده و می‌بینیم این اتفاق تنها برای افرادی درون خود سیستم رخ می‌دهد و آن‌ها می‌توانند سینما بسازند و زمین‌های فرهنگی به آنها معرفی می‌شود. از آنجا که محمدباقر قالیباف تجربه مدیریت شهرداری تهران را نیز دارد به این موضوع آشنا است و مجلس شورای اسلامی می‌تواند با قانونگذاری در این زمینه مدیریت زمین‌های فرهنگی در هر شهر را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسپارد و در واقع این نهاد دولتی با حمایت از افرادی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند مدیریتی داشته باشد و زمین‌های فرهنگی را به این افراد بسپارد.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: اگر مجلس به این موضوع ورود کند و زمین‌ها را از دست شهرداری بیرون کشیده و به وزارت ارشاد بسپارد، این وزارتخانه با اعلام حمایت از افراد مایل به ساخت سینما می‌تواند یک ساماندهی دقیق در این مسأله داشته باشد. متأسفانه امروز متولی دقیقی وجود ندارد و رسیدگی ما برای سالن‌سازی که به نظر من مهم‌ترین کار در حمایت از سینما است هیچگاه به نتیجه نمی‌رسد. در صورتی که این اتفاق رخ دهد در چهار سال آینده تعداد سینماهای ما دوچندان شده و در نتیجه رونقی چشم‌گیر در حوزه تولید شاهد خواهیم بود.

او افزود: امیدوارم سید محمود رضوی که خود از اهالی سینما است، در سمت مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی به بحث رانت‌خواری و پولشویی در سینما و حمایت از سالن‌سازی توجه ویژه داشته باشد و مطالبات اصلی هنرمندان سینما نیز از اولویت‌های مجلس باشد. حوزه هنری طی سال‌های اخیر تمرکز خود را بر سالن‌سازی و تعمیر سالن‌های سینمایش قرار داده و قطعاً این روند اگر در وزارت ارشاد هم دنبال شود اتفاق بسیار خوشایندی برای سینمای ما رخ می‌دهد. حمایت از سینما امروز بیش از تولید به سالن‌سازی مربوط می‌شود.

بخشی از مشکلات سینما با قانونگذاری حل می‌شود/ از همه اقشار سینما حمایت شود

جلیل شعبانی، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: بیشتر شدن تعداد سینماهای کشور و فرهنگ‌سازی در جهت قرار گرفتن سینما و فیلم دیدن در سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی به نظر من درخواست عموم سینماگران از دولت و مجلس شورای اسلامی است.

شعبانی تأکید کرد: بیشتر شدن مخاطبان سینما مستلزم این است که سالن‌های سینما را افزایش دهیم و با فرهنگ‌سازی می‌توان به پر کردن سالن‌ها امیدوار بود. از طرفی می‌توان ساز و کار و قانونی تعیین کرد که صداوسیما به همکاری با سینما و وزارت ارشاد بیاید و در برنامه‌های خود که مباحث جامعه‌شناسی، بهداشتی، روانشناسی و ... پرداخته می‌شود سینما نیز گنجانده شده و به نوعی فیلم دیدن و سینما رفتن ترویج داده شود.

او افزود: قطعاً بخشی از مشکلات سینماگران با قانونگذاری حل می‌شود. مجلس شورای اسلامی که نماینده‌هایش از دل مردم با رأی مردم بیرون آمده‌‌اند باید به مطالبات سینماگران که خود بخشی از جامعه هستند نیز رسیدگی شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قسم» تصریح کرد: متأسفانه سینمای ایران با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و نمی‌توان انتظار داشت که همه مشکلات با قانونگذاری حل شود اما این می‌تواند یکی از قدم‌های مهم در راستای رسیدن به نتیجه مطلوب در حل مشکلات باشد. همه شاهد هستیم که طی سال‌های اخیر در حوزه ساخت و اکران فیلم‌هایی وجود دارند که تنها توسط قشر خاصی از سینماگران ساخته می‌شود و قشر دیگر تقریباً بیکار یا کم‌کار شده است. می‌توان با قانونگذاری و نظارت دقیق این مشکل را حل کرد تا شرایطی فراهم شود که از همه فیلم‌های حمایت‌های لازم صورت گیرد. در این صورت با توجه به فیلمسازی اقشار مختلف می‌توان انتظار داشت که سینمای ایران برای همه سلایق فیلم دارد و در نتیجه تعداد مخاطبان نیز افزایش یابد.

شعبانی افزود: سینمای ما به سمت یک شکل شدن می‌رود و می‌بینیم که همه فیلم‌ها یک موضوع را برای یک طبقه خاصی از جامعه دنبال می‌کنند. باید برای ایجاد تنوع در آثار سینمایی از جوانان حمایت‌های ویژه‌ای شود، متأسفانه در سینمای ما تحقیق و پژوهش از بین رفته و با حمایت از جوانان با انگیزه و جدی گرفتن مبحث آموزش می‌توان مشکلات اینچنینی را نیز حل کرد و سینما را از یکنواختی نجات داد. قطعاً منظور من از این یکنواختی ضعیف بودن آثار تولید شده نیست، این آثار ممکن است بسیار با کیفیت باشند اما سینمای ما نیاز به تنوع در نگاه، موضوع، ژانر و قصه دارد و باید سازوکاری ترتیب داده شود تا این تنوع در بین آثار تولیدی ما وجود داشته باشد.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: انتخاب سید محمود رضوی به عنوان یک سینماگر در سمت مشاور فرهنگی رئیس مجلس شورای اسلامی اتفاق خوبی است که باید آن را به فال نیک گرفت. محمود رضوی خود از سینماگران با سابقه است که این عرصه را به خوبی می‌شناسد، با مشکلاتش آشنایی دارد و می‌توان به اتفاقات خوب در این دوره با حضور افراد دلسوز در حوزه فرهنگ امیدوار بود.

نظر شما