کارگردان «رقص روی شیشه»:

مردم با محدود کردن، مخاطب سریال‌های ضعیف نمی‌شوند

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۰۶:۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۰۱۹۲۴۴
مردم با محدود کردن، مخاطب سریال‌های ضعیف نمی‌شوند
مهدی گلستانه معتقد است تلویزیون سعی دارد تا با در اختیار گرفتن صدور پروانه ساخت کیفیت سریال‌های شبکه نمایش خانگی را با آثار خود هم‌سطح کند که با این اتفاق مردم دیگر سریال‌های ضعیف را نمی‌بینند و به سراغ شبکه‌های خارجی می‌روند.

مهدی گلستانه کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: آنچه که در ابتدا درباره عدم صدور مجوز ساخت برای سریال‌های شبکه نمایش خانگی مبنی بر جلوگیری از سریال‌سوزی مطرح شد به هیچ‌وجه درست و منطقی نبود و به نظر می‌رسد این کار توجیهی است برای اینکه سریال‌سازی فعلاً در این رسانه متوقف شود چرا که بعد از سریال «آقازاده» و «قورباغه» کنداکتور شبکه نمایش خانگی خالی است و سریالی وجود ندارد که پخش شود.

گلستانه تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر همیشه سه یا چهار سریال برای پخش داشته اما تعداد سریال‌های این شبکه در چند روز آینده بسیار کم‌تر خواهد بود. حذف صدور پروانه ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپردن آن به صدا و سیما عملاً از شهریور سال گذشته اتفاق افتاده و در حال حاضر کم‌کم به نوعی طرح موضوع می‌شود. در 6 ماهه دوم سال 98 تنها دو پروانه ساخت از وزارت ارشاد برای ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی صادر شده است.

او افزود: من شخصاً به شدت مخالف این اتفاق هستم که صدور پروانه ساخت بر عهده تلویزیون باشد و با توجه به شرایطی و وضعیتی که می‌بینیم احتمال می‌دهم که کم کم شبکه نمایش خانگی به این سمت هدایت می‌شود و اخباری که می‌خوانیم هم همین احتمال را بیشتر می‌کند. چند سریال اخیری که برای پخش در شبکه نمایش خانگی مجوز گرفته‌اند نیز به بهانه عدم صدور پروانه ساخت در وزارت ارشاد به دلیل شیوع کرونا مجوز ساخت را از صدا و سیما گرفته‌اند.

کارگردان سریال «رقص روی شیشه» اظهار داشت: پخش فیزیکی آثار در قالب دی‌وی‌دی و سی‌دی دیگر رو به پایان است و وی‌او‌دی‌ می‌تواند جایگزین باشد. سازمان صدا و سیما در تلاش است تا وی‌اودی را در دست بگیرد و با این کار اگر قرار باشد محدودیت‌های رسانه ملی وارد این رسانه شود قطعاً کسی برای خرید سریال‌ها هزینه نمی‌کند چرا که وقتی سریالی با همان کیفیت به صورت رایگان در تلویزیون پخش می‌شود دیگر لزومی ندارد برای دیدن سریالی با همان کیفیت هزینه کرد.

این کارگردان اظهار داشت: در تلویزیون سال‌هاست که مثلث عشقی و یا عشق‌های نامتعارف به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترهای درام حذف شده و این در حالی است که حدود 80 یا 90 درصد سریال‌های شبکه نمایش خانگی به این موضوع می‌پردازند. مخاطب علاقه دارد آنچه را که در تلویزیون نمی‌بیند در شبکه نمایش خانگی مشاهده کند، لوکیشن، پوشش، روابط، شخصیت‌ها و... در سریال‌های رسانه خانگی به واقعیت نزدیک‌تر هستند و اگر قرار باشد این‌ها هم همان رنگ و بوی آثار تلویزیون را بگیرند قطعاً مردم ترجیح می‌دهند سریال‌های مورد علاقه خود را از رسانه‌ای دیگر دنبال کنند.

گلستانه در پایان گفت: باید به مردم احترام گذاشت و به آن‌ها حق انتخاب داد. حذف گزینه‌های مختلف برای انتخاب و محدود کردن رسانه‌ها نمی‌تواند مردم را به زور وادار به دیدن آثار بی‌کیفیت کند. مردم سریال‌های خوب را در رسانه‌های دیگر پیدا کرده و در آن‌جا این آثار را دنبال می‌کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز